GRIP 2 Hulpverlening (vrachtauto tegen viaduct) A50 Re 131.8 - Schaijk 06-06-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Hulpverlening (vrachtauto tegen viaduct) A50 Re 131.8 - Schaijk 06-06-2012  (gelezen 11394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Tsja snap ook niet waarom ze niet de stutcontainer hebben gealarmeerd. En dan aan allebei de kanten 1 rijstrook open.

Om een viaduct te stutten heb je meer nodig dan de normale stempels die op de HVH-I liggen. Het exacte bereik daarvan weet ik niet, maar dat zal hooguit een meter of drie/vier zijn (grondslof en onderslag meegenomen). Bovendien zijn er bijzonder veel stempels nodig om de boel goed te kunnen stutten (zie parkeergarage Limburg) en die zijn er niet aan boord van één (of twee) HVH-I's. Het gewicht zouden ze dan wel moeten houden, dat lukte bij de parkeergarage ook (maar daar zakte de vloer onder de stutten weg).

Een andere optie is een ondersteuningsconstructie maken met houten balken. Echter; toen wij in Duitsland met de ISAR en HVH-I gingen oefenen verbaasde de ISAR-instructeur zich over de slechte kwaliteit van het hout dat op de HVH-I ligt. Inderdaad, bij een simpele ondersteuningsconstructie was één van de balken al ingescheurd, dus ik durf wel te beweren dat dit hout het viaduct ook echt niet gaat houden.

En inderdaad: geen spoedeisende klus; specialisten die het stutwerk (indien nodig) veel beter kunnen dan de brandweer en een betrekkelijk stabiele situatie. Overigens; indien de brandweer wel een ondersteuningsconstructie had opgebouwd had daar ook al gauw een uurtje of 2 (minstens) overheen gegaan. En dan moet de snelweg echt in beide richtingen volledig dicht zijn... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrachtwagenchauffeur gewond bij aanrijding viaduct A50

http://www.politie.nl/brabant-noord/nieuws/0606vrachtwagenchauffeurgewondbijaanrijdingviaducta50.asp

Schaijk, 06-06-2012 • Bij een aanrijding op de snelweg A50 ter hoogte van Schaijk is woensdagmiddag rond 16.15 uur een 30-jarige vrachtwagenchauffeur uit Polen gewond geraakt.

De man reed in de richting van Arnhem en botste door nog onbekende oorzaak met zijn vrachtwagen tegen een pilaar van een viaduct over de snelweg heen. Deze pilaar kwam daardoor los te staan en omdat de verzamelde hulpdiensten geen enkel risico wilden nemen in verband met mogelijk gevaar voor het verkeer, werd de snelweg in beide richtingen afgesloten. Bovendien was de snelweg versperd door de geschaarde vrachtwagen en een deel van de lading (rollen papier) die op het asfalt terecht waren gekomen. Ook het verkeer over het viaduct werd stil gelegd. Door deze voorzorgsmaatregelen ontstond op de snelweg A50 in beide richtingen een grote file. De vrachtwagenchauffeur raakte bij de botsing gewond en is met letsel aan hoofd en bekken naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft ter plaatse technisch onderzoek verricht naar de oorzaak van het ongeluk. Rond 21.30 uur kon Rijkswaterstaat met de herstelwerkzaamheden aan het viaduct beginnen. Het was op dat tijdstip nog onbekend hoe lang die zouden duren. Voor meer informatie daarover kunt u kijken op:www.rijkswaterstaat.nl.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
A50: knooppunt Paalgraven donderdagochtend nog dicht of ernstige verkeershinder

www.rijkswaterstaat.nl/actueel
06-06-2012 | Noord-Brabant | persbericht

Naar aanleiding van het ongeval op de A50 ter hoogte van Schaijk met de vrachtwagen die een pijler van een viaduct heeft geraakt, verwacht Rijkswaterstaat dat de weg donderdagochtend 7 juni in de ochtendspits nog niet of niet geheel open is. Weggebruikers wordt geadviseerd goed geïnformeerd van huis te gaan.

Gestart met opruimen
Nadat het technisch onderzoek van de politie is afgerond, is Rijkswaterstaat woensdagavond 6 juni rond 21:30 uur gestart met opruim- en herstelwerkzaamheden. De vrachtwagen wordt geborgen, de rollen papier worden van de weg verwijderd. Het viaduct wordt tijdelijk gestut. Het definitieve herstel van het viaduct volgt op een later moment. De weg wordt pas vrij gegeven voor het verkeer als de bouwkundige staat van het viaduct veilig wordt beoordeeld.

Gevolgen voor het verkeer
Rijkswaterstaat verwacht dat de weg morgenochtend niet voor de ochtendspits open is, of mogelijk dat er één rijstrook open is voor het verkeer. Weggebruikers moeten rekening houden met ernstige verkeershinder. Morgen zal er naar verwachting nog géén verkeer over het viaduct mogen rijden. Verder zet Rijkswaterstaat extra weginspecteurs in, evenals de provincie om de situatie op de rijksweg en de provinciale wegen goed te monitoren en in goede banen te leiden.

Goed geïnformeerd van huis morgenochtend
Daarom adviseert Rijkswaterstaat weggebruikers ook morgenochtend nog goed geïnformeerd op weg te gaan. Dit kan door de verkeersinformatie (o.a. via radio en internet) goed in de gaten te houden en gebruik te maken van de omleidingsroutes (A15 en A2).
Samen sterk in de hulpverlening!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
A50 bij knooppunt Paalgraven weer open
Laatst gewijzigd: donderdag 7 juni 2012 - 07:25 | Auteur: Youssef Zerrouk
 Foto: Dave van Hattem  SCHAIJK - De A50 bij knooppunt Paalgraven, waar woensdag een vrachtwagen een viaduct ramde, is weer open. De weg richting Oss was sinds kwart over zes uur open. Richting Nijmegen was de weg donderdagochtend voor de spits nog gesloten. Inmiddels is ook die weer vrijgegeven. Er kan nog steeds geen verkeer over het viaduct.

