Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 28749 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Hoewel de gedachte "hoe meer hulpverlening voor handen is, des te beter" overal leeft, kan je jezelf afvragen wanneer het een keer genoeg is.

Natuurlijk zullen de bemanning van de KHV heel graag blauw willen (OGS zoals jullie het noemen) als ze ergens bij geroepen worden. Maar wanneer houd het op? Er komen nu al KNRM stations bij om overal (ook op het ijselmeer) binnen 30 minuten te plaatsen te zijn. Straks omdat het KHV blauw heeft worden er ook weer hogere verwachtingen neer gelegd.

Dus de vraag blijft, daar waar het KHV nu nagenoeg altijd op tijd ter plaatsen is, is daar blauw nodig op de voertuigen? En daar waar ze niet door het verkeer heen komen, is dat wel de taak voor het KHV? Of zijn daar ook zat andere hulp diensten die kunnen helpen?

Op het moment dat KHV blauw krijgt, komt er wel gelijk een geheel ander verwachtingpatroon op de schouders van de mannen te liggen. En het blijven nog steeds vrijwilligers met een werkgever anders dan de KNRM.
Dus het is idd de vraag of ze blauw WILLEN! En niet of het nodig is.

Waar een wil is, is een weg.
En de wil is er.
Nou de weg nog.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Inderdaad waar is de grens.

Momenteel zijn er al op het water particuliere hulpverleners die om wat voor reden dan ook met snelheden van 80-90 km/uur naar de calamiteit toe stuiven,daar waar max. vaarsnelheden zijn van resp. 9/20 km/uur dus tenminste 4x te hard varen ook als er veel andere vaart is. Het risico op aanvaringen/overvaringen met zeer ernstig letzel wordt daardoor aanzienlijk vergroot. Gelukkig hebben we dit op het land nog niet dat men daar waar het 50 km/uur is maar even 200 km/uur gaat worden gereden.

Deze discussie is op dit forum al vele malen gevoerd, maar vergelijkingen tussen wegenverkeerswet en BPR gaan in dit soort gevallen naar mijn idee nog steeds volledig mank. In het BPR staat nadrukkelijk vermeld dat iedereen verplicht is elkaar te helpen in geval van nood. Dus ook passanten, particulieren of wie dan ook. Veel meer dan op het land is men op het water op zichzelf en op elkaar aangewezen omdat de afstanden gewoon te groot zijn voor een goede dekking van hulpdiensten en je hebt op het water geen vangrail waar je veilig achter kunt gaan staan wachten. Als je in het water ligt te wachten is de kans op verdrinking groot en dus ben je blij als er iemand komt, wie dan ook. Daarom is in het BPR ook regel 1 dat iedereen verplicht is om de regels te negeren als de situatie hier om vraagt. Dit is dus niet, zoals op de weg, voorbehouden aan hulpdiensten met OGS. Iedereen die op het water een ander te hulp schiet in een noodsituatie mag op dat moment te hard varen, borden negeren etc. Dit noemen we "goed zeemanschap" en dat houdt meteen ook weer in dat in zo'n situatie de veiligheid van jezelf en anderen hierbij natuurlijk niet in het gedrang komt.

We kunnen hier prima over O&G voor KHV's en andere voertuigen van (water)reddingsdiensten kunnen discussieren, maar laat de situatie op het water erbuiten, want daar zijn de spelregels gewoon heel anders.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Des te meer reden om te reguleren, lijkt me. En daar zou OGS dan wel in passen.

Dus je wilt O&G op voertuigen, zodat je kunt reguleren dat particulier hulpverleners op het water niet meer te hard varen? Logisch  ;D
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Het belangrijkste voor een hulpverlener is gezond boeren verstand, coomerciele partij, de overheid of vauit een stichting of vereniging. Met of zonder o en g moet je veilig rijden. O en g is een hulpmiddel om de omstanders erop te wijzen dat je haast heb, niet iedereen reageerd even goed hierop.

9910001
9910001


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Dus je wilt O&G op voertuigen, zodat je kunt reguleren dat particulier hulpverleners op het water niet meer te hard varen? Logisch  ;D

 ;D Lijkt wat suf zoals het er nu staat, maar er stond ook iets over op het land! Ik bedoel het ook algemener. Wanneer de overheid het reguleert kunnen er regels en richtlijnen aan worden gehangen.  O0


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Hier zie ik de boottrekker met blauwblauw rijden en die toyota welke volgens mij de KHV is juist weer niet.

Klopt, ben ik met je eens. Kon het achteraf niet meer aanpassen toen ik het las.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Hier zie ik de boottrekker met blauwblauw rijden en die toyota welke volgens mij de KHV is juist weer niet.

De vergelijking met de UK is ook behoorlijk krom...

De kusthulpverlening is daar anders georganiseerd dan hier. De HM Coastguard rijdt daar bijvoorbeeld wel rond met O&G, maar die hebben een veel breder takenpakket. Zij doen bijvoorbeeld aan actieve preventie, patrouilleren over de stranden, landgerelateerde SAR etc etc. Je kan het wat enigsinds vergelijken met een reddingsbrigade met vaste beroepskrachten, aangevuld met een vrijwillige alarmploeg. Ze doen echter geen strandbewaking, dat is in de UK dan weer uitbesteed aan andere organisaties zoals de RNLI.

De RNLI zelf heeft alleen een watergerelateerde SAR taak, waarbij er hier en daar een terreinwagen staat voor ondersteunende doeleinden. Er zijn echter wel eenheden van de RNLI die wel met O&G mogen rijden (buiten strand, opgangen e.d. om), dan moet je bijvoorbeeld denken aan het flood rescue team. Zoals eerder genoemd zijn er dan ook nog de RNLI lifeguards, maar die rijden ook niet met blauw. De organisatie hiervan is te vergelijken met de KNRM lifeguards.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Dan weet jij meer dan ik?


guest11765

  • Gast
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!

Waar concurreren zij dan?