Natuurlijk vindt ik dat niet erg peet
Het blijft altijd een afweging tussen het nog niet betrokken deel betrekken bij de brand of het vanaf buiten proberen. Hier liggen veel keuzes aan ten grondslag en de moeten de manschappen en bevelvoerder samen maken.
Ik denk dat het zeker een goede manier kan zijn om tijd te kopen. Natuurlijk moet je naar binnen als het kan en zeker als er een SO is. Hoe willen jullie een 3d blussing van buitenaf doen als de vuurhaard op de 1e verdieping is? dan kom je al snel op een gebonden straal. Als je dan zorgt dat je tegen het plafon spuit EN zorg dat de warmte weg kan dan zal het zeker bijdragen aan een betere omgeving. Immers de stoom kan gewoon weg dus het zal nooit een "snelkookpan" worden.
Ik denk dat we af moeten van de angst dat het water naar binnen spuiten automatisch betekend dat we een omgeving aan het verslechteren zijn. Het KAN ook verbeteren zijn. Vaak blijkt dat het verergeren van de de situatie komt door het verkeerd gebruik van de straalpijp. Ik heb dat op oefencentra en in de praktijk veel vaker mee gemaakt dan dat goed gebruik van de straapijp daar de reden van was.
@wjr307 heb je de het filmpje gezien? Daarin kan je zien dat het thermo floorplan zeker veranderd dit ten goede voor het slachtoffer. Als je dan ook nog eens kijkt naar de proef met de kelder dan zie je dat de stoomvorming en temperatuur stijging in het trappengat mee valt.
Voor m,n 3D blussing op de eerste verdieping kan ik gewoon binnendoor met m,n lage of hoge druk straal, en dan bij de brandruimte een aanvang nemen.
Ik ben het geheel met je eens dat alles valt en staat bij een goede straalpijpvoering, dus een stuk juiste opleiding en training is dus ontontbeerlijk. Gebeurt nog te weinig!
Een slachtoffer ineen brandruimte zal toch einde verhaal worden, in een aangrenzende ruimte is daar meer kans voor een slachtoffer.
En ik vrees toch dat je met de gebonden straal zoveel stoom gaat ontwikkelen dat daar ook aangrenzende ruimtes mee gevuld gaan worden.
Maar goed, ik daag je uit. Lijkt me goed om dit eens in de praktijk uit te gaan voeren. En gebruiken we beide blusmethodes. Lijkt me meteen een mooi artikel voor de Brand&Brandweer en/of de Incident.