Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding  (gelezen 29474 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

• Forum gebruiker
Gepost op: 4 juni 2012, 08:36:28
Citaat
Kwadrantenmodel beschikbaar
Meerdere keren is al verwezen naar de tactieken: defensieve buiteninzet, offensieve buiteninzet, defensieve binneninzet en offensieve binneninzet. Om te verduidelijken wat we hier precies mee bedoelen is het kwadrantenmodel ontwikkeld. Per tactiek wordt aangegeven wat het doel is van de tactiek, wordt een toelichting gegeven, wordt aangegeven wat de criteria zijn en bij welke gebouwtypen het voornamelijk zal plaatsvinden.

Bij het lezen van kwadrantenmodel is het van belang om rekening te houden met onderstaande:
- het is een discussiestuk, dit wil zeggen dat het model niet definitief is en dat alle opmerkingen welkom zijn;
- uitgangspunt van het model is dat je een keuze hebt en dat je kunt schakelen (je kunt dus bijvoorbeeld een inzet beginnen met defensieve buiteninzet en eindigen met offensieve binneninzet);
- het procesteam gaat nog verder aan de slag met onderliggende vraagstukken (denk aan definitiebepaling, bijbehorende technieken e.d.).

Via de volgende link kom je bij het kwadrantenmodel: http://www.nvbr.nl/publish/pages/19124/kwadrantmodel_versie5.pdf

Of je kunt hem downloaden via: www.brandweerdoctrine.nl

Wat vinden jullie van dit model? Draagt het bij tot een veiligere en betere brandbestrijding?

Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

brandweer23

• Manschap A / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
    • Brandweer Zwaag
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2012, 09:31:59
Het kwadrantenmodel werkt perfect, echter ontbreekt er hier een belangrijk punt.
Dit model is ontwikkeld op een manier zodat er altijd aan het SUST (Samen Uit, Samen Thuis) verhaal wordt gedacht.
Speciaal bij Defensieve Buiteninzet. Er is dan niets meer te redden aan het pand en de meeste slachtoffers onder brandweerpersoneel vallen bij industriebranden. Bij een defensieve buitenionzet ga je dus eerst zwart-geel lint spannen en daar gaat niemand meer onderdoor.

Bij ons in het korps wordt er al volgens deze methode gewerkt, bij elke binnenbrand (of het nou industrie of een woning is) wordt er verteld of we offensief/defensief gaan en of we naar binnen gaan of buiten blijven. Belangrijke regel hierbij is: als er Buiten wordt aangegeven, dan gaat er ook niemand zomaar naar binnen, ook niet om even een kijkje te nemen.

Deze manier van werken kan je naar mijn mening niet volledig begrijpen als je er niet in de praktijk mee werkt want ik heb het al meerdere malen meegemaakt in de praktijk en ik moet zeggen dat ik het een erg prettige manier van werken vindt en het daarnaast erg prettig is om te weten dat er zo goed om de veiligheid wordt gebracht.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2012, 13:18:03
Bij ons in het korps wordt er al volgens deze methode gewerkt, bij elke binnenbrand (of het nou industrie of een woning is) wordt er verteld of we offensief/defensief gaan en of we naar binnen gaan of buiten blijven. Belangrijke regel hierbij is: als er Buiten wordt aangegeven, dan gaat er ook niemand zomaar naar binnen, ook niet om even een kijkje te nemen.

Op welk moment wordt er aangegeven of men naar binnen/buiten en offensief/defensief gaat werken? Ik vindt het ook een goed model maar ik ben als bevelvoerder zoekende naar het moment van keuze.

We maken nu altijd een keuze op verschillende momenten. Tijdens rijden naar kazerne, Tijdens aanrijden, na eerste verkenning enz enz. Vaak worden de taken in het voertuig tijdens aanrijden verdeeld. Dan maak ik mijn plan en plan+ aan de manschappen bekend zodat ze gelijk kunnen handelen als we aan komen.

Sommige incidenten zijn duidelijk in de keuze binnen/buiten. Lastiger is de keuze offensief/defensief. Dit is wel iets wat bekend moet zijn voor de daadwerkelijke inzet. Gaan we hiermee niet extra tijd verliezen?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2012, 14:41:11
Een protocol waarbij je systematisch werkt is niet verkeerd.

Toch blijft het beslissen mensenwerk. Het risico met systemen is dat men blijft hangen in een procedure en men "bang" is om later een tik op de vingers te krijgen. Dit kan de daadkracht tijdens het bluswerk ernstig vertragen. Iedere brand begint klein en met een tijdige ontdekking is een brand beheersbaar te houden.

Mijn inziens moeten we meer blijven investeren in het herkennen van het plaatje. De combinatie van melding, informatie meldkamer, plaatselijke bekendheid, opleiding en ervaring geven een prima basis. Het beeld van het pand en de brand bij aankomst, informatie bedrijfsdeskundige (indien aanwezig) en de omgeving moeten direct een beeld oproepen van de risico's, bedreigingen en kansen.

Wat doen leidinggevenden zelf aan research? Speuren jullie ook het internet af naar beeld- en filmmateriaal om kritisch te bekijken? Lezen jullie ook inzetverslagen en rapportage's? Kijken jullie ook over de grens hoe andere landen het doen? Bespreken jullie iedere maand de bijzondere inzetten van het korps of regio? Maken jullie regelmatig casussen voor elkaar om te discussiëren over inzetten?

Met een goede voorbereiding kun je ver komen. Maar het blijft topsport waarbij je iedere dag/week moet trainen om op het hoogste niveau te komen en blijven.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2012, 21:48:25
Ik vondt deze wel interesant bij de Offensieve buiteninzet
Citaat
Criteria
Er zijn mogelijke slachtoffers binnen die niet direct via binneninzet gered kunnen worden.
Je kunt inzetten binnen de valschaduw, de constructie is integer. Binneninzet is (nog) te gevaarlijk.

Wanneer gaan we dan wel naar binnen, als we weten dat een eerste binnenaanval niet mogelijk was. Is de constructie daarna nog wel veilig? heeft een slachtoffer dan nog een kans?

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2012, 09:42:22
Als je de tekst zo leest dan kun je daar over twijfelen. Er zal nog wel een uitleg en training bijkomen.

Het brandweerwerk heeft altijd risico's. Willen we alles 100% uitsluiten dan moet je geen binnenaanval meer doen. Alleen heeft een slachtoffer dan minimaal kans op redding.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2012, 16:54:00
Resultaten praktijkexperimenten technieken offensieve buiteninzet

Onlangs deed het NIFV onderzoek naar de effectiviteit van vier technieken voor offensieve buiteninzet (OBI) ten opzichte van de binneninzet met hoge druk. Aanleiding van dit onderzoek was de brand in de botenloods in de Punt waarbij drie brandweermedewerkers om het leven kwamen.

In de verschillende onderzoeken die naar aanleiding van de Punt zijn uitgevoerd, kwam naar voren dat bij gebouwbranden de offensieve binneninzet niet zondermeer moet worden gehanteerd om een brand in een gebouw te bestrijden. Om het brandweerveld een bruikbaar handelingsperspectief te bieden, heeft de Brandweeracademie samen met het Netwerk Repressie van de NVBR het project ‘Offensieve buiteninzet' opgezet.
http://www.nvbr.nl/wat_doen_we/thema-lerende/innovatie-doctrines/

Blustechnieken vergelijken

Binnen het project ‘Offensieve buiteninzet' is ervoor gekozen een aantal blustechnieken met elkaar te vergelijken, te weten:

fognails;
drukluchtschuim;
nevelkogel;
coldcutter.
Een aantal van deze technieken wordt door sommige korpsen al jaren gebruikt als onderdeel van het repressief optreden, zoals fognails en drukluchtschuim. Binnen het op het oefencentrum TRONED uitgevoerde testprogramma is door de veiligheidsregio's Utrecht (fognails), Amsterdam-Amstelland (coldcutter), Brabant-Noord (nevelkogel) en Haaglanden (drukluchtschuim) een bijdrage geleverd in de vorm van personeel en/of materieel. De Brandweeracademie heeft de organisatie en onderzoekscapaciteit voor de testen geleverd.

Resultaten

Het rapport Praktijkexperimenten technieken offensieve buiteninzet http://www.nvbr.nl/wat_doen_we/thema-lerende/innovatie-doctrines/praktijkexperimenten/

heeft een eerste vergelijk van de vier technieken opgeleverd. Jaap Molenaar licht toe: ‘Het is een aanzet om te komen tot een zo objectief mogelijk vergelijk van verschillende blustechnieken. Uiteraard staan er nog vragen open over brand in grotere of meer complexe gebouwen. Toch geven de resultaten een redelijk inzicht in wat van de geteste blustechnieken verwacht mag worden. De toch beperkte effectiviteit van brandgaskoeling in vergelijking tot sommige andere technieken was voor alle betrokkene een eye-opener.'

