Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!
Zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland (met alle bijbehorende onderdelen) zijn private organisaties welke publieke taken uitvoeren voor de overheid. Nou is het wel zo dat de reddingsbrigades over het algemeen iets meer verweven zijn met de lokale overheden en/of de veiligheidsregio op organisatorisch en/of operationeel gebied. Zo ben ik in dienst van een gemeentelijke organisatie en niet van de "brigade" en op een ander moment voer ik weer taken uit voor het ministerie van BZK, wat weer niks te maken heeft met de gemeente...
Het is allemaal erg ingewikkeld georganiseerd... Veel "professionals" binnen de brigadewereld willen graag direct voor(en in dienst van) de veiligheidsregio en/of de landelijke organisatie gaan werken, maar dat botst weer volledig met de verenigingsstructuur van RN wat weer op andere (niet-operationele) gebieden zijn vruchten afwerpt. Dit is een moeilijk vraagstuk, waar ook niet zo snel een antwoord op weet.
Maargoed, nu weer even terug naar de discoverlichting en tweetonige herrie...
Dat de O&G alleen maar is voor ambulance ondersteuning is ook niet correct, het gaat vooral om het gebruik bij zowel de watergerelateerde hoofdtaken (waaronder rampenbestrijding) als de "algemene firstresponder taak". De O&G kan ook gewoon worden gebruikt bij "free-call meldingen", waarbij de melding dus direct bij ons wordt gedaan of als er collega's assistentie vragen, zonder tussenkomst van de GMK. (Zie brancherichtlijn) Wij rijden echt niet alleen maar voor drenkelingen in een mui en een onwelwording op het strand, ook voor waterongevallen in het achterland of iemand die van zijn of haar paard gevallen is in een bos aan de andere kant van de regio bijvoorbeeld...
In de praktijk is het zo dat de O&G tijdens de stranddienst weinig gebruikt wordt, vooral op de openbare weg en bij inzet in het kader van "kusthulpverlening" heeft het wel een toegevoegde waarde. Net als bij de politie is niet iedere prio 1 melding een O&G rit voor ons. Als je op een leeg strand naar de volgende opgang moet om wat collega's te assisteren bij een redding heeft de O&G weinig toegevoegde waarde, als je een ambu begleid door een duingebied is alleen blauw meestal voldoende, zolang het niet te druk is...
De KNRM lifeguards voeren puur strandbewaking uit, waarbij de reddingsbrigade eenheden meer een integrale functie hebben, dit kan dus een afweging zijn om de KNRM niet uit te rusten met O&G. Daarnaast is het zo dat de KNRM lifeguards nu hun werk uitvoeren op relatief rustige stranden, waarbij een oranje lamp en signaalgever ook voldoende kan zijn om duidelijk te maken dat men haast heeft. Vergeet niet dat er ook genoeg reddingsbrigade voertuigen zijn die niet zijn uitgerust met O&G, omdat het voor dat gebied of de specifieke eenheid niet nodig is om over O&G te beschikken...
Overigens is er geen sprake van O&G voor de KNRM lifeguards zoals je beschrijft en is dit wettelijk ook niet toegestaan.