7/8 juni 2012: #Politie24 Live Politie meldingen Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland-Zuid op Twitter!

Auteur Topic: 7/8 juni 2012: #Politie24 Live Politie meldingen Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland-Zuid op Twitter!  (gelezen 12977 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
De twittercop aan het werk (video)

We hadden al de wijkagent op Twitter en de opsporingsberichten. Maar tot morgenochtend 07.00 uur kun je via Twitter ook
volgen wat er in de meldkamer van de politie gebeurt. Het korps Rotterdam-Rijnmond experimenteert er 24 uur lang mee.

BRON VIDEO: http://nos.nl/op3/video/381380-de-twittercop-aan-het-werk.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Geeft niets hoor. Ik was zelf op straat dus kon ze niet makkelijk plaatsen toen ik de tweets zag binnen komen.

Ben het niet helemaal met je eens Roare. Een melding van Geluidsoverlast zou je inderdaad weg kunnen laten.
Een melding van een loslopende hond misschien ook nog wel al hoe wel een loslopende hond gekke dingen kan doen natuurlijk
en als er dan iemand is die goed men honden kan omgaan en hem tijdelijk kan vangen zodat erger wordt voorkomen dan zou
ik met dat in het achterhoofd die melding wel eruit gooien.
Iemand met een Epileptische aanval kan geholpen worden door een burger die weet wat hij er mee aan moet in afwachting van de ambu dus die zou ik er persoonlijk toch wel uitgooien. Want ook met een epileptische aanval telt elke seconde uiteraard.

En net als wat er in het persbericht staat waren de positieve reacties overweldigend en ja negatieve heb ik ook gezien maar dat
is echt een hele grote minderheid gelukkig die ook echt goed in de minderheid waren.
Ze hebben er goed aangedaan om deze actie te houden waardoor echt heel veel mensen nu anders tegen het werk aankijken.

Maar ik vind het toch frapant dat privacy ineens nu geen rol meer speelt, terwijl als het over P2000 gaat velen het beschouwen als een inbreuk op de privacy en daarnaast ook nog eens pottenkijkers een probleem vinden.

Maar er wordt op deze manier veel meer informatie verspreid dan via P2000 en het risico op ''toeristen'' neemt ook toe. Alleen het huisnummer wordt niet genoemd, maar dat is vrij makkelijk te achterhalen.

Kortom waarom doen we dan zo krampachtig over P2000?

Van mij alles zo transperant mogelijk zijn, aangezien op het gebied van privacy andere dingen spelen die veel ernstiger zijn, maar we leven nu eenmaal in een open samenleving waar privacy toch steeds minder wordt.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Maar ik vind het toch frapant dat privacy ineens nu geen rol meer speelt, terwijl als het over P2000 gaat velen het beschouwen als een inbreuk op de privacy en daarnaast ook nog eens pottenkijkers een probleem vinden.

Maar er wordt op deze manier veel meer informatie verspreid dan via P2000 en het risico op ''toeristen'' neemt ook toe. Alleen het huisnummer wordt niet genoemd, maar dat is vrij makkelijk te achterhalen.

Kortom waarom doen we dan zo krampachtig over P2000?

Van mij alles zo transperant mogelijk zijn, aangezien op het gebied van privacy andere dingen spelen die veel ernstiger zijn, maar we leven nu eenmaal in een open samenleving waar privacy toch steeds minder wordt.

Je moet denk ik niet vergeten dat hier sprake is van een proefproject. Wellicht dat er door de uitkomsten van dit project wel meer 'transparantie' komt over meldingen. Aan de andere kant is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat de evaluatie niet zo positief is, bijvoorbeeld ivm het privacyaspect dat je noemt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomsten van de evaluatie!

Citaat
Politie24 ‏@Politie24
We gaan #politie24 de komende tijd evalueren. Zodra hier meer over bekend is, zullen wij hier uiteraard over communiceren.
Senior GGP / Oost-Brabant


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Je moet denk ik niet vergeten dat hier sprake is van een proefproject. Wellicht dat er door de uitkomsten van dit project wel meer 'transparantie' komt over meldingen. Aan de andere kant is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat de evaluatie niet zo positief is, bijvoorbeeld ivm het privacyaspect dat je noemt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomsten van de evaluatie!

Het hangt af van de aard van de melding. Als je doelbewust een crimineel feit pleegt, is privacy van ondergeschikt belang. Maar zelfmoorden en onwelwordingen zijn niet nieuwswaardig en kunnen een inbreuk op de privacy vormen.

Maar als er een overval gepleegd wordt kan het juist effectief zijn om dat zo snel mogelijk door te geven (dus echt binnen 1-5 minuten van de melding) en een signalement van de verdachten te verspreiden als dat er is.

