De afweging voor OGS en nutsbedrijven kan ik goed begrijpen, maar zou er aan willen toevoegen "Mits er een acuut gevaar voor de bevolking" is.
Ik verbaas me bijvoorbeeld er wel eens over dat de COH bak op een HA voertuig met prio 1 ter plaatse gaat. Waarom? Welke meerwaarde heeft het, om een container die je moet afladen en opbouwen, en enkel gebruikt wordt voor vergaderen en informatievoorziening, naar de plaats incident te racen, hij heeft een opkomsttijd van een half uur...
Er is sowieso in een dergelijk geval altijd een OvD of HOvD aanwezig met enkele basis faciliteiten in z'n voertuig.
Verder kun je je afvragen hoe veel meerwaarde het heeft, als bepaalde diensten nu ineens OGS mogen gaan rijden. Stel dat er een ongeval zou gebeuren, kan je als chauffeur altijd uitleggen waarom je met spoed onderweg was?
Rijdt echter diezelfde HA ineens met een slangencontainer, of een DPU, omdat er dringend waterterkort is, hetgeen de bestrijding van het incident ernstig kan verstoren, wordt het een ander verhaal.
Bewust gechargeerd en niet alle uitzonderingen zijn in dit voorbeeld meegenomen....
Dus ik denk dat het niet zozeer het generiek toekennen van OGS het probleem is, maar eerder de taakstelling en te kijken welke meerwaarde die paar minuten oplevert. Ik denk dat je dan bij een heel ander beeld uitkomt met een eventuele verdeling van OGS.
Voorbeelden waar OGS voor nutsbedrijven een meerwaarde kan zijn:
Brand bij hennepplantages: geknoeid met electriciteit, mogelijke electrocutiegevaar bemoeilijkt het blussen.
Brand in hoogspanningssystemen, waar expertise gevraagd wordt van een derde partij.
Brand bij een chemisch proces, waarbij het proces gefaseerd uitgeschakeld moet worden.
Ik zie de nutsbedrijven hier als een aanvulling van de AGS functie, maar dan op andere vlakken. Er is bepaalde specialistische kennis noodzakelijk ter plaatse die voor de hulpdiensten essentieel is, maar niet onderdeel vormt van de kennis in de organisatie.