Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 29154 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
En misschien is het wel al in gang gezet, en misschien niet.... ^-^
Feit blijft dat het wel nuttig moet zijn.

Waar ik mij namelijk vreselijk aan stoor is het volgende:
Als jij als passant in de buurt staat van een calamiteit, al dan niet met je voertuig omdat je daar toevallig reed, weet je af en toe niet welke kant je op moet, omdat van alle kanten hulpverleningsvoertuigen aan komen. Even een voorbeeld: Ik sta zelf als Wegenwacht in een straat met 1 richtingsverkeer. Er komt tegen de richting in een Ambu voor een reanimatie aan gereden. Of ik naar achteren wil. Natuurlijk schuif ik 100meter naar achteren op. Na nog geen 2 minuten komt er een ladderwagen om de patient af te hijsen vanaf de juiste kant de straat in, of ik aan de kant wil "maar natuurlijk beste man, als jij even de ambu aan de kant zet............. Natuurlijk doet dat niet ter zaken of de KHV nou wel of geen blauw krijgt. Wel moet er gekeken worden (ook t.b.v. RB) of het nodig is. Zo kan ik mij voorstellen dat niet alle RB's blauw nodig hebben. En dat er niet teveel HV's straks met blauw rijden. Wij Wegenwachten rijden ook met AED en zijn ook mobiele rode kruisposten, maar gelukkig heb ik geen blauw.

Het tweede punt is, en dat zie je dus heel erg met oranje/gele lichten: Het gebruik hiervan gaat werkelijk elk doel voorbij. Ik weet niet of je bij een wegwerkzaamheid op een snelweg wel eens hebt gekeken? Het is een zee van super irritante verlichting geel/oranje. Tegenwoordig heeft elke maloot wel een gele lamp op het dak staan, en bij elke poep en scheet gaat die lamp aan. Wat heel vervelend is, is dat mensen er blind voor worden. Dus de volgende keer dat ik op de vluchtstrook een bijzondere handeling moet verrichten, ziet niemand mijn gele lampen meer.

Dit alles is ook toepasbaar op het strand. Er moet ernstig op gewaakt worden dat we niet voor iemand met een gekneusde enkel meteen uitrukken met geluid, en optische signalen. Dit geeft idd heel veel onrust, maar ook worden mensen er blind/doof voor.

De Lifeguard auto is afhankelijk van de auto uitgerust met 2 zwaailampen of 2 LED knipperlampen op het dak. Beide hebben hun voor en hun tegen. Ook bij de KHV worden er nu bij onderhoud t.b.v. proef knipperlampen in de gril gemonteerd. Mensen zijn geneigd om oog contact te maken met de bestuurder en zijn de gele pitten op het dak niet (3 meter hoog).
De Lifeguard auto heeft verder een zacht rijsignaal in de vorm van een achteruitrij pieper voor als je zonder haast tussen de mensen door moet (b.v. een strand opgang). Tevens zitten er 2 speakers op het dak, waarmee je mensen instructies kan geven (en die kunnen echt hard). Als laatst zit er in die kast voor de speakers ook een pulserende toon. Lijkt niet op brandweer, ambu of politie, maar je kijkt zeker om. Deze zou gebruikt kunnen worden om mensen te attenderen om spoedig aan de kant te gaan. Uiteraard mist het zijn doel op de openbare weg. Maar de LG auto's komen ook bijna niet op de openbare weg in Actie. Wat betreft de KHV, die hebben op DIT moment te werken met wat ze hebben. En het blijkt voor nu nog steeds goed te gaan.  

Hier is het signaal te horen (ze hebben het volume een beetje gedrukt). Overigens is dit een Reclame en komen wij dus helemaal niet zo vaak op de openbare weg. En zonder blauw zijn hard rijden en aso rijden dus ook uit den boze. Het hoofdkantoor is hier redelijk streng in. Zo mag op de noordelijk eilanden waar wij als LG werken de auto ook bijna alleen op het strand gebruikt worden en in uiterste nood op de weg.

Volkswagen Amarok - KNRM - Volkswagen Bedrijfswagens

Ik ga er even van uit dat het voor de KHV niet anders geld.
Hé, Kapitein Haeck is weer in the house!  Ja, eens met je verhaal. Het lijkt er meer op dat de wil "er bij te horen" drijfveer is om toeters en bellen te monteren, dan dat het werkelijk nut heeft, integendeel. Iedere wegwerker en grasmaaier ruilt zijn bescheiden zwaaiert om voor LEDS en dan gaan we doen wie de meeste en de felste op zijn mobiele kantoor kan schroeven. Nog een paar bouwlampen er bij schijnend in de rijrichting...Tot je 's avonds helemaal niets meer ziet als je langs werkzaamheden rijdt.

Met die (geluidsman als ik ben) roeptoeters op de auto kun je veel meer duidelijk maken dan met gillende sirenes. Wel is mijn ervaring dat niet iedereen in de wieg gelegd is om mensen toe te spreken, (crowd mannagement), bovendien zal je het in verschillende talen moeten kunnen. (make a hole!! ;D )


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Laten we vooral niet vergeten dat de KHV voertuigen wel degelijk een plaats in nemen in de hulpverlening op en rond het strand.
Er zijn wat plaatsen in Nederland waar een proffesionele vrijwillige reddingsbrigade is, echter op andere lokatie's is men aangewezen op de brandweer en de KNRM.

In zeldzame gevallen assisteerd de politie de KNRM met het snel verplaatsen (d.m.v. een begeleiding) en op het strand door met een 4x4 voertuig voor het KHV uit te rijden. Persoonlijk zie ik dan liever dat de KHV ook uitgerust is met OGS en zij zich zelf kunnen redden.

Overigens kan ik mij deze zelfde discussie enkele jaren geleden nog inbeelden, toen de reddingsbrigade's (alvast illegaal) gebruik maakten van OGS.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Laten we vooral niet vergeten dat de KHV voertuigen wel degelijk een plaats in nemen in de hulpverlening op en rond het strand.
Er zijn wat plaatsen in Nederland waar een proffesionele vrijwillige reddingsbrigade is, echter op andere lokatie's is men aangewezen op de brandweer en de KNRM.

In zeldzame gevallen assisteerd de politie de KNRM met het snel verplaatsen (d.m.v. een begeleiding) en op het strand door met een 4x4 voertuig voor het KHV uit te rijden. Persoonlijk zie ik dan liever dat de KHV ook uitgerust is met OGS en zij zich zelf kunnen redden.

Overigens kan ik mij deze zelfde discussie enkele jaren geleden nog inbeelden, toen de reddingsbrigade's (alvast illegaal) gebruik maakten van OGS.
Dat is er op laatst van gekomen, maar was dat ook al weer om over het strand mee te scheuren of ivm de rampentaak...


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Dat is er op laatst van gekomen, maar was dat ook al weer om over het strand mee te scheuren of ivm de rampentaak...
Fout Henk.....dat is om geen BPM etc. te hoeven betalen  ;D

Niet alleen voor de rampentaak: voor ons geldt dat iedere alarmering voor een waterongeval kan betekenen dat wij prio 1 mogen rijden. Die van het strand kan ik me nog herinneren....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
En met het binnenland bedoel je het duingebied of ??

" We zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen " ik neem aan alleen tijdens het zomerseizoen in de weekenden en soms doordeweeks en buiten het seizoen verder niet, dus effectief laat ik zeggen zo'n drie maanden per jaar. Vergis ik me of ?

Delta00

Daarmee bedoel ik echt "openbare weg", dit kan dus zijn direct achter de duin, maar ook op een provinciale weg etc. Vaak zijn dat incidenten waarbij de brandweer ondersteunt wordt bij zoekacties/drenkelingen of medische ondersteuning aan de ambulancedienst, maar wat handjes leveren bij een afhijsing oid komt ook voor. Daarnaast is het zo dat KNRM stations vaak direct aan een opgang gelegen zijn, strandbrigades moeten vanaf hun opkomstplaats/kazerne/loods, vaak nog een (behoorlijk) stuk rijden.  

Over de directe inzetbaarheid; In de regio die ik bedoelde (NHN) zijn er vrijwel overal betaalde krachten in dienst, gedurende het zomerseizoen is er dus overdag standaard bemensing aanwezig. Daarnaast buiten dit zomerseizoen bij eventuele drukte, en in het voorjaar de weekenden. Daarbuiten is er voor de hele regio 24/7 personeel oppiepbaar, alleen die hebben dan net als de KNRM een opkomsttijd.  