Hetzelfde geldt voor schietpartijen, steekpartijen, inbraken, berovingen etc....

Dus als besloten wordt dit systeem in te voeren, wat heel goed zou zijn, omdat het publiek dan veel sneller en beter geinformeerd kan worden, zou ik een selectie aanbrengen in de echte politiemeldingen en alle medische meldingen waar de politie een ondersteunende rol heeft en die niks toevoegen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
@Roare: word hulpverlener, dan mis je geen melding meer.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
@Roare: word hulpverlener, dan mis je geen melding meer.

Nee, want ik zeg net dat de meeste meldingen niet interessant zijn...............


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
#Politie24 laat zien wat er op een dag binnenkomt op een meldkamer, of in dit geval 2 meldkamers. Het twitteraccount heeft een knop, waarmee je de tweets van @Politie24 kon volgen. Maar als het je niets interesseert, kan je op dezelfde knop nog een keer drukken; Ontvolg. Het was niet verplicht namelijk...


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Het hangt af van de aard van de melding. Als je doelbewust een crimineel feit pleegt, is privacy van ondergeschikt belang. Maar zelfmoorden en onwelwordingen zijn niet nieuwswaardig en kunnen een inbreuk op de privacy vormen.

Ook bij andere meldingen dan zelfmoorden en onwelwordingen kan privacy een grote rol spelen. Bij de meeste incidenten is namelijk niet alleen een 'crimineel' betrokken, maar ook een slachtoffer. En juist dat slachtoffer verdient bescherming, zowel in de letterlijke zin van het woord door tussenkomst van de politie, maar ook op het gebied van privacy.

Edit: overigens vind ik Politie24 een goed initiatief en heb ik het zelf met veel plezier gevolgd. Maar dat neemt niet weg dat bepaalde zaken goed doorgedacht moeten worden voordat er een structurele variant zou worden ingevoerd. In ieder geval complimenten aan de twitteraars die het werk inzichtelijk maken en met social media durven te experimenteren!
Senior GGP / Oost-Brabant


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Nee, want ik zeg net dat de meeste meldingen niet interessant zijn...............

Je blijft voorbij gaan aan de kern; de meldingen zijn überhaupt niet eens voor jou bedoeld. Dat je ze dan -deels- wel mee krijgt is alleen maar meegenomen. Vervolgens gaan klagen dat je niet alles ziet en/of oninteressante meldingen krijgt voorgeschoteld dat is natuurlijk een beetje jammer. De hulpdiensten hebben geen enkele verplichting, ze doen slechts tegemoetkomingen op basis van het verleden (mee kunnen luisteren). Je moet blij wezen dat P2000 helemaal niet verdwijnt over 2 jaar...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het hangt af van de aard van de melding. Als je doelbewust een crimineel feit pleegt, is privacy van ondergeschikt belang. Maar zelfmoorden en onwelwordingen zijn niet nieuwswaardig en kunnen een inbreuk op de privacy vormen.
Zelfmoorden ben ik het mee eens dat je niet in de lucht moet gooien omdat het voor hulpverleners al erg genoeg is om
naar toe te gaan dus laat staan voor een burger dat moet je gewoon niet willen.
Bij een onwelwording kan het wel is mijn mening want er kan maar net in die straat een dokter of ander medisch onderlegd
persoon zijn die de 1e handelingen kan plegen. Tevens kan een onwelwording nog wel eens uitlopen in een reanimatie
en dan is elk extra handje welkom. Het belangrijkste is gewoon loop hulpverleners nooit in de weg als jij je niet nuttig kan maken.

Dus als besloten wordt dit systeem in te voeren, wat heel goed zou zijn, omdat het publiek dan veel sneller en beter geinformeerd kan worden, zou ik een selectie aanbrengen in de echte politiemeldingen en alle medische meldingen waar de politie een ondersteunende rol heeft en die niks toevoegen.

Mijn gevoel zegt "Gelukkig ben jij niet in de positie om een selectie aan te brengen" want ik heb sterk de indruk dat er dan weinig naar buiten zou komen waar het publiek op welke manier dan ook een positieve bijdrage aan kan en wil leveren.

Nee, want ik zeg net dat de meeste meldingen niet interessant zijn...............

Jij kan zoveel zeggen maar wat jij persoonlijk niet interessant vind kan een ander wel interessant vinden en zelfs de kleinste
melding die niet interessant lijkt kan uitmonden in iets wat wel interessant is en waarbij aanvullende info van het publiek
meer dan welkom is.
Laat die beslissing dus AUB over aan de mensen die er 24/7/365 per jaar mee bezig zijn.
Ik acht de politie heel goed in staat om daar een weloverwogen afweging in te maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen