Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?

Auteur Topic: Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?  (gelezen 21612 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #30 Gepost op: 3 juni 2012, 11:50:30
Tijdens het rijexamen voor categorie A wordt het ook nagenoeg verplicht gesteld door het CBR.

Citaat
Kledingeisen

U bent natuurlijk verplicht om een goedgekeurde helm te dragen. Het beste is een helm die licht is van kleur of die is voorzien van (retro-reflecterende ) kenmerken die ervoor zorgen dat u goed opvalt in het verkeer.

U gebruikt bij voorkeur een vorm van oogbescherming, zoals een helmvizier, motorbril of (zonne)bril.

U draagt hoge schoenen of laarzen die de enkel bedekken.

U draagt handschoenen of wanten die de hand bedekken en zoveel mogelijk ook het polsgewricht.

U draagt kleding waarvan de broek de benen bedekt. De jas moet het bovenlichaam en de armen helemaal bedekken. Broek en jas mogen één geheel vormen.


Algemeen geldt dat u bij voorkeur kleding draagt die speciaal bedoeld is voor motorrijders. De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om u te beschermen als u valt of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt. Ook heeft uw kleding bij voorkeur retroreflecterende eigenschappen of andere kenmerken die ervoor zorgen dat u goed opvalt in het verkeer. Tot slot moet de kleding u voldoende beschermen tegen de weersomstandigheden tijdens het examen.

CBR-kledingeisen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #31 Gepost op: 3 juni 2012, 12:04:22
Kijk je naar de WHAV (Wet Mulder) dan zie je ook dat kinderen tussen 12-16 jaar de helft van de prijs moeten betalen. Vanaf 17 is het gewoon de volle mep.
Kleine correctie:
Kijk je naar de WAHV (Wet Mulder) dan zie je ook dat kinderen tussen 12-15 jaar de helft van de prijs moeten betalen. Vanaf 16 is het gewoon de volle mep.
O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #32 Gepost op: 3 juni 2012, 15:13:06
Kleine correctie: O0

Bedankt voor de verbetering.  O0 Ik denk dat ik vanochtend nog niet helemaal wakker was.  e050 Hahaha. Je hebt helemaal gelijk.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 4 juni 2012, 00:59:46
Ik heb ook ''nee'' gestemd. Ik rijd prive motor en altijd in beschermende motorkleding (hoge laarzen, handschoenen en textiel pak).

Ben van mening dat een ieder die zo wijs is om op de motor te stappen ook zo wijs moet zijn om de consequentie's van het motorrijden te kunnen verwerken. Ik heb met enige regelmaat gasten aan de kant die op een Yamaha R1, Suzuki GSX1000R of ander racemonster brullen, compleet in hempje, korte broek en teenslippers. Volgt wel altijd een leuk gesprek op, negen van de tien nemen het risico voor lief of moesten ''even snel'' iets halen.

Heb ooit iemand gehad die ''even snel een pakkie peuken ging halen'', die eindigde in de berm, nadat hij over een afstand van 30 meter zijn huid had verruild voor grind en het wegdek had voorzien van huid... Beste man is meer als anderhalf jaar onder behandeling geweest bij o.a. het Rode Kruis brandwondencentrum  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #34 Gepost op: 4 juni 2012, 01:20:24
Het gaat niet alleen om de huid. Als je valt, glij je meestal over heup, knieën, enkels, ellebogen en schouders verder. En raad eens waar de minste huid zit... Je komt dan al snel op het bot terecht en dat wil ook niet echt glijden over asfalt, dus dat wordt ook wat afgeschuurd. Gevolg zijn verwondingen die vergelijkbaar zijn met open botbreuken.

Ik heb inmiddels een tiental erg stoere mannen horen gillen (letterlijk) om hun mammie nadat ze op hogere snelheid (>50 km/uur) onderuit geschoven waren. Ook vorig jaar een mooie, jonge meid mogen oprapen die even achterop die Harley was gestapt, waarvan de bestuurder stoer wilde doen en snel optrok bij een verkeerslicht. Die meid is niet meer mooi... In ieder geval zal ze niet meer zo graag in een bikini over het strand lopen denk ik zo maar, haar achterkant was weinig meer van over. En dan droeg ze geeneens een rokje oid maar een spijkerbroek. Ik ben dan ook voorstander van verplichte motorkleding, gewoon om mensen tegen zichzelf te beschermen. Je geeft wel heel veel geld uit aan je motor, maar een paar 100 euro aan veiligheid voor jezelf...

Ik zet bestuurders van een 2 wielig motorvoertuig (noem ze bewust geen motorrijders  >:D) die geen beschermende kleding regelmatig aan de kant en stel ze dan simpelweg de volgende vraag:

"Maak eens een vuist en beweeg die eens over het asfalt heen en weer?" Gek genoeg wil niemand dat doen...

