Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 29137 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Veel kan je oplossen met stoplichtbeinvloeding of bemanningsleden die het verkeer tegen houden (afhankelijk van het soort weg). Ik denk dat politie en gemeente daar een stuk aan kunnen bijdragen. Dat er dan her en der gebruik wordt gemaakt van wat signalering is misschien niet volgens de regels, maar wel begrijpelijk. Helaas kan je dat heden ten dage niet meer lokaal dichttimmeren.

Daar waar het een serieus probleem is kan je eventueel de politie mee-alarmeren voor begeleiding. Maar of dat altijd lukt....

En een gele KHV met een oranje zwaailamp en de normale claxon zou voldoende moeten zijn op het strand. Helaas zijn er dan mensen die daar maling aan hebben 'omdat hij geen blauw-blauw heeft'. Gelijk trekken met de reddingsbrigade is misschien wel verstandig op de plaatsen waar dat nodig is.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13

Een route van de KNRM Scheveningen naar een regelmatige inzetlokatie aan het Deltaplein te Den Haag. Omdat er tussen de twee stranden een haveningang ligt, moet de KHV over het asfalt. 7,6 kilometer met een reistijd van 15 minuten. Bij slecht weer, want bij goed weer staan de wegen van/naar/tussen Scheveningen en Kijkduin muurvast. Sta je dan met je KHV, gele lampen en een wail als sirene.

Stoplicht staat op rood, en niemand gaat voor je opzij...


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Waarom gaat die boot bij punt A het water niet op en vaart dan naar punt B? Vraagt een leek. ???
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Heel simpel; de KHV is geen boot  ;)


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Whahaha sorry maar sommige plaatsen gaat dat niet werken. Om een voorbeeld te nemen, nemen de badplaats Zandvoort. Hier moet de Seatrack draaien op de openbare weg en vervolgens langs het Casino naar de strandafrit te rijden. Daar staan borden dat de oprit vrij moet blijven, zelfs met borden dat de Seatrack heel breed is. En toch . . . . . zijn er touristen die er parkeren en dus een uitruk vertragen.

Na de afrit overwonnen te hebben op een zomerse dag, komt een volgepakt strand en dan de vloedlijn tot voorbij de eerste bank. Als je de duitse kuilengravers overwonnen hebt komen de bezorgde moeders die achter hun kroost aan rennen is het bevordelijk om een vrijUe doorgang te bewerkstellen middels een geluidsignaal. Of het nu een sirene of een toeter gaat is om het even.
Voor alle duidelijkheid: de opgestarte discussie gaat puur over het O en G verhaal voor de KHV voertuigen.
In een aantal gevallen met prio 1 meldingen weet ik dat een blauwe balk op het dak het publiek en toeschouwers duidelijk had kunnen maken dat er een voertuig aankomt welke een levensreddende taak heeft.
Een aantal KHV voertuigen worden ook daadwerkelijk als eerstelijns hulpverlener ingezet bij het ter plaatse gaan met ambulance personeel.
Denk dat de KNRM ook wel op een bepaald niveau is gekomen waarbij ze met de KHV een bepaalde proffesionaliteit binnen de veiligheidsregio kunnen laten zien.
Natuurlijk komt er qua wetgeving e.a. bij kijken, maar waar een wil is...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Scheveningen voerde vroegah ook een wail sirene in combinatie met amber, die zit er inmiddels ook niet meer op geloof ik...

Overigens kan ik me een inzet aan de opgang Deltaplein herinderen waarbij de KHV niet over de weg kwam, maar waarschijnlijk de eerste de beste opgang na de haven gepakt heeft. In het geval van Scheveningen heeft O&G een duidelijk toegevoegde waarde, bij andere stations is het nogal wisselend... Een trekker + 2toon op een lege dijk heeft niet veel zin, moet je een stuk over een drukke weg met veel stoplichten zou het misschien wel nuttig kunnen zijn.  

