Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 29125 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: vuurtoren7 link=msg=1218274 date=1383910725
De discussie is gestart vanwege O en G op KHV voertuigen,
niet op lanceervoertuigen zoals tractors.
Als tweede heeft een KHV wel degelijk nut bij spoedeisende hulpverleningen
op het strand of in het duingebied, een tweede ambulance of MMT moet
immers ook naar de plaats incident worden gebracht en de reddingsbrigade
heeft op zo'n moment de handen vol, blijkt uit onze ervaring.
Het plaatsen van O en G heeft dus wel degelijk een toegevoegde waarde
om aan te geven dat je door wilt rijden, m.a.w. erlangs wilt omdat je
op weg bent om levensreddende handelingen te gaan verrichtten.

Zeg het nogmaals:
Het gaat niet om het hardrijden.

Uiteraard is het afhankelijk van het werkgebied, maar over het algemeen kan ik meerdere RB voertuigen naast me hebben staan voordat de eerste KHV de deur uit is. Ik heb het dan wel over de situatie dat de strandposten in dienst zijn.


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar dit klopt in ons geval
dus niet.
Wij kunnen sneller ter plaatse zijn dan buurt-brigade's.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: vuurtoren7 link=msg=1218321 date=1383924333
Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar dit klopt in ons geval
dus niet. Wij kunnen sneller ter plaatse zijn dan buurt-brigade's.

Dat geloof ik gelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat dat overal zo is. Het gaat mij ook totaal niet om het feit wie er eerder zou kunnen zijn, maar om het praktisch nut van blauwe lampen op KHV voertuigen. Zoals ik eerder al zei.. Handig voor assistentie bij grote calamiteiten, maar voor de alledaagse meldingen kan het prima af met de RB voertuigen die in de omgeving rondrijden, die toch al aanwezig zijn en de belastingbetaler ook wel wat geld kosten qua bemanning. (In onze omgeving dan)


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Het praktisch nut van OGS op KHV voertuigen is door ervaring en peiling uit andere stations wel bewezen,
het heeft dan ook niet veel zin om in discussie te gaan met iemand die niet bij de KNRM zit.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: vuurtoren7 link=msg=1218956 date=1384102594
Het praktisch nut van OGS op KHV voertuigen is door ervaring en peiling uit andere stations wel bewezen,
het heeft dan ook niet veel zin om in discussie te gaan met iemand die niet bij de KNRM zit.

Want??? Zo kun je elke discussie doodslaan. Ik zit niet bij de KNRM of RBN maar vindt het een terechte discussie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


BartvdB

  • Medewerker bij 2 Reddingsbrigades :)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Dan moet je deze discussie bij de KNRM voeren, en niet op een HV-Forum ;)

Ik vind dat een KHV best OGS mag voeren, uiteraard na een goeie training voor de bestuurders. Maar ik denk wel dat het gebiedsgebonden is waar OGS daadwerkelijk meerwaarde levert aan de snelheid van uitrukken, Ik bedoel, OGS is er om door te kunnen rijden, niet om het pedaal dieper in te kunnen trappen. Zij het niet dat menig persoon een KHV die met een gangetje over het strand rijd, Oranje lampen voert etc. toch echt wel de ruimte bieden die je nodig heb om met de KHV te passeren. Zoals ik al zeg, het zal echt gebiedsgebonden zijn. Is de KNRM sneller ter plaatse dan een strandambulance van een lokale reddingsbrigade of andere hulpdienst met hulpverleners aan boord en een 4x4? Dan zeg ik gaan met die wagen, zet die OGS er maar op en leid je chauffeurs ervoor op. Zit je daarintegen in een gebied waarbij de KHV alleen voor logistieke dingen of assistentie van de lokale diensten rijd? dan vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.

Daarintegen zou het niet slecht zijn om eventueel een blauw pitje en wat geluid op een lanceertruck te hebben, daar deze toch wat meer ruimte nodig heeft en iets minder makkelijk door hoekjes en gaatjes rijd dan een KHV. Deze moet zijn ruimte krijgen, en daarbij kan dus wat optisch en geluid bij helpen.

Ik zit zelf ook bij een Reddingsbrigade, maar geen 'Spoedrit' gerelateerde brigade. Neemt niet weg dat ik hier ook me mening over heb, en ik mij ook eens even in de discussie wil mengen. Ik vind het een belangrijk onderwerp, en daar horen de meningen en argumenten van non-KNRM gerelateerde mensen ook tussen. Tenslotte word je bij het behalen van je rijbewijs ook aangeleerd dat toeters en bellen en die blauwe flikkerlampjes voorrang dienen te krijgen van jou indien mogelijk. Die mensen zijn dus ook indirect betrokken bij het voeren van blauwe verlichting, deze mensen hebben dus net zoveel recht om zich erover te uitten als ieder ander.

Maar als het praktisch nut volgens jou al bewezen is...waarom voeren we uberhaupt de discussie dan nog op het forum, en stapt de KNRM hier gewoon gezellig mee naar BiZa? dan lezen we de uitslag wel op NU.nl