Maar goed, ik ben dan ook tegen roken, alcohol MISbruik en ik eet gezond. Sporten doe ik dan weer wel vrij veel, maar de voordelen van regelmatig sporten staan dan ook niet in verhouding tot het aantal blessures.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #35 Gepost op: 4 juni 2012, 04:40:14
Goed, het kost heus een paar honderd meter vel per jaar dit soort grappen en er vallen helaas doden (maar dit risico nam men bewust dan wel had het bewust kunnen nemen), maar om dan maar een paar parralellen te trekken gebaseerd op jouw stellingname (iets over rechtsgelijkheid enzo), wat gaan we doen met :
- Roken
- Drinken
- Vet eten (obesitas bij kinderen is nu een hot item door hoog percentage, overtreders dan maar verbieden ouders te zijn ?)
- Overmatig medicijngebruik
- Enorme hoeveelheden sportongevallen
- etc. etc.

Waar ik dan wel weer voor zou zijn, is een verplichting voor deugdelijke kleding op een motor voor kinderen/jongeren tot 18 jaar of voor mijn part 21 jaar, zij kunnen tenslotte zelf de consequenties nog niet overzien en mogen wat mij betreft dus extra beschermd worden.

Roken: ontmoedigingsbeleid door accijnzen, verplichte waarschuwing op verpakking, verbod op verkoop aan jongeren.
Drinken: zie roken, daarnaast strafbaarheid openbare dronkenschap, in de meeste plaatsen een verbod op drinken op de straat, regels mbt alcohol en verkeer en vergunning nodig voor verkoop/schenken.
Vet eten: reclamecampagnes en steeds strengere regels mbt o.a. vetgehalte (zo mag gehakt tegenwoordig nog maar 25% vet bevatten ipv 35%, waarom denk je dat je balletje tegenwoordig niet meer zo smaakt als die van oma  ;)), daarnaast waarschijnlijk binnenkort invoer van een "vettax" op ongezonde producten.
-Overmatig medicijngebruik, sorry valt enigszins buiten dit rijtje, is nl. verantwoording van artsen. Wel verbod op autorijden bij veel middelen (wat alleen erg slecht gehandhaafd wordt)
-Sportongevallen: op een paar sporten na vallen de ongevallen weg tegen de behaalde winst die sporten juist oplevert, het meeste verzuim door sportongevallen is 1 à 2 dagen, dat hartinfarct leidt tot maanden zo niet jaren aan arbeidsverlies.


112-Uitgeest

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • www.112-uitgeest.nl
    • Al het nieuws alleen uit uitgeest!
Reactie #36 Gepost op: 4 juni 2012, 09:58:02
Ikzelf heb sinds dit jaar mijn motorrijbewijs. Ik stap niet zonder motorpak op de motor, of het nu 10 graden is of 30 graden. Direct een goed pak gekocht. Kost wat maar nooit bezuinigen op je eigen veiligheid. Mijn vriendin is nog niet achterop geweest omdat ze geen pak heeft. Alleen achterop met pak, en anders niet.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #37 Gepost op: 4 juni 2012, 15:30:57
Roken: ontmoedigingsbeleid door accijnzen, verplichte waarschuwing op verpakking, verbod op verkoop aan jongeren.
Drinken: zie roken, daarnaast strafbaarheid openbare dronkenschap, in de meeste plaatsen een verbod op drinken op de straat, regels mbt alcohol en verkeer en vergunning nodig voor verkoop/schenken.
Vet eten: reclamecampagnes en steeds strengere regels mbt o.a. vetgehalte (zo mag gehakt tegenwoordig nog maar 25% vet bevatten ipv 35%, waarom denk je dat je balletje tegenwoordig niet meer zo smaakt als die van oma  ;)), daarnaast waarschijnlijk binnenkort invoer van een "vettax" op ongezonde producten.
-Overmatig medicijngebruik, sorry valt enigszins buiten dit rijtje, is nl. verantwoording van artsen. Wel verbod op autorijden bij veel middelen (wat alleen erg slecht gehandhaafd wordt)-Sportongevallen: op een paar sporten na vallen de ongevallen weg tegen de behaalde winst die sporten juist oplevert, het meeste verzuim door sportongevallen is 1 à 2 dagen, dat hartinfarct leidt tot maanden zo niet jaren aan arbeidsverlies.

 O0 O0


Ik weet dat het offtopic is, maar heb 1 regeltje dikgedrukt gemaakt. Het handhaven is moeilijk te doen, omdat we daar simpelweg bijna geen middelen voor hebben. Ja, de bloedproef maar dat kan alleen bij een indicatie. We hebben helaas nog geen indicatiemiddel voor drugs en medicijnen, zoals we die wel hebben voor alcohol.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 4 juni 2012, 15:43:14
Is dit idee alleen voor motoren of ook voor bijvoorbeeld Piaggio's?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #39 Gepost op: 4 juni 2012, 16:05:43
Is dit idee alleen voor motoren of ook voor bijvoorbeeld Piaggio's?

In de basis heb ik dit topic gestart alleen voor motorrijders. De Piaggio is wettelijk gezien gelijk gesteld aan een personenauto, want met een rijbewijs b kan je er al op rijden. Als je de 3-wielers bedoeld  :P. Daarnaast heb je ook de quads. Daar gelden al andere regels voor. Zo hoef je op een trike of quad geen helm op als je een gordel om hebt...

Maar als er mensen zijn die een mening hebben over de Piaggio's, trikes en quads? Laat ze gerust hier achter.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.