GRIP 2 Hulpverlening (vrachtauto tegen viaduct) A50 Re 131.8 - Schaijk 06-06-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Hulpverlening (vrachtauto tegen viaduct) A50 Re 131.8 - Schaijk 06-06-2012  (gelezen 11498 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Zitten die alleen vast in de grond?

De verbinding tussen de pijler en het opliggende stuk is vooral gericht op het opvangen van neerwaartse krachten, en moet een bepaalde bewegingsvrijheid hebben om zijwaartse bewegingen van wegdek en pijler ten op zichte van elkaar op te kunnen vangen (anders breekt de verbinding door bijv het uitzetten door warmte).
Dus is die verbinding inderdaad (bijna) los.

(Opgegraven uit een stukje hersenen die nog wat natuurkunde lessen bevatten. Er zijn ongetwijfeld mensen die dit veel beter kunnen