Je moet ook denken aan de hele rompslomp die O&G met zich meebrengt, bij de Reddingsbrigade is het ook echt niet dat er zomaar een blauwe balk op het dak geplakt is en iedereen daar vrolijk mee gaat rijden. Mijn ervaring is dat er meestal pas O&G gebruikt wordt in situaties waar het echt een toegevoegde waarde heeft en dat zit hem voornamelijk ik de openbare weg (we worden niet alleen ingezet op het strand, vaker in het binnenland dan je zou denken), de opgangen en bij (extreme) drukte op het strand.

Wat betreft de drukke opgangen in combinatie met de bootwagens... Er zijn locaties c.q. regio's waar het e.e.a. zo goed geregeld is dat reddingsbrigade (indien er eenheden beschikbaar zijn, de meldingen gaan uiteraard voor) de hele opgang leegvegen. Aangezien de opkomsttijd van de KNRM +/- 15 minuten is, hebben wij daar tijd zat voor, we zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen...

Conclusie: Voeg die handel nou samen op een fatsoenlijke en eerlijke manier, geef de KHV's een likje RAL2009 en wat strepen en klaar... O0


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Wil hier nog wel aan toevoegen dat veel Reddingsbrigades die beschikken over O&G deze juist NIET gebruiken op een vol strand, omdat dat onrust veroorzaakt (rennende kinderen etc.) en je daardoor juist langzamer moet gaan rijden ipv sneller. De Reddingsbrigade heeft vooral ook O&G gekregen omdat zij steeds meer opgeroepen worden voor ondersteuning bij bijvoorbeeld oppervlakteredding, maar ook slachtoffertransport van brandweer en/of ambulance in de buitengebieden (duinen, bossen). Volgens mij doet de KNRM dit een stuk minder? Maar dat kan ik zeker niet staven met cijfers...  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Heel simpel; de KHV is geen boot  ;)

hahahaha :D Ja dan lijkt het me sterk dat ze zich over het water verplaatsen. Maar die KHV is dus niet bedoelt om een boot te verplaatsen naar het water?
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Er zijn wel inzetten bekend dat de KNRM met de KHV (+boot) net even een stukje het binnenland in moet. Voor die gevallen die we nergens beschrijven, maar die in de praktijk wel voorkomen.

Even in perspectief: ik bel 112 (elke seconde telt) omdat er iemand verzuipt en de KHV met boot wacht braaf een minuut voor het verkeerslicht, omdat die geen OGS mag voeren.

Nu weet ik ook wel dat het zo simpel niet ligt in bestuurlijk en ambtelijk Nederland, maar als we even terugkijken waar we het allemaal voor doen is dit eigenlijk best raar :)

Reden te meer om beide clubs samen te voegen. Voertuigen oranje spuiten, strepen erop, lampjes erop en gaan met die banaan sinaasappel. Kun je die dingen nog breder inzetten ook, voor overstromingen en dergelijke. Maar mijn mening hierover is bekend; ik val in herhaling ;)
Voor alle duidelijkheid: de opgestarte discussie gaat puur over het O en G verhaal voor de KHV voertuigen.
In een aantal gevallen met prio 1 meldingen weet ik dat een blauwe balk op het dak het publiek en toeschouwers duidelijk had kunnen maken dat er een voertuig aankomt welke een levensreddende taak heeft.
Een aantal KHV voertuigen worden ook daadwerkelijk als eerstelijns hulpverlener ingezet bij het ter plaatse gaan met ambulance personeel.
Denk dat de KNRM ook wel op een bepaald niveau is gekomen waarbij ze met de KHV een bepaalde proffesionaliteit binnen de veiligheidsregio kunnen laten zien.
Natuurlijk komt er qua wetgeving e.a. bij kijken, maar waar een wil is...


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
hahahaha :D Ja dan lijkt het me sterk dat ze zich over het water verplaatsen. Maar die KHV is dus niet bedoelt om een boot te verplaatsen naar het water?
Neen; de KHV is een vrachtwagen met voorin twee plekken en achterin ruimte voor een man of 10 om te zitten, alsmede één of twee (?) luiken bovenin om zo staand te kunnen zoeken naar vermisten. Om de boot te kunnen verplaatsen als deze niet op het water ligt, heeft men tractoren.

Edit:

KHV truck:


Boot met Caterpillar trekvoertuig:


Tractor: