Tjah, wat in de praktijk misschien meer typisch is aan het politie-uniform van bij ons in België is het feit dat je tegenwoordig vaak moeite moet doen om de politie effectief "uniform" te zien rondlopen.
Ik vind het een goede zaak dat de politiemensen een uitgebreid gamma aan uniformstukken ter beschikking hebben voor allerlei omstandigheden (uniform ordehandhaving, dikke pulls (al dan niet met rolkraag) voor in de koude buitenlucht bij de Scheepvaartpolitie, enz..), maar er is werkelijk zodanig veel voorhanden dat je steeds minder uniformiteit ziet. Enerzijds omdat de broeken donkerblauw zijn; hemd/polo zeer bleek blauw; sommige interventie-inspecteurs dragen dan weer een of andere donkerblauwe T-shirt; de jassen zijn gewoon blauw met witte logo's, behalve die voor de ordehandhaving: donkerblauw terug; de fleece/gilet-fleece/pull/pull met rolkraag zijn dan ook gewoon blauw met blauwe logo's, behalve alweer de HO-pull: donkerlbauw met witte logo's; en zo kan je nog even doorgaan.
Voeg daar nog eens de verschillende afwijkende en niet-officiële uniformstukken die ontspruiten aan de fantasie van meestal de politiezones (vaak ook gewoon omdat het veel te lang duurt voor de Federale Politie met goede kledij afkomt) aan toe, en je kan je al voorstellen hoe gefragmenteerd het uniformlandschap is.
Mocht men er eens werk van maken om alle stukken meer op elkaar te doen lijken (bv. alle trui-types, jassen, scheepjes & kepies in hetzelfde donkerblauw als de broek) zou het er al heel wat netter uitzien. Zichtbaarheid is een belangrijk ding, herkenbaarheid/uniformiteit is een ander.
Anderzijds lijkt het grootste probleem me gewoon de mentaliteit: zolang de (onder)officieren geen aandacht besteden aan het voorkomen van zichzelf en hun collega's door duidelijk uniformafspraken te handhaven (die vroeger wel echt bestonden bij de ex-gemeentelijke politie en de Rijkswacht), dan blijft het gewoon een soep. Als ik vandaag soms merk hoe slordig een bepaald aantal politiemensen erbij loopt...
De vergaande autonomie van de Lokale Politie in België speelt bij dit alles zeker een rol, beste voorbeeld is inderdaad de PZ Antwerpen die als enige zijn interventie-inspecteurs laat rondlopen met die fluo-kogelwerende vesten (
) en laat rondrijden in combi's met lichtblauwe bumpers ("voor de zichtbaarheid").