Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?

Auteur Topic: Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?  (gelezen 21638 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2012, 23:16:26
Customs,

You go the full monty or you don't.

Als je bij 100 km per uur op je plaat gaat, met alleen schoenen, jas en helm dan ben je gewoon het haasje.
Je onderlichaam en dan met name rond de heupen laat de meeste sporen achter (been there... echt... don't try this at home... ).
Kijk maar eens naar die GP-racers. Als ze eraf gaan dan stuiteren ze heel vaak op hun kont over het asfalt. Andere aandachtsgebieden naast het hoofd: de schouderpartij, knieen, ellebogen, handen en hielen.

Ter illustratie:

Moto GP CRASHES 2011


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2012, 23:25:56
Tja, ik heb dus persoonlijk 'Nee, absoluut niet' gestemd. Ik was altijd verstokt motorrijder tot het niet meer kon en ja, ik had wel (bijna) altijd de complete set beschermende kleding aan. Ik vind echter ook dat je mensen nog wel enige vrije keus mag laten. Een helm vind ik al dubieus, enerzijds kan het de veiligheid ook voor anderen helpen (beter overzicht door minder traanogen enzo), anderzijds heb ik ook altijd gevonden dat ik liever geen helm ophad en zo op slag dood zou zijn bij een goeie klap, dan een helm op en hoge dwarslaesie. De rest van de beschermende kleding is volgens mij echter geen verhoogd risico gevend voor overige verkeersdeelnemers, je hebt alleen jezelf ermee als je je behang over 100 meter uitsmeert. En ik snap Diamondbacks reactie dat het geen vrolijke aanblik geeft, maar ik vind niet dat dit zwaar genoeg weegt om een verplichting in te stellen. Tenslotte is een zwaargewond bekneld slachtoffer in een auto ook traumatisch om te zien, maar we stellen ook geen maximumsnelheid overal van 30 km p/u (ook op snelwegen).

En laten we nou niet de discussie starten over 'kosten voor de maatschappij', want die is eindeloos. Dan komen namelijk drank, roken, drugs, voetballen, skieen, bungeejumpen, etc. etc. er ter vergelijking ook weer bij en daar komen we toch niet uit. Iedereen doet wel eens bewust of onbewust dingen in zijn/haar leven die risico geven op 'kosten voor de maatschappij', dat moet je niet op een goudschaaltje of willen wegen denk ik.

But thats my five cents...
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2012, 23:37:47
Tja, ik heb dus persoonlijk 'Nee, absoluut niet' gestemd. Ik was altijd verstokt motorrijder tot het niet meer kon en ja, ik had wel (bijna) altijd de complete set beschermende kleding aan. Ik vind echter ook dat je mensen nog wel enige vrije keus mag laten. Een helm vind ik al dubieus, enerzijds kan het de veiligheid ook voor anderen helpen (beter overzicht door minder traanogen enzo), anderzijds heb ik ook altijd gevonden dat ik liever geen helm ophad en zo op slag dood zou zijn bij een goeie klap, dan een helm op en hoge dwarslaesie. De rest van de beschermende kleding is volgens mij echter geen verhoogd risico gevend voor overige verkeersdeelnemers, je hebt alleen jezelf ermee als je je behang over 100 meter uitsmeert. En ik snap Diamondbacks reactie dat het geen vrolijke aanblik geeft, maar ik vind niet dat dit zwaar genoeg weegt om een verplichting in te stellen. Tenslotte is een zwaargewond bekneld slachtoffer in een auto ook traumatisch om te zien, maar we stellen ook geen maximumsnelheid overal van 30 km p/u (ook op snelwegen).

En laten we nou niet de discussie starten over 'kosten voor de maatschappij', want die is eindeloos. Dan komen namelijk drank, roken, drugs, voetballen, skieen, bungeejumpen, etc. etc. er ter vergelijking ook weer bij en daar komen we toch niet uit. Iedereen doet wel eens bewust of onbewust dingen in zijn/haar leven die risico geven op 'kosten voor de maatschappij', dat moet je niet op een goudschaaltje of willen wegen denk ik.

But thats my five cents...

Ik ben persoonlijk wel een voorstander voor het verplichten van degelijke kleding. Maar het risico dat je bekneld raakt in bijv. een auto of dat je ernstig letsel oploopt met een motor door geen degelijke kleding te dragen... Dan is de laatste categorie toch echt wel een hoger risico factor.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2012, 00:48:26
Nu is het zo dat het niet verplicht is om beschermende kleding te dragen op een motorfiets. Alleen de helm is verplicht. Hierdoor kom je nogal eens motorrijders tegen die in hun tanktop, korte broek en teenslippers op een motorfiets zitten.
Bij een 'integra' in Den Haag, gericht op ANPR-hits en tweewielers, heeft één motorrijder het moeilijk gehad. Zijn gedrag - slingeren, gas geven bij de 'vrouwtjes', snel wegtrekken bij de VRI's - en zijn bekendheid bij de politie waren een aanleiding tot een gesprek. Gozer had twee maanden zijn A-rijbewijs en reed in een zwembroek, hemd, slippers en een helm rond op een gloednieuwe BMW 1200. Hij vond het niet kunnen dat een agent hem aansprak op de manier waarop hij zich kleedde, waarop de agent hem vertelde dat hij hem liever hielp bij een verkeersongeluk waar de motorrijder bij betrokken was, dan dat hij na aankomst een 'grafdoos' voor hem mocht bestellen. Agent kompleet uit zijn stekker, gozer wist niet wat hij moest doen en liep (!) met de motor naar het eind van de controle, naar buiten  :o


