inzet KNRM Ouddorp Medische Evacuatie 26-05-2012

Auteur Topic: inzet KNRM Ouddorp Medische Evacuatie 26-05-2012  (gelezen 12516 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 2 juni 2012, 19:17:58
Dat is waar, dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Als reddigsbrigade een jongen als Jorian vraagt of ie zijn you tube filmpje aan wil passen omdat het ze niet aanstaan wat het laat zien. Gelukkig een unicum.

Ik wacht eigenlijk nog even op een verklaring van de KNRM Ouddorp dat bemanningsleden in T-shirt zonder reddingsvest in een RIB op weg naar een MEVAC geen gebruikelijke gang van zaken is, dat het niet voor had mogen komen en dat het bewuste bemanningslid er op aangesproken is. Dat de KNRM een voorbeeld moet zijn voor de overige waterhulpdiensten en veilig werken op de eerste plaats zou moeten staan.
In plaats daarvan wordt het filmpje kunstig opnieuw gemonteerd zodat niet meer te zien is hoe de KNRM Ouddorp blundert.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #31 Gepost op: 2 juni 2012, 19:36:05
Denk dat we kunnen blijven speculeren, maar niet zullen weten waarom de situatie zo was. Wellicht had de betreffende opstapper zijn pak al aanboord en heeft ie zich na uitvaren aangekleed. We just dont know.

Feit is wel, dat dingen in de praktijk niet altijd even netjes en volgens het boekje gaan. 98uiye


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 2 juni 2012, 20:33:27
Denk dat we kunnen blijven speculeren, maar niet zullen weten waarom de situatie zo was. Wellicht had de betreffende opstapper zijn pak al aanboord en heeft ie zich na uitvaren aangekleed. We just dont know.

Feit is wel, dat dingen in de praktijk niet altijd even netjes en volgens het boekje gaan. 98uiye
Niet tijdens het uitvaren, de camera volgde de boot lange tijd inzoomend. Hij ging min of meer zitten. Had de kans het pak aan te trekken in het boothuis, toen de ambuplegen instapten, maar gooide een pak weg, voorin. Probeer het ook maar eens, je droogpak aantrekken op volle snelheid op zee.
Wedden dat hij wel de tijd had genomen om het pak aan te trekken als het had geregend?

Niet even netjes volgens de regels in te hard varen langs een woonboot, in Amsterdam deden we dat massaal! ;D  ;D :-\

Je 150 pk motor omhoog trimmen op de Amstel en de Hendrik jacob vol sproeien, dat is niet volgens de regels (maar het was wel leuk!  >:D)

Maar geen reddingsvest dragen op een op een kleine, open, snelle reddingsboot van de KNRM is een doodzonde en niet meer van deze tijd.


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #33 Gepost op: 2 juni 2012, 23:29:09
Niet tijdens het uitvaren, de camera volgde de boot lange tijd inzoomend. Hij ging min of meer zitten. Had de kans het pak aan te trekken in het boothuis, toen de ambuplegen instapten, maar gooide een pak weg, voorin. Probeer het ook maar eens, je droogpak aantrekken op volle snelheid op zee.
Wedden dat hij wel de tijd had genomen om het pak aan te trekken als het had geregend?

Niet even netjes volgens de regels in te hard varen langs een woonboot, in Amsterdam deden we dat massaal! ;D  ;D :-\

Je 150 pk motor omhoog trimmen op de Amstel en de Hendrik jacob vol sproeien, dat is niet volgens de regels (maar het was wel leuk!  >:D)

Maar geen reddingsvest dragen op een op een kleine, open, snelle reddingsboot van de KNRM is een doodzonde en niet meer van deze tijd.

