Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs  (gelezen 18273 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 9 december 2010, 10:52:50
tsja...  ::)

16- jarige met tractor op de snelweg Joure

http://www.flitsnieuws.nl/index.php?p=12363/16-jarige-met-tractor-op-de-snelweg-joure/
Gepubliceerd op 9 december, 2010

JOURE- De politie woensdag aan het einde van de middag een 16-jarige tractorbestuurder uit Reeuwijk van de A7 nabij Joure gehaald. Agenten waren op de snelweg bezig met de afhandeling een aanrijding. Plotseling zagen de agenten een tractor met twee aanhangwagens over de vluchtstrook naderen.

De jonge tractorbestuurder werd van de snelweg gehaald en op de Sewei in Joure aangesproken door de agenten. Hij verklaarde tegenover de agenten dat zijn navigatiesysteem aangaf dat hij die route moest volgen. Toen de 16-jarige eenmaal door had dat hij op de snelweg reed, besloot hij zijn weg maar via de vluchtstrook te vervolgen. Dit omdat hij geen mogelijkheid zag om nog ergens te keren. De jongen heeft een bekeuring gekregen.
Samen sterk in de hulpverlening!

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 25 juni 2013, 10:30:04
Kabinet stemt in met T-rijbewijs
Nieuwsbericht | 14-06-2013

Het kabinet heeft ingestemd met de invoering van het T-rijbewijs voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met een beperkte snelheid. Voertuigen als tractors mogen straks de openbare weg op als de bestuurder in het bezit is van het nieuwe T-rijbewijs. Voor het besturen van een trekker op bijvoorbeeld een akker, is het rijbewijs niet nodig. Het T-rijbewijs is te behalen vanaf 16 jaar.

Tractor rijdt op de weg
In de afgelopen jaren is de verkeersveiligheid in Nederland sterk verbeterd. Het aantal ongelukken waarbij landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met een beperkte snelheid betrokken waren, is echter relatief hoog gebleven. De slachtoffers waren voornamelijk voetgangers, fietsers en automobilisten; niet de bestuurders van trekkers zelf. Daarnaast nemen dit soort voertuigen steeds vaker deel aan het verkeer op de openbare weg. Door de instelling van het T-rijbewijs kan worden getoetst of iemand beschikt over de daarvoor benodigde kennis, rijvaardigheid en rijgeschiktheid.

Door de invoering van het T-rijbewijs komt het certificaat van vakbekwaamheid ('trekkerrijbewijs jeugdigen') te vervallen. Houders daarvan hebben na invoering een jaar de tijd om het om te wisselen voor een T-rijbewijs. Mensen die op het moment van invoering een B-rijbewijs hebben, kunnen nog tien jaar het T-rijbewijs krijgen zonder aanvullend examen. Voor het besturen van bepaalde voertuigen, zoals straatveeg- en maaimachines, is het niet nodig een T-rijbewijs te hebben.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. Het streven is om de wet op 1 januari 2015 in te laten gaan.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/nieuws/2013/06/14/kabinet-stemt-in-met-t-rijbewijs.html

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 25 juni 2013, 10:39:28
Goede zaak, maar of het echt wat gaat opleveren, ik  weet het zo net nog niet.  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 25 juni 2013, 14:11:41
Ik denk het wel. Het is toch te gek voor woorden dat iemand in het huidige systeem wel eentractor met kiepwagen van tien ton mag besturen die 45 km/u rijdt zonder enige vorm van rijbewijs maar geen bromfiets.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 25 juni 2013, 14:23:15
Waarom zou iemand met een B rijbewijs (na 10 jaar) niet meer bevoegd moeten zijn om met een trekker te kunnen rijden? Zo moeilijk is het allemaal niet..

(Bekwaam is een ander verhaal, maar dat zijn sommige mensen ook niet in hun eigen roestbak...)

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 25 juni 2013, 14:48:21
Overgangsperiode? Met het formaat van de huidige trekker combinaties vind ik eigenlijk dat altijd een apart rijbewijs nodig is maar dan heeft de examinerende organisatie een probleem als iedere boer moet gaan afrijden voor trekkerrijbewijs. Nu wordt het een uitsterf constructie waarbij de vraag langzaam opbouwt.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 25 juni 2013, 16:08:35
En dat lijkt mij terecht..
Ik vind het bijzonder dat een 16 jarige voor een snorfiets die 25 km/h 'kan' wel een rijbewijs moet hebben, maar voor een tractor met 2 aanhangers die met 45 km/h door de dorpsstraat scheurt weer niet..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 25 juni 2013, 16:34:02
Over het feit dat er een trekker rijbewijs moet komen ben ik het eens, het gaat me alleen om mensen die al beschikken over een B rijbewijs.

Daarbij vraag ik me ook af of dit enkel geldt voor 'landbouwvoertuigen' of ook voor andere langzame voertuigen. Vanuit m'n werk rijden ik en m'n collega's nu op beide, heeft verder niks met landbouw of gigantisch grote en zware aanhangers te maken. Nu geldt al jaar en dag dat de chauffeurs minimaal over rijbewijs B beschikken en een aanvullende rijtraining hebben gevolgd.

Het is niet de planning dat ik over 10 jaar dagelijks in een trekker rij om m'n brood te verdienen, maar het zou wel handig zijn als ik zo nu en dan even de trekker of een quad kan meepakken. ;)

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 25 juni 2013, 16:46:31
Ten eerste komt er een uitzondering voor 'motormaaiers' en dergelijk klein en oninteressant grut. Daarnaast denk ik dat dit artikel je overige vragen beantwoordt:

Den Haag - De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met de invoering van het trekkerrijbewijs voor land- en bosbouwtractoren per 1 januari 2015. Het nieuwe rijbewijs, te behalen vanaf zestien jaar, is alleen nodig als de bestuurder met de trekker de openbare weg opgaat.

Het besluit komt niet als een verrassing, eerder was al duidelijk geworden dat na jaren van discussies het speciale rijbewijs er dan toch gaat komen. De lasten voor boeren vallen mee. Wie op het moment van invoering over een autorijbewijs beschikt, hoeft daar enkel een aantekening op te laten maken. De bezitters van een een zogenoemd certificaat van vakbekwaamheid kunnen dit zonder nieuw examen inwisselen voor het nieuwe T-rijbewijs.

Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kan door deze maatregel worden getoetst of iemand beschikt over de benodigde kennis, rijvaardigheid en rijgeschiktheid. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede, denkt zij.

Overigens moet de Tweede Kamer nog instemmen met het kabinetsbesluit.

Zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen

Het trekkerrijbewijs geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 kilometer per uur). Daar is geen rijbewijs voor. Ben je jonger dan 18 jaar, dan mag u deze werktuigen alleen onder deskundig toezicht besturen.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי