Zitten die alleen vast in de grond?
Dat is afhankelijk van de constructie. Zoals zwelgje terecht opmerkt is de constructie primair gericht op de overbrenging van verticale krachten; ofwel de last van het brugdek plus de last óp het brugdek (normaal gesproken dus verkeer). Gelet op de "werking" van beton is het niet gebruikelijk om middenkolommen (pijlers, pilaren, zo u wilt) stijf aan het dek te verankeren (dus of alleen maar opleggen of licht verankeren). Uitzetten van het beton in de kolommen of het dek heeft dan geen invloed op de oplegging van het dek. Een uitzondering zijn de dekken die tegelijk met de kolommen in het werk worden gestort; hierbij is het beton homogeen uitgehard en voorzien van wapening in de hele constructie. Deze constructie is wel berekend op uitzetten en is dus samen met de oplegging een stijve constructie.
Een lichte verankering is dat middenkolommen wel aan het dek worden vastgezet, maar dan alleen maar om horizontale verplaatsingen van de kolommen tegen te gaan ("omvallen"). Omdat het dek ligt ingeklemd tussen de landhoofden gaat het dek niet bewegen. Daardoor kun je de kolommen met een eenvoudige bevestiging (een paar bouten is genoeg) aan het dek bevestigen. Je rekent dan met het eigen gewicht van de kolommen. De horizontale krachten die vrijkomen door rollen papier van enkele tonnen zijn daar natuurlijk niet in meegerekend...
Overigens is er bij het wegvallen van één kolom nog niet zomaar sprake van instortingsgevaar. Zoals gezegd zijn de kolommen en het brugdek berekend op het gewicht van het brugdek plus de verkeersbelasting. En de verkeersbelasting is daarin vaak bepalend. Van instortingsgevaar is dus pas sprake als de verkeersbelasting zich precies boven het zwakste punt bevindt. Bovendien is het in dit geval een betonconstructie. Op het moment dat het brugdek het zou begeven, dan zal het beton inscheuren en het staal vloeien. Dat is een (relatief) geleidelijk proces: het is niet *KNAP* en het brugdek ligt in tweeën (tenzij er ongelooflijke constructiefouten zijn gemaakt...). Gegeven een wegafsluiting voor het verkeer óver het viaduct is het nog altijd relatief veilig om onder het viaduct door te lopen/rijden, mits er goed in de gaten wordt gehouden of het brugdek zelf het houdt.
Overigens ben ik wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Naast dit viaductje (echt een viaductje voor een B-weg) wordt een nieuw ecoduct aangelegd, en het viaductje is voor zover ik weet de enige reguliere en begaanbare ontsluiting naar het te realiseren bouwterrein...