In dit rapport leest u meer over de effectiviteit van de onderzochte technieken. Het is zeker niet de bedoeling om één bepaalde techniek aan te bevelen als beste  middel, de onderlinge vergelijking is meer waardevol. Uit het rapport is eenvoudig af te leiden voor welke type inzet welke middelen het meest geëigend zijn. In het rapport staat ook welk effect de onderzochte blustechnieken hebben op de rookgastemperatuur. Daarmee geven de resultaten deels antwoord op de vraag in hoeverre de onderzochte technieken bijdragen aan de veiligheid van brandweerpersoneel.

In vervolg op het project Offensieve buiteninzet is de NVBR samen met de brandweeracademie eind vorig jaar gestart met de ontwikkeling van de brandweerdoctrine. Voor het onderdeel brandbestrijding staat daarin het kwadrantenmodel centraal met vier tactieken: de offensieve binneninzet, defensieve binneninzet, offensieve buiteninzet en defensieve buiteninzet. De NVBR zal samen met het veld het komende jaar de brandweerdoctrine en het kwadrantenmodel verder uitwerken. Meer informatie daarover vindt u op www.brandweerdoctrine.nl.

Heeft u naar aanleiding van het rapport Praktijkexperimenten technieken offensieve buiteninzet vragen, dan kunt contact opnemen met Jaap Molenaar, vakgroepdecaan Incidentmanagement, e-mail jaap.molenaar@nifv.nl.

Op www.nvbr.nl/obi vindt u enkele filmpjes van de praktijktesten.

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@32745/resultaten/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 2 september 2012, 09:49:55
Onderzoek naar kwadrantenmodel
De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) heeft van 6 augustus t/m 11 augustus onderzoek gedaan naar het kwadrantenmodel. Hiervoor zijn diverse stooksessies gehouden aan de Valleiweg in Rhenen. Brandweerposten Rhenen, Achterberg, Elst en Zuilen hebben hieraan deelgenomen.

Doel stooksessies
Doel van de stooksessies was om inzicht te krijgen in het gebruik van het kwadrantenmodel in de praktijk.

Wat is het kwadrantenmodel?
Het kwadrantenmodel is een nieuwe ontwikkeling van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) en de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) naar aanleiding van de tragische brand in de Punt. Het kwadrantenmodel gaat uit van vier tactieken om een brand te kunnen bestrijden, die weer te plaatsen zijn in een kwadrant.

Vervolgonderzoek
De resultaten van de stooksessies worden meegenomen in landelijk vervolgonderzoek.

Impressie stooksessies
Als u wilt weten hoe het er aan toe is gegaan in Rhenen, bekijk het filmpje dat op 112heuvelrug.nl staat of de beelden die regionale omroep RTV Utrecht heeft gemaakt.
Bron: www.veiligheidsregio-utrecht.nl

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2012, 10:39:50
Ik merk dat bij veel inzetten op dit moment de gedachte alleen maar gericht is op defensief.
Dat dit het brandweerwerk niet altijd veiliger maakt hebben we recent kunnen zien bij een brand in de binnenstad Leeuwarden.
Dat dit kan zorgen voor oncontroleerbare branden met grote uitbreidingen zagen we recent in Overdinkel.  

Communicatie en duidelijkheid tijdens een inzet is absoluut noodzakelijk. Het kwadrantenmodel is een mooi systeem alleen is er een grote kans dat we minder dynamisch reageren tijdens een inzet. Het beslismoment kiezen blijft misschien wel het lastigste en kiezen we dan niet altijd de meest "veilige" weg? 100% risicovrij werken beperkt onze slagkracht. Soms is er lef en snelheid nodig om een incident te beperken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 3 september 2012, 16:08:07
Het is mooi dat dit nu bestaat en verder wordt uitgerolt. Maar ik mag toch hopen dat we nog wel aan onze vakmanschap blijven werken, en we inderdaad nog wel het lef blijven houden om een binnenaanval in te zetten.
Met de juiste trainingen en middelen kun je een hoop bereiken met een binnenaanval. Ik denk zeker dat het kwadrantenmodel als leidraad moet functioneren, maar niet iets om bij voorbaat al in te gaan zetten.