Om even te reageren op enkele antwoorden... Persoonlijk vind ik het argument dat onze (Belgische) politie met oranje vesten teveel op wegenwerkers zouden lijken echt niet geldig. Het soort kledij dat een wegenwerker draagt kan volgens mij moeilijk verward worden met een politie-inspecteur die een fluovest draagt. En politiemensen dragen eveneens geen fluovest én fluobroek, volledige fluokledij bestaat niet bij de Politie. Plus: voor zover ik weet dragen wegenwerkers ook niet uitsluitend fluo-oranje, maar eveneens zeer vaak geel?
Mocht er effectief zo'n Europese richtlijn of norm zijn die het kleur van de politie-uniformen (blauw) en zichtbaarheidsuniformen (geel) bepaalt, dan zou ik dat toch een beetje jammer vinden omdat je dan de individuele mogelijkheden en vrijheid van een land wat beperkt. Vooral als dat land met iets praktischer/mooier afkomt. Of beter gezegd: ik zou zoiets vooral vervelend vinden als het ertoe leidt dat alle EU landen "halfbakken" striping en uniformen zouden hebben. De zilveren patrouillewagens en combi's met blauwe striping van Duitsland en Polen vind ik bijvoorbeeld flauw, de battenburgstriping van GB vind ik "erover". Stel je dan voor dat heel Europa er dan zo uitziet.
Nu, ik wil niet dat jullie denken dat ik een conservatieve zuurpruim ben
Ik maak me gewoon even de bedenking dat zo'n algemene richtlijn voor striping en/of uniformen(waarvan we blijkbaar dus nog het bewijs van bestaan en inhoud moeten zien) goed kan zijn als het degelijk(zowel praktisch als esthetisch) wordt uitgewerkt, maar het kan evenzeer minder goed uitdraaien.
Zelf ben ik trouwens een voorstander van uniformiteit, zeker in eigen land, dus ik ben er dan ook niet tegen dat België ook gaat voor uniformiteit. Het kritisch punt is echter of de gekozen of geprefereerde kleuren en specificaties die momenteel al in diverse landen gehanteerd worden wel de "beste" of "juiste" oplossing zijn? Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat fluogele bumpers voor patrouillewagens duidelijk slechter zullen zijn qua zichtbaarheid en herkenbaarheid ten opzichte van de huidige fluo-oranje bumpers bij de Federale Politie (en enkele politiezones), omdat het een bleker kleur is dat niet genoeg zal contrasteren met de witte lak van de voertuigen en de omgeving. Zelfde geldt volgens mij ook wel wat voor de vestjes en helmen. Het huidige oranje is zoals we hier enkele malen aangehaald hebben in België in ingeburgerd kleur voor de politie- en hulpdiensten en het lijkt voor mij ook wat meer "gezag" en een "gevoel van urgentie" uit te stralen dan het fluo-geel. In België zou de Politie naar verluidt zelfs weer wat de toer willen opgaan van een "echte politielook" sinds men bij de hervorming met het uniform en de striping de zachte aanpak hadden gekozen.
Daarnaast ook enkele praktische opmerkingen: in België zal men wsl niet zo snel overschakelen op een ander kleur van moto-uniformen gezien men nogmaar recent de nieuwe lichtblauwe pakken ingevoerd hebben (en dat was toen al allesbehalve en overbodige luxe voor de Federale Politie). Ook heb ik meermaals gehoord dat fabrikanten last hebben van het fluogeel omdat het moeilijk is dezelfde tint te houden voor een groot aantal stuks. Het fluogeel zou zelfs gemakkelijk verkleuren en groen beginnen uitslaan bij gebruik. Daar waar fluo-oranje volgens mij niet dat probleem heeft en zo dus beter is voor het budget.
Voor mij is uniformiteit dus wel een goede zaak, maar dan wordt er misschien toch best even gediscussieerd over hoe het precies moet (bv. welk kleur). Ik zie onze politiemensen en hulpverleners als puntje bij paaltje komt het liefst in voertuigen en uniformen waarin ze de nodige professionaliteit en gezag uitstralen en ze zich ook comfortabel voelen
Als een richtlijn daar niet aan zou voldoen ben ik dan wel eerder voorstander van wat meer beleidsvrijheid voor de landen.
Tot slot: België kan zoals wel vaker leren van zijn noorderburen die heel wat sneller up-to-date zijn. Anderzijds ben ik van oordeel dat er ook niet te snel op die richtlijnen moet gevlogen worden. Ik ben het ook eens met Gilles dat het ook niet nodig of correct is een land als achterstaand te beschouwen gewoon omdat ze er niet meteen voor bijvoorbeeld dat fluogeel gegaan zijn. Ik zeg dat niet omdat het "ons België" is (want geloof me, we hebben zelf ook voldoende kritiek op ons landje), maar omdat het inderdaad niet aan de orde is. Waar geel in Nederland als standaard beschouwd wordt, wordt het in België net niet als een "kleur van de politie/hulpdiensten" aanzien.