En misschien is het wel al in gang gezet, en misschien niet....
Feit blijft dat het wel nuttig moet zijn.
Waar ik mij namelijk vreselijk aan stoor is het volgende:
Als jij als passant in de buurt staat van een calamiteit, al dan niet met je voertuig omdat je daar toevallig reed, weet je af en toe niet welke kant je op moet, omdat van alle kanten hulpverleningsvoertuigen aan komen. Even een voorbeeld: Ik sta zelf als Wegenwacht in een straat met 1 richtingsverkeer. Er komt tegen de richting in een Ambu voor een reanimatie aan gereden. Of ik naar achteren wil. Natuurlijk schuif ik 100meter naar achteren op. Na nog geen 2 minuten komt er een ladderwagen om de patient af te hijsen vanaf de juiste kant de straat in, of ik aan de kant wil "maar natuurlijk beste man, als jij even de ambu aan de kant zet............. Natuurlijk doet dat niet ter zaken of de KHV nou wel of geen blauw krijgt. Wel moet er gekeken worden (ook t.b.v. RB) of het nodig is. Zo kan ik mij voorstellen dat niet alle RB's blauw nodig hebben. En dat er niet teveel HV's straks met blauw rijden. Wij Wegenwachten rijden ook met AED en zijn ook mobiele rode kruisposten, maar gelukkig heb ik geen blauw.
Het tweede punt is, en dat zie je dus heel erg met oranje/gele lichten: Het gebruik hiervan gaat werkelijk elk doel voorbij. Ik weet niet of je bij een wegwerkzaamheid op een snelweg wel eens hebt gekeken? Het is een zee van super irritante verlichting geel/oranje. Tegenwoordig heeft elke maloot wel een gele lamp op het dak staan, en bij elke poep en scheet gaat die lamp aan. Wat heel vervelend is, is dat mensen er blind voor worden. Dus de volgende keer dat ik op de vluchtstrook een bijzondere handeling moet verrichten, ziet niemand mijn gele lampen meer.
Dit alles is ook toepasbaar op het strand. Er moet ernstig op gewaakt worden dat we niet voor iemand met een gekneusde enkel meteen uitrukken met geluid, en optische signalen. Dit geeft idd heel veel onrust, maar ook worden mensen er blind/doof voor.
De Lifeguard auto is afhankelijk van de auto uitgerust met 2 zwaailampen of 2 LED knipperlampen op het dak. Beide hebben hun voor en hun tegen. Ook bij de KHV worden er nu bij onderhoud t.b.v. proef knipperlampen in de gril gemonteerd. Mensen zijn geneigd om oog contact te maken met de bestuurder en zijn de gele pitten op het dak niet (3 meter hoog).
De Lifeguard auto heeft verder een zacht rijsignaal in de vorm van een achteruitrij pieper voor als je zonder haast tussen de mensen door moet (b.v. een strand opgang). Tevens zitten er 2 speakers op het dak, waarmee je mensen instructies kan geven (en die kunnen echt hard). Als laatst zit er in die kast voor de speakers ook een pulserende toon. Lijkt niet op brandweer, ambu of politie, maar je kijkt zeker om. Deze zou gebruikt kunnen worden om mensen te attenderen om spoedig aan de kant te gaan. Uiteraard mist het zijn doel op de openbare weg. Maar de LG auto's komen ook bijna niet op de openbare weg in Actie. Wat betreft de KHV, die hebben op DIT moment te werken met wat ze hebben. En het blijkt voor nu nog steeds goed te gaan.
Hier is het signaal te horen (ze hebben het volume een beetje gedrukt). Overigens is dit een Reclame en komen wij dus helemaal niet zo vaak op de openbare weg. En zonder blauw zijn hard rijden en aso rijden dus ook uit den boze. Het hoofdkantoor is hier redelijk streng in. Zo mag op de noordelijk eilanden waar wij als LG werken de auto ook bijna alleen op het strand gebruikt worden en in uiterste nood op de weg.
Volkswagen Amarok - KNRM - Volkswagen BedrijfswagensIk ga er even van uit dat het voor de KHV niet anders geld.