Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding  (gelezen 29461 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 18 november 2013, 16:32:45
Citaat van: riesbruins link=msg=1220948 date=1384776835
Als je met de 3d methode door een raam spuit sluit je die volledig af. De warmte en stoom kunnen er nu niet meer uit en het zal binnen opwarmen. Als je een gebonden straal gebruikt is er nog genoeg uitstroom mogelijkheid.  Wel moet je tegen het plafon spuiten. de gebonden straal wordt hierdoor gebroken en verdeeld in kleinere druppels.
Ik ben het niet met je eens Ries, zul je vast niet erg vinden. 8) ;D

Ik wil bij een forse binnenbrand niet tegen het plafond spuiten, we weten allemaal de gevolgen daarvan. Niemand houdt van een snelkookpan, dus je slachtoffer binnen zal dat ook niet prettig vinden.
Als je bij een binnenbrand een binnenaanval inzet en dan een 3Dblussing inzet heb je de brand ook binnen no time onder controle, en ik vermoed ook met minder waterschade tot gevolg.
Ook vrees ik dat de druppels die vanaf het plafond komen ook beduidend minder verkoelend werken dan de druppels die je verneveld met een goede Flash-overstraalpijp. ;)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 18 november 2013, 19:02:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1220985 date=1384788765

Ik wil bij een forse binnenbrand niet tegen het plafond spuiten, we weten allemaal de gevolgen daarvan. Niemand houdt van een snelkookpan, dus je slachtoffer binnen zal dat ook niet prettig vinden.
Als je bij een binnenbrand een binnenaanval inzet en dan een 3Dblussing inzet heb je de brand ook binnen no time onder controle, en ik vermoed ook met minder waterschade tot gevolg.
Ook vrees ik dat de druppels die vanaf het plafond komen ook beduidend minder verkoelend werken dan de druppels die je verneveld met een goede Flash-overstraalpijp. ;)

Ik vind de methode ook nogal vergezocht. Het belangrijkste effect -wat ik tenminste uit het filmpje begreep-  is dat de temperatuur in naastgelegen ruimtes ook enorm daalt en de omstandigheden voor een slachtoffer daar verbeteren. Je ziet op de 'plattegrond' die in het filmpje getoond wordt dat dan wel alle deuren open dienen te staan. Nu is dat in de meeste woningen al zelden het geval en daarnaast kan je met rookgaskoeling in de brandende ruimte en (repressieve) ventilatie in naastgelegen ruimten veel sneller en volgens mij ook gecontroleerder de temperatuur omlaag brengen.

Desondanks wel iets om in het achterhoofd te houden: de Amerikanen gaan natuurlijk vrijwel altijd naar binnen, waar wij regelmatig overgaan op een defensieve buiteninzet.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 19 november 2013, 09:50:16
Vraag me af of je die ruimtes echt koelt of dat je door de grote hoeveelheden water je de ruimtes ombouwt tot een stoomcabine.. denk dat iedereen van ons wel eens op een oefencentrum heeft ervaren wat teveel water veroorzaakt

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 19 november 2013, 12:35:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1220985 date=1384788765

Natuurlijk vindt ik dat niet erg peet ;)

Het blijft altijd een afweging tussen het nog niet betrokken deel betrekken bij de brand of het vanaf buiten proberen. Hier liggen veel keuzes aan ten grondslag en de moeten de manschappen en bevelvoerder samen maken.

Ik denk dat het zeker een goede manier kan zijn om tijd te kopen. Natuurlijk moet je naar binnen als het kan en zeker als er een SO is. Hoe willen jullie een 3d blussing van buitenaf doen als de vuurhaard op de 1e verdieping is? dan kom je al snel op een gebonden straal. Als je dan zorgt dat je tegen het plafon spuit EN zorg dat de warmte weg kan dan zal het zeker bijdragen aan een betere omgeving. Immers de stoom kan gewoon weg dus het zal nooit een "snelkookpan" worden.

Ik denk dat we af moeten van de angst dat het water naar binnen spuiten automatisch betekend dat we een omgeving aan het verslechteren zijn. Het KAN ook verbeteren zijn. Vaak blijkt dat het verergeren van de de situatie komt door het verkeerd gebruik van de straalpijp. Ik heb dat op oefencentra en in de praktijk veel vaker mee gemaakt dan dat goed gebruik van de straapijp daar de reden van was.

@wjr307 heb je de het filmpje gezien? Daarin kan je zien dat het thermo floorplan zeker veranderd dit ten goede voor het slachtoffer. Als je dan ook nog eens kijkt naar de proef met de kelder dan zie je dat de stoomvorming en temperatuur stijging in het trappengat mee valt.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 19 november 2013, 13:09:58
Heb t filmpje gezien maar ben erg sceptisch als ik kijk wat voor de grote hoeveelheden water er naar binnen gaan vraag ik me echt af hoe er gemeten is... Heb zelf ervaren wat er gebeurd als de vorige groep veels te veel water heeft gebruikt in een oefenobject. Ik denk dat een paar korte shotjes met een sproeistraal bij een kelderbrand zeker effectief kunnen zijn maar de hoeveelheid die er op het filmpje wordt in geblubberd heb ik echt vraagtekens bij

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 19 november 2013, 16:39:23
Citaat van: riesbruins link=msg=1221222 date=1384860921
Natuurlijk vindt ik dat niet erg peet ;)

Het blijft altijd een afweging tussen het nog niet betrokken deel betrekken bij de brand of het vanaf buiten proberen. Hier liggen veel keuzes aan ten grondslag en de moeten de manschappen en bevelvoerder samen maken.

Ik denk dat het zeker een goede manier kan zijn om tijd te kopen. Natuurlijk moet je naar binnen als het kan en zeker als er een SO is. Hoe willen jullie een 3d blussing van buitenaf doen als de vuurhaard op de 1e verdieping is? dan kom je al snel op een gebonden straal. Als je dan zorgt dat je tegen het plafon spuit EN zorg dat de warmte weg kan dan zal het zeker bijdragen aan een betere omgeving. Immers de stoom kan gewoon weg dus het zal nooit een "snelkookpan" worden.

Ik denk dat we af moeten van de angst dat het water naar binnen spuiten automatisch betekend dat we een omgeving aan het verslechteren zijn. Het KAN ook verbeteren zijn. Vaak blijkt dat het verergeren van de de situatie komt door het verkeerd gebruik van de straalpijp. Ik heb dat op oefencentra en in de praktijk veel vaker mee gemaakt dan dat goed gebruik van de straapijp daar de reden van was.

@wjr307 heb je de het filmpje gezien? Daarin kan je zien dat het thermo floorplan zeker veranderd dit ten goede voor het slachtoffer. Als je dan ook nog eens kijkt naar de proef met de kelder dan zie je dat de stoomvorming en temperatuur stijging in het trappengat mee valt.
Voor m,n 3D blussing op de eerste verdieping kan ik gewoon binnendoor met m,n lage of hoge druk straal, en dan bij de brandruimte een aanvang nemen.
Ik ben het geheel met je eens dat alles valt en staat bij een goede straalpijpvoering, dus een stuk juiste opleiding en training is dus ontontbeerlijk. Gebeurt nog te weinig!
Een slachtoffer ineen brandruimte zal toch einde verhaal worden, in een aangrenzende ruimte is daar meer kans voor een slachtoffer.
En ik vrees toch dat je met de gebonden straal zoveel stoom gaat ontwikkelen dat daar ook aangrenzende ruimtes mee gevuld gaan worden.
Maar goed, ik daag je uit. Lijkt me goed om dit eens in de praktijk uit te gaan voeren. En gebruiken we beide blusmethodes. Lijkt me meteen een mooi artikel voor de Brand&Brandweer en/of de Incident. 8) ;)

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 20 november 2013, 12:52:57
Citaat van: Peter71 link=msg=1221302 date=1384875563
Voor m,n 3D blussing op de eerste verdieping kan ik gewoon binnendoor met m,n lage of hoge druk straal, en dan bij de brandruimte een aanvang nemen.
Ik ben het geheel met je eens dat alles valt en staat bij een goede straalpijpvoering, dus een stuk juiste opleiding en training is dus ontontbeerlijk. Gebeurt nog te weinig!
Een slachtoffer ineen brandruimte zal toch einde verhaal worden, in een aangrenzende ruimte is daar meer kans voor een slachtoffer.
En ik vrees toch dat je met de gebonden straal zoveel stoom gaat ontwikkelen dat daar ook aangrenzende ruimtes mee gevuld gaan worden.
Maar goed, ik daag je uit. Lijkt me goed om dit eens in de praktijk uit te gaan voeren. En gebruiken we beide blusmethodes. Lijkt me meteen een mooi artikel voor de Brand&Brandweer en/of de Incident. 8) ;)
Goed voorstel ik weet nog wel een mooi oefenhuis wat we hiervoor kunnen gebruiken:) Maar goed laten we reeel zijn een SO in een brandcompartiment heeft met welke techniek ook een hele slechte overlevingskans. Maar als je zo de thermo floorplan bekijkt is het ook wat veiliger voor de brandweerman. Nogmaals naarbinnen heeft ook voor mij de voorkeur maar het is een methode die we kunnen beoefenen en gebruiken. Een SO zal er niet door naar buiten komen die moeten we nog steeds gaan halen.

Verder hoorde ik laats dat UL firefightersafty en het IFV samen gaan werken. Dus wie weet worden deze onderzoeken ook in nederland gedaan. Dan moeten we niet de fout maken om een stelsel van ijzeren containers te gaan gebruiken die natuurlijk de warmte heel anders vasthouden dan een normale stenen muur.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 8 december 2013, 18:35:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1220264 date=1384529008
Ik zet grote vraagtekens bij deze methode. Zeker omdat inmiddels bewezen is dat bij een 3D-blussing je een goede effectieve blussing in kunt zetten. De methode met gebonden straal van buiten naar binnen blazen is voor wat mij betreft alleen maar bruikbaar als er een uitslaande brand betreft, en de boel toch niet meer te redden valt.
En dan, waarom zaken als rookgaskoeling, 3D-blussing over boord gooien voor weer een andere methode?
Ik wil terugkomen op mijn woorden.  ;D
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van het boek Brandverloop van de heren Siemco Baaij en Karel Lambert. Een absolute aanrade voor de gene die echt meer wil weten over de brandbestrijding en technieken.
En de techniek die Riesbruins beschrijft wordt er ook besproken, maar wordt er gesproken over een tweede ventilatieopening. Kort gezegt, het raam waar met een gebonden straal naar binnen wordt kan/mag niet de zijde zijn waar de stoom weer naar buiten zal moeten. Met andere woorden, er zal aan een andere zijde nog een raam geforceerd moeten worden om daardoor de stoom af te voeren.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 8 december 2013, 22:26:06
Citaat
heren Siemco Baaij en Karel Lambert.
Denk dat Karel Lambert met een bijdrage van Siemco Baaij de lading beter denkt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Rickvb

• Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 19 december 2013, 22:07:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1226797 date=1386524139
Ik wil terugkomen op mijn woorden.  ;D
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van het boek Brandverloop van de heren Siemco Baaij en Karel Lambert. Een absolute aanrade voor de gene die echt meer wil weten over de brandbestrijding en technieken.
En de techniek die Riesbruins beschrijft wordt er ook besproken, maar wordt er gesproken over een tweede ventilatieopening. Kort gezegt, het raam waar met een gebonden straal naar binnen wordt kan/mag niet de zijde zijn waar de stoom weer naar buiten zal moeten. Met andere woorden, er zal aan een andere zijde nog een raam geforceerd moeten worden om daardoor de stoom af te voeren.

Het boek is zeker een aanrader. Na extra cursussen gedaan te hebben in brandverloop en compartimentbrandbestrijding wilde ik mij er nog meer in verdiepen en het boek draagt hier zeker aan bij. Het leest erg prettig en het is begrijpelijk geschreven.