Er geldt wel een snelheidbeperking van negentig kilometer per uur. Daardoor is er toch kans op file.

De snelweg is al sinds woensdagmiddag dicht nadat een vrachtwagen bij knooppunt Paalgraven tegen een middenpijler van een viaduct botste. Het viaduct raakte bij de botsing zwaar beschadigd en moest worden gestut om instorting te voorkomen.

Ongeluk
Het ongeluk gebeurde rond kwart over vier ter hoogte van Schaijk. De 30-jarige vrachtwagenchauffeur uit Polen raakte gewond, hij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Het is onduidelijk hoe het ongeluk gebeurde. De vrachtwagen vervoerde papierrollen die op de weg terecht zijn gekomen.


http://www.omroepbrabant.nl/?news/175563982/A50+bij+knooppunt+Paalgraven+weer+open+.aspx


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En inderdaad: geen spoedeisende klus; specialisten die het stutwerk (indien nodig) veel beter kunnen dan de brandweer en een betrekkelijk stabiele situatie.
Je moet je uberhaupt de vraag stellen of het een klus is voor de brandweer, om in dit soort gevallen te gaan stutten. Zoals je zegt, daar heb je specialistische bedrijven voor. Die dat erg goed kunnen. ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Is het wel daadwerkelijk stutten en niet het veiligstellen van het viaduct in de zin dat men het tegen kantelen wil beschermen. Er is immers een pilaar aan de buitenzijde van het viaduct weg geslagen waardoor er een "kantelmoment" op gaat treden, het gewicht aan de kant waar de pilaar nog wel staat zal nagenoeg even groot zijn al de kant waar de pilaar weggeslagen is. Ik kan me voorstellen dat het stutten niet noodzakelijk is vanwege het dragen van het brugdek maar wel om te voorkomen dat het brugdek zou kunnen kantelen. In dat geval heb je een stuk minder zwaar materiaal nodig.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Je moet je uberhaupt de vraag stellen of het een klus is voor de brandweer, om in dit soort gevallen te gaan stutten. Zoals je zegt, daar heb je specialistische bedrijven voor. Die dat erg goed kunnen. ;)

Het stutten door de brandweer is primair bedoelt om een veilige werkplek voor zichzelf te creëren, dat is in dit geval niet aan de orde.
Dus ik denk dat de brandweer bij dit ongeval niets te zoeken heeft betreffende het stabilizeren van de constructie en dit aan specialistische bedrijven moet overlaten.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
de Genie-dienst van het leger inzetten? Die zitten toch in Hedel?
Mister Livingstone, I presume?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Is het wel daadwerkelijk stutten en niet het veiligstellen van het viaduct in de zin dat men het tegen kantelen wil beschermen. Er is immers een pilaar aan de buitenzijde van het viaduct weg geslagen waardoor er een "kantelmoment" op gaat treden, het gewicht aan de kant waar de pilaar nog wel staat zal nagenoeg even groot zijn al de kant waar de pilaar weggeslagen is. Ik kan me voorstellen dat het stutten niet noodzakelijk is vanwege het dragen van het brugdek maar wel om te voorkomen dat het brugdek zou kunnen kantelen. In dat geval heb je een stuk minder zwaar materiaal nodig.
Het brugdek zal in deze situaties niet kantelen. De opleggingen op de landhoofden zijn intact, waardoor er geen mogelijkheid voor het brugdek is om te kantelen. In het middelste steunpunt telt bovendien alleen het eigen gewicht van het brugdek, welke over de gehele breedte van het dek verticaal werkt. In dit geval zou de middelste, nog staande kolom als draaipunt moeten optreden, maar doordat er links en rechts van het draaipunt evenveel eigen gewicht is zal er geen kanteling optreden. Sterker nog, als de andere buitenste, nog intacte kolom óók omgevallen zou zijn, is er nog steeds geen mogelijkheid tot kantelen. Het brugdek is immers in evenwicht en de kolommen "duwen" niet tegen het brugdek aan. Je kunt dit eenvoudig testen door een (dunne) houten plank met de uiteinden op twee klossen (breder dan de plank) te leggen, zodanig dat deze in het midden iets doorbuigt. Vervolgens zet je er in het midden 3 steuntjes onder (om de doorbuiging op te heffen), en haal je één van de buitenste steuntjes weg. De plank zal niet kantelen. Zelfs op het moment dat je de twee klossen vervangt door elk 3 steuntjes, kun je aan één kant alle steuntjes weghalen zonder dat de plank gaat kantelen. Echter in dit geval is er maar een heel klein krachtje nodig op de niet ondersteunde kant om de plank te doen kantelen.

De crux hier zit 'm echt in de intacte landhoofden en het risico op breken in het midden als gevolg van verticale krachten (ofwel te groot eigen gewicht brugdek ten opzichte van draagkracht kolommen), en niet in het kantelen van het viaduct.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het stutten door de brandweer is primair bedoelt om een veilige werkplek voor zichzelf te creëren, dat is in dit geval niet aan de orde.
Dus ik denk dat de brandweer bij dit ongeval niets te zoeken heeft betreffende het stabilizeren van de constructie en dit aan specialistische bedrijven moet overlaten.
Precies, zodra het slachtoffer in de ambulance ligt, en er geen brandstof of andere millieubelastende vloeistoffen vrijkomen is het inderdaad snel einde inzet brandweer. ;)