Ik heb het boek nu wat beter bekeken. Mooie in chronologische volgorde behandelde nieuwsfeitjes, flink veel ervan met foto's en al gekopieerd uit kranten, als ze daar maar niet door in moeilijkheden raken. Het boek heeft een hoog "oja" gehalte. Je kan er uit opmaken dat voor de kustwacht het binnenwater er echt een beetje bij hangt, het is allemaal Noordzee wat de klok slaat, een heel klein beetje Waddenzee, maar over het binnenwater heb ik niets kunnen vinden, slechts sumier op blz 200 iets over convenanten met veiligheidsregio's, dat is allemaal pinuts en het kennelijk niet waard er enige aandacht aan te schenken. Het is zo, B&W houdt op gemeentelijk grondgebied de verantwoordelijkheid, de uitvoering van SAR ligt bij de Kustwacht. Op bladzijd 170 wordt even de commissie Waterrand genoemd en de gunstige gevolgen daarvan voor de KW en de titels van de boekwerkjes die de commissie voortgebracht heeft worden even aangehaald, dat is het wel. Op een, kaartje wat laat zien wat het werkgebied van de Kustwacht is, staan de randmeren niet eens op. Ik begrijp nu waarom je daar wat vaker moet roepen voor je contact hebt en nieuwsfeiten uit die regio niet altijd even zorgvuldig in het persbericht behandeld worden.
Niet alleen worden de acties, de ontwikkelingen binnen- en voor de Kustwacht behandeld, ook wereld gebeurtenissen als de dood van Michael Jackson worden in de tijdlijn gezet, zodat je de een nog beter beeld krijgt van de gebeurtenissen en wanneer zij plaatsvonden.
In zijn speech wees Roemer Bogaard er al op dat de Kustwacht al veel langer bestaat, niet 25 maar iets van 180 jaar als ik mij goed herinner.
De Kustwacht bestond toen uit een aantal uitkijkposten die in de gaten hielden of er geen schip strandde, veelal bemand door vrijwilligers.
Hij bood een (gesponsord) schilderij aan met vier reddingboten er op, een van de eerste roeivlets, via de Johanna Louise naar de meest moderne uitvoering die heden ten dage in gebruik zijn. Dedirecteur van de Kustwacht riep iedereen op toch vooral redder aan de wal worden.
De aankleding liet zien dat de Kustwacht niet gesponsord wordt, aan licht werd niet gedaan de sprekers stonden in het donker, en feestelijk kon je het zeker niet noemen, er was niets geregeld behalve een doorlopende fotopresentatie op een 2 bij 3 doorzichtscherm, geen bandje, heel sober. Wel goed in deze tijd van bezuinigingen natuurlijk, misschien over 25 jaar wat groter uitpakken.
Ik sprak nog met een mijnheer die lang direkteur Noordzee was geweest en nu belast is met het bewaken van de privacy binnen de Kustwacht, je begrijpt dat dat een interessant gesprek werd... Hij erkende dat er meer protocollen moeten komen over hoe met persoonsgegevens omgegaan moet worden en dit niet operator afhankelijk mag zijn. Om aan te geven hoe lastig dat is, zelfs de roepnaam van een schip is al een persoonsgegeven.
Maar wat een Pokke afstand naar Den Helder, over 25 jaar graag in Utrecht ofzo graag.