Ik heb het toevallig een keer mogen ervaren, hoe een verkeersregelaar bij werkzaamheden e.e.a. in gevaar bracht.
Ik kom aanrijden en aan de andere zijde van de straat ligt het wegdek open. een tegemoetkomende auto ziet mij aankomen en stopt (conform de verkeersregels) Opeens komt vanaf mijn zijde vanaf de stoep een persoon de weg oplopen met een jas aan waarop staat verkeersregelaar en springt met een wazig gebaar wat lijkt op een stopteken bijna voor mijn auto, zonder naar mij te kijken en druk blijvend praten met zijn collega. Zo braaf als ik ben,
, stop ik dus voor deze man omdat het moet. Echter ik was al bij het begin van de werkzaamheden en blokkeerde hierdoor de weg. Een trekker met oplegger achter mij moest ook een flinke stop maken en stond een kleine 2 meter achter mij stil. Vervolgens gaat de VKR druk gebaren naar mijn tegenligger dat hij moet oprijden, maar deze zag dat hij er niet door kon en gebaarde naar de VKR van kijk dan eens.
De VKR (nog steeds half pratend met zijn collega/wegwerker) begon te gebaren dat ik en de trekker achteruit moest rijden, maar daar stond ook alweer een auto en een stadsbus achter.
dat ging dus niet meer. Nadat de chauffeur van de trekker zijn luchthoorn even gebruikte en een aantal krachttermen vanuit zijn raam heeft geuit naar de VKR over zijn handelswijze, schrok deze en ging weer op de stoep staan en gebaarde dat wij door moesten rijden. Mijn tegenligger stond nog steeds keurig te wachten en had ook iets van waar is hij nu mee bezig. Een paar minuten later stond een politiewagen te tanken bij een benzinestation en ben ik er even naar toe gelopen om dit te vertellen. ook de chauffeur van de trekker is gestopt en bevestigde mijn verhaal. Na het tanken zijn zij meteen gaan kijken. Hoe het afgelopen is weet ik niet, maar toen ik 2 uurtjes later weer terug reed, waren de werkzaamheden nog bezig, zonder VKR en stonden er verkeersborden bij. eind goed al goed, maar voor hetzelfde geld reed de vrachtwagen iets harder of remde iets later en een aanrijding was onvermijdelijk door een fout van een VKR.
Tenminste ik ga er vanuit dat het dan ook een VKR was. Het stond in ieder geval op zijn jas.