Hahaha ja henk in Amsterdam deden we dat massaal ja. Bewoners hadden al geklaagd voordat we bij de begin locatie (nuon) waren O0


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #34 Gepost op: 3 juni 2012, 02:10:14
Sorry mijn fout moest KNRM wezen.
MAAR STOP ALSTUBLIEFT MET AL DIE CONCLUSIES EN VOOROORDELEN!!!!
Als je info wil stuur me dan een Privebericht :)
Het zijn geen vooroordelen. Men trekt conclusies aan de hand van wat er bekend is.
Een video verwijderen is over het algemeen niet slim.
Op verzoek van de KNRM is nog minder slim.
En dan met een opgeschoonde versie komen is zwak.
Ik denk dat de KNRM er beter aan had gedaan om in een bericht aan te geven dat het niet volgens de regels is, maar dat de gedrevenheid van hun bemanning groot is. Dat had een volwassen reactie met een positieve insteek geweest.


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #35 Gepost op: 5 juni 2012, 02:19:26
Klopt. Daarop was te zien hoe een wat later arriverende opstapper zich op het laatste moment bij zijn in het pak en redvest gestoken kameraden voegt, en slechts gekleed in een T-shirtje in volle vaart het ruime sop kiest aan boord van de snelle reddingsboot, een open RIB.
De later arriverende ambuplegen krijgen wel een redvest aan.

Het is echt jammer dat de video verwijderd is. Het was juist een die toonde dat we van elkaars fouten kunnen leren, TAS 71-1 zag er zelfs eerst helemaal geen kwaad in, maar haalt 'm er nu toch af. Voorschreidend inzicht is dus mogelijk!

Daarom is het ook jammer dat er begin vorig jaar een filmpje van de Huizer berger verwijderd is (weet niet meer in welk forum het stond) van dat gestuntel hoe je een bootje, wat gezonken was in de aanloophaven van huizen, niet moet bergen, konden we met z'n allen ook heel veel leren, vooral hoe het niet moest wat een knoeiers. Toen dat opeens verwijderd was werd daar verder weinig ophef over gemaakt want het was het vriendje van.... waarschijnlijk  
Maar nu het een filmp van de KNRM betreft die is verwijderd word er weer een partij ophef gemaakt tjongejongjonge.

Groet Zwaarwater


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 5 juni 2012, 08:52:18
Is er toen ook druk uit geoefend? Was er toen ook sprake van een gevaarlijke situatie? Is een berger nou een voorbeeld van hoe hulpverleners te werk gaan?
Menno is een goede vriend van mij en sponsor van HOGE. Maar het interesseert hem geen biet van ze over hem schrijven of laten zien. Heb je 'm hier wel eens gezien?

Een stuntelende berger is onvergelijkbaar met een opstapper van de KNRM die het met zijn veiligheid en de voorschriften van zijn baas niet zo nauw neemt.

En ik vind het schandalig dat de berger (waterhulpdienst.nl) regelmatig vaart zonder reddingsvest aan, hij denkt, vindt dat een overlevingspak voldoende bescherming biedt. Maar de berger is niet in overtreding, is er niet voor onze veiligheid en heeft geen voorbeeldfunctie. Gestuntel is lachwekkend, je eigen veiligheid niet in acht nemen droevig.

Ik dacht trouwens dat rood voorbehouden was aan de modorators? Of geldt dat niet voor fanatieke fans van de KNRM?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #37 Gepost op: 5 juni 2012, 09:09:21
Ik dacht trouwens dat rood voorbehouden was aan de modorators? Of geldt dat niet voor fanatieke fans van de KNRM?

Dat geldt voor iedereen. Daarom: « Laatst bewerkt: Vandaag om 09:08:26 door RAdeR (moderator-rood vervangen door blauw) »
Gebruik de meldknop als je iets in rood ziet staan. Dan ondernemen moderators actie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #38 Gepost op: 5 juni 2012, 12:13:22
Ik ben voor het dragen van reddingvesten aan boord maar verbaas mij over de hysterie en het opgeheven vingertje:

Wie van ons zwemt er met een vest aan ?   Is dit eigenlijk niet gevaarlijker dan met mooi weer varen zonder vest? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 5 juni 2012, 13:25:28
Dit betrof een snelle uitruk naar een Medevac op een RIB (ze zwommen niet) op groot water. De KNRM zelf raadt iedereen aan redvesten te dragen.
Zouden ze dat zelf dan ook niet moeten doen? Patrouille varen voor het strand is geloof ik wat anders dan naar een medevac scheuren.