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2012, 01:01:08
Bij een 'integra' in Den Haag, gericht op ANPR-hits en tweewielers, heeft één motorrijder het moeilijk gehad. Zijn gedrag - slingeren, gas geven bij de 'vrouwtjes', snel wegtrekken bij de VRI's - en zijn bekendheid bij de politie waren een aanleiding tot een gesprek. Gozer had twee maanden zijn A-rijbewijs en reed in een zwembroek, hemd, slippers en een helm rond op een gloednieuwe BMW 1200. Hij vond het niet kunnen dat een agent hem aansprak op de manier waarop hij zich kleedde, waarop de agent hem vertelde dat hij hem liever hielp bij een verkeersongeluk waar de motorrijder bij betrokken was, dan dat hij na aankomst een 'grafdoos' voor hem mocht bestellen. Agent kompleet uit zijn stekker, gozer wist niet wat hij moest doen en liep (!) met de motor naar het eind van de controle, naar buiten  :o

Dit is dus precies een voorbeeld die ik bedoel. Ik spreek deze mensen er trouwens ook altijd op aan. Dan wel iets genuanceerder in 1e instantie, maar je hebt ze er gewoon bij die het echt niet snappen. Of ik vraag even of ze kinderen hebben, als ze dan ja zeggen. Dan maak ik meestal nog een opmerking dat ik er niet zoveel zin in heb om zijn/haar kinderen te gaan vertellen dat ze geen papa/mama meer hebben.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #15 Gepost op: 2 juni 2012, 01:11:43
Dit is dus precies een voorbeeld die ik bedoel. Ik spreek deze mensen er trouwens ook altijd op aan. Dan wel iets genuanceerder in 1e instantie, maar je hebt ze er gewoon bij die het echt niet snappen. Of ik vraag even of ze kinderen hebben, als ze dan ja zeggen. Dan maak ik meestal nog een opmerking dat ik er niet zoveel zin in heb om zijn/haar kinderen te gaan vertellen dat ze geen papa/mama meer hebben.
Je kan er hoog of laag om springen maar een (degelijk) motorpak kan een verschil maken als je anders, eh, bijna niets draagt.

#kwestievanlevenofdood


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #16 Gepost op: 2 juni 2012, 01:11:58
Tja, ik heb dus persoonlijk 'Nee, absoluut niet' gestemd. Ik was altijd verstokt motorrijder tot het niet meer kon en ja, ik had wel (bijna) altijd de complete set beschermende kleding aan. Ik vind echter ook dat je mensen nog wel enige vrije keus mag laten. Een helm vind ik al dubieus, enerzijds kan het de veiligheid ook voor anderen helpen (beter overzicht door minder traanogen enzo), anderzijds heb ik ook altijd gevonden dat ik liever geen helm ophad en zo op slag dood zou zijn bij een goeie klap, dan een helm op en hoge dwarslaesie. De rest van de beschermende kleding is volgens mij echter geen verhoogd risico gevend voor overige verkeersdeelnemers, je hebt alleen jezelf ermee als je je behang over 100 meter uitsmeert. En ik snap Diamondbacks reactie dat het geen vrolijke aanblik geeft, maar ik vind niet dat dit zwaar genoeg weegt om een verplichting in te stellen. Tenslotte is een zwaargewond bekneld slachtoffer in een auto ook traumatisch om te zien, maar we stellen ook geen maximumsnelheid overal van 30 km p/u (ook op snelwegen).

En laten we nou niet de discussie starten over 'kosten voor de maatschappij', want die is eindeloos. Dan komen namelijk drank, roken, drugs, voetballen, skieen, bungeejumpen, etc. etc. er ter vergelijking ook weer bij en daar komen we toch niet uit. Iedereen doet wel eens bewust of onbewust dingen in zijn/haar leven die risico geven op 'kosten voor de maatschappij', dat moet je niet op een goudschaaltje of willen wegen denk ik.

But thats my five cents...
Een punt waar ik het helemaal mee eens ben, iets waar ik ook meer dan eens over na heb zitten denken, alleen is het niet verplicht stellen van beschermende kleding geen oplossing in mijn ogen. Eerder iets met stekkers ergens uit kunnen en mogen trekken op verzoek.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #17 Gepost op: 2 juni 2012, 01:14:53
Dit is dus precies een voorbeeld die ik bedoel. Ik spreek deze mensen er trouwens ook altijd op aan. Dan wel iets genuanceerder in 1e instantie, maar je hebt ze er gewoon bij die het echt niet snappen. Of ik vraag even of ze kinderen hebben, als ze dan ja zeggen. Dan maak ik meestal nog een opmerking dat ik er niet zoveel zin in heb om zijn/haar kinderen te gaan vertellen dat ze geen papa/mama meer hebben.
Doet me denken aan een aflevering van BodW waarbij een motor met passagier uit het "niets" ondergaat op de (snel)weg, beide overleven het maar zaten ook zonder pak op de motor, resultaat is in de aflevering terecht gekomen...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2012, 16:30:43
Dat is nog terug te zien in de compilatieaflevering van 20 jaar Blik op de Weg: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1118103 vanaf 20.00.

Dat is ook de reden dat ik vind dat motorkleding gewoon verplicht moet worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #19 Gepost op: 2 juni 2012, 16:41:05
Die bedoelde ik inderdaad, kon hem alleen niet vinden....


Hier nog een verhaal over schuurpapier, met foto's.