Ik verbaas me bijvoorbeeld er wel eens over dat de COH bak op een HA voertuig met prio 1 ter plaatse gaat. Waarom? Welke meerwaarde heeft het, om een container die je moet afladen en opbouwen, en enkel gebruikt wordt voor vergaderen en informatievoorziening, naar de plaats incident te racen, hij heeft een opkomsttijd van een half uur...
Er is sowieso in een dergelijk geval altijd een OvD of HOvD aanwezig met enkele basis faciliteiten in z'n voertuig.
Ik wil toch even ingaan op dit voorbeeld
Uit evaluaties van rampen / grootschalige calamiteiten is gebleken dat de aansturing en coördinatie een kritische succesfactor is in een goede bestrijding van het incident. Om dit te bewerkstelligen op niveau van het brongebied is het COPI bedacht, voor een goede afstemming tussen de diensten en een eenhoofdige aansturing door de Leider COPI. Nou wil ik niet beweren dat de mensen op straat niet kunnen afstemmen, maar de faciliteiten die met de COH met zich meebrengt komt de kwaliteit van het COPI wel ten goede. En daarmee dus ook de kwaliteit van de incidentbestrijding, wat daadwerkelijk acuut gevaar kan beperken.
Los daarvan, zijn er zat situaties waarbij dat ding mijns inziens prima met prio 2 ter plaatse kan komen, dat ben ik met je eens. Maar daarin loop je soms aan tegen het star vasthouden aan procedures door bepaalde diensten...
Verder ben ik het overigens eens met je betoog, af en toe moeten we even terug naar de basis. Waarom rijden we ook alweer met die lampen en lawaai? Zie bijvoorbeeld ook de discussie over OGS in de nachtelijke uren. Leg die inschatting alsjeblieft waar de verantwoordlijkheid ook ligt; bij de chauffeur. Maar dat even terzijde.