Indien de KNRM wordt gealarmeerd tijdens het indienst zijn van de RB wordt de melding door de GMK doorgezet naar de brigade, indien de mogelijkheid er is kunnen zij dan de strandopgang al "leegvegen", zodat de bootwagen van de KNRM er makkelijk doorkan. Dit heeft meer zin dan een een 2 toon op zo'n bootwagen te zetten. Dit is uiteraard alleen bij drukte van belang, midden in de winter heeft het weinig nut...

Wat we vooral ook niet moeten vergeten is dat prio 1 rijden over een druk strand gewoon levensgevaarlijk is, als het moet dat moet het, maar liever niet...

(Samenwerken en eventueel samengaan is de toekomst, maar dan wel op een fatsoenlijke manier...)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Dat is er op laatst van gekomen, maar was dat ook al weer om over het strand mee te scheuren of ivm de rampentaak...

Omdat de reddingsbrigade's aangestuurd (kunnen) worden door de regionale AC of CPA om (bijvoorbeeld) te fungeren als rapid responder.
Zo kan het in Kennemerland dat je reddingsbrigade met OGS naar een valpartij in het centrum van een dorp tegen komt.

Daarnaast kan het op het strand ernstig welkom zijn, zeker op de drukke dagen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Daarmee bedoel ik echt "openbare weg", dit kan dus zijn direct achter de duin, maar ook op een provinciale weg etc. Vaak zijn dat incidenten waarbij de brandweer ondersteunt wordt bij zoekacties/drenkelingen of medische ondersteuning aan de ambulancedienst, maar wat handjes leveren bij een afhijsing oid komt ook voor. Daarnaast is het zo dat KNRM stations vaak direct aan een opgang gelegen zijn, strandbrigades moeten vanaf hun opkomstplaats/kazerne/loods, vaak nog een (behoorlijk) stuk rijden.  

Over de directe inzetbaarheid; In de regio die ik bedoelde (NHN) zijn er vrijwel overal betaalde krachten in dienst, gedurende het zomerseizoen is er dus overdag standaard bemensing aanwezig. Daarnaast buiten dit zomerseizoen bij eventuele drukte, en in het voorjaar de weekenden. Daarbuiten is er voor de hele regio 24/7 personeel oppiepbaar, alleen die hebben dan net als de KNRM een opkomsttijd.  

Indien de KNRM wordt gealarmeerd tijdens het indienst zijn van de RB wordt de melding door de GMK doorgezet naar de brigade, indien de mogelijkheid er is kunnen zij dan de strandopgang al "leegvegen", zodat de bootwagen van de KNRM er makkelijk doorkan. Dit heeft meer zin dan een een 2 toon op zo'n bootwagen te zetten. Dit is uiteraard alleen bij drukte van belang, midden in de winter heeft het weinig nut...

Wat we vooral ook niet moeten vergeten is dat prio 1 rijden over een druk strand gewoon levensgevaarlijk is, als het moet dat moet het, maar liever niet...

(Samenwerken en eventueel samengaan is de toekomst, maar dan wel op een fatsoenlijke manier...)

Duidelijk Joost, maar dat is inderdaad in de regio NHN, de rest van Nederland (kustgebied) dus nog niet ?

Delta00


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Laten we vooral niet vergeten dat de KHV voertuigen wel degelijk een plaats in nemen in de hulpverlening op en rond het strand.
Er zijn wat plaatsen in Nederland waar een proffesionele vrijwillige reddingsbrigade is, echter op andere lokatie's is men aangewezen op de brandweer en de KNRM.

In zeldzame gevallen assisteerd de politie de KNRM met het snel verplaatsen (d.m.v. een begeleiding) en op het strand door met een 4x4 voertuig voor het KHV uit te rijden. Persoonlijk zie ik dan liever dat de KHV ook uitgerust is met OGS en zij zich zelf kunnen redden.

Overigens kan ik mij deze zelfde discussie enkele jaren geleden nog inbeelden, toen de reddingsbrigade's (alvast illegaal) gebruik maakten van OGS.

Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens, nou moet
dat besef nog even doordringen bij degenen die het beleid
bepalen bij de KNRM.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens, nou moet
dat besef nog even doordringen bij degenen die het beleid
bepalen bij de KNRM.

Wat bedoel je, dat ze alvast illegaal met blauw moeten gaan rijden en zo een regeling afdwingen?


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Wat bedoel je, dat ze alvast illegaal met blauw moeten gaan rijden en zo een regeling afdwingen?
Nee, alles behalve dat.