Veiligheid idd
Maar heb hem zéker niet bij me om iemand te verwonden of doden. In geen enkel geval.
Heb het mes bij me omdat ik men (=voor de kar) met mijn pony en ze dan een dik leren tuig op krijgt, wat je niet makkelijk los kunt krijgen.. Onder normale omstandigheden ben ik al zo een half uur bezig om hem af te krijgen. Maar als m'n pony schrikt en te water raakt bijvoorbeeld, dan word ze naar beneden getrokken door de menwagen. Ze verdrinkt dan binnen enkele minuten als ik haar niet los krijg.
Dan heb ik dus mijn mes om haar los te snijden... Al is dat voor mijn veiligheid dan weer flink gevaarlijk, maarja ik zou m'n pony niet zomaar laten verdrinken.
Verder gebruik ik een leren riem op de wagen
http://www.drunensruiterhuis.nl/beelden/producten/tuigen/veiligheidsriem.jpg , die zorgt dat ik niet van de wagen kletter als we in flink tempo over onregelmatig terrein gaan. Die zit links van mij vast, loopt voor m'n buik langs en die word rechts één keer om een buis gedraaid. Degene achterop houd het uiteinde dan vast. Maarja degene achterop kan ook altijd van de wagen vallen en als die riem dan vast komt te zitten, dan kan ik niet meer van de wagen af. Met het gevolg dat als de wagen omslaat (Kans daarop is best groot als er niemand meer achterop staat, omdat die moet meehangen in de bochten om te zorgen dat we niet omklappen), ik vast zit op de wagen en dan is m'n kans op overleven hééééél klein. Zelfs met mes is de kans dat ik dat overleef niet groot, want het gaat natuurlijk niet lukken om m'n mes uit m'n broekzak te vissen terwijl ik met m'n hoofd op de straat klap en meegesleurd word.
Heb dat mes dus alleen in de hoop mijn leven of dat van mijn pony te kunnen redden als het nodig is
En waarom ik hem altijd bij me heb, ook als ik niet op de wagen zit... Ben bang dat ik hem vergeet als ik opweg ga met de wagen, dus wen mezelf aan om dat ding gewoon altijd bij me te hebben. En een mes kun je natuurijk ook in andere gevallen gebruiken, als ik zie dat iemand anders met een paard in de problemen is bijvoorbeeld.
Als ik naar plaatsen ga waar veel mensen zijn, dan leg ik hem onder de achterbank van de auto, zodat hij niet te zien is en hij ook niet gejat word. Ik wil veilig zijn, maar wil ook dat anderen dat zijn, houd daar dus wel rekening mee