Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 29123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Schijnbaar is er wel behoefte naar O en G bij de KNRM stations met landvoertuigen, aangezien er KHV's en boot trekkers (weet niet hoe ze eigenlijk heten) rond rijden met zelf opgebouwde sirene's..
deze bijvoorbeeld, van 0:52  ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YmNTiqX9Uxo#t=52s
Published on May 31, 2012 by doos95
©Jorian Roos©
Samen sterk in de hulpverlening!


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Ik ben op het strand nog nooit een verkeerslicht tegengekomen? ???

Nee even zonder grappen, probeer jezelf eerst eens in te lezen in de materie en dan pas conclusies te trekken. Je komt over als iemand die niet helemaal weet waar hij het over heeft...
Ga jij er maar van uit dat ik er genoeg van weet..
Iets meer dan jou denk ik.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ga jij er maar van uit dat ik er genoeg van weet..
Iets meer dan jou denk ik.
Tja, dat kun jij dan wel weer zeggen, maar zolang jij je niet eens netjes voorstelt en verteld wie je bent in dit board: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=21.0 . En wat je doet binnen de hulpverlening is het voor ons gissen wie jij bent. We willen graag weten met wie we van doen hebben in onze discussies. ;)


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Schijnbaar is er wel behoefte naar O en G bij de KNRM stations met landvoertuigen, aangezien er KHV's en boot trekkers (weet niet hoe ze eigenlijk heten) rond rijden met zelf opgebouwde sirene's..

KHV staat voor Kusthulpverleningsvoertuig en de boot trekkers worden Seatrack genoemd of bootwagen met tractor


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
KHV staat voor Kusthulpverleningsvoertuig en de boot trekkers worden Seatrack genoemd of bootwagen met tractor

KHV was me bekend. Verwachte dat die boottrekkers ook nog een afkortingen hadden. Thanks iedergeval 0098


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Laat ik beginnen met dat ik geen enkele kennis hebben van KNRM of een reddingsbrigade...

Maare de logica om een trekker (met een max. snelheid van 45 kh/m) uit te rusten met optische- en geluidsignalen ontgaat mij volkomen. Denk dat er dan meer tijdswinst is te behalen om het aldaar gelegen botenhuis uit te breiden, zodat de KNRM-boot daarnaast komt te liggen... Ipv elke keer als "prins carnaval" met trekker en praalwagen door het dorp te rijden ingeval van een inzet.

Of is er goede reden (voor mij onbekend)  dat de KNRM-boot elders gestald staat?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Laat ik beginnen met dat ik geen enkele kennis hebben van KNRM of een reddingsbrigade...

Maare de logica om een trekker (met een max. snelheid van 45 kh/m) uit te rusten met optische- en geluidsignalen ontgaat mij volkomen. Denk dat er dan meer tijdswinst is te behalen om het aldaar gelegen botenhuis uit te breiden, zodat de KNRM-boot daarnaast komt te liggen... Ipv elke keer als "prins carnaval" met trekker en praalwagen door het dorp te rijden ingeval van een inzet.

Of is er goede reden (voor mij onbekend)  dat de KNRM-boot elders gestald staat?

Het geval van stations gelegen aan de strandkust zullen zij hun boot moeten lanceren vanaf het strand. Het boothuis van de KNRM station Zandvoort bijvoorbeeld staat zo dicht mogelijk aan het strand, maar toch zullen ze een stuk hoofdweg over moeten om via een straat naar de strandopgang te komen. En dat gaat dan hier over een rups-trekker met een (grote)boot trailer er achter.

Tijdens mooie zomerdagen is Zandvoort enorm druk met auto's en mensen rondom het boothuis.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Ik denk dat ik het probleem begrijp, maar denk dat het juist dan makkerlijk is om verkeerslichten + witte kruis te plaatsen zoals ook al met enige regelmaat bij brandweerkazernes geplaatst worden. De eerste vrijwilliger die op de post komt, druk de knop en de verkeersinstallatie begint te werken.

Tijdens het opstarten van het reddingsvoertuig kan het overige verkeer de straat vrijmaken en zodra jullie de post verlaten de is straat vrij. Denk dat het beter gaat werken, dan een "traag" voertuig met optische- en geluidsignalen, dat zal juist eerder nieuwsgierige mensen lokken die wellicht in de weg staan.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Whahaha sorry maar sommige plaatsen gaat dat niet werken. Om een voorbeeld te nemen, nemen de badplaats Zandvoort. Hier moet de Seatrack draaien op de openbare weg en vervolgens langs het Casino naar de strandafrit te rijden. Daar staan borden dat de oprit vrij moet blijven, zelfs met borden dat de Seatrack heel breed is. En toch . . . . . zijn er touristen die er parkeren en dus een uitruk vertragen.

Na de afrit overwonnen te hebben op een zomerse dag, komt een volgepakt strand en dan de vloedlijn tot voorbij de eerste bank. Als je de duitse kuilengravers overwonnen hebt komen de bezorgde moeders die achter hun kroost aan rennen is het bevordelijk om een vrije doorgang te bewerkstellen middels een geluidsignaal. Of het nu een sirene of een toeter gaat is om het even.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Er zijn wel inzetten bekend dat de KNRM met de KHV (+boot) net even een stukje het binnenland in moet. Voor die gevallen die we nergens beschrijven, maar die in de praktijk wel voorkomen.

Even in perspectief: ik bel 112 (elke seconde telt) omdat er iemand verzuipt en de KHV met boot wacht braaf een minuut voor het verkeerslicht, omdat die geen OGS mag voeren.

Nu weet ik ook wel dat het zo simpel niet ligt in bestuurlijk en ambtelijk Nederland, maar als we even terugkijken waar we het allemaal voor doen is dit eigenlijk best raar :)

Reden te meer om beide clubs samen te voegen. Voertuigen oranje spuiten, strepen erop, lampjes erop en gaan met die banaan sinaasappel. Kun je die dingen nog breder inzetten ook, voor overstromingen en dergelijke. Maar mijn mening hierover is bekend; ik val in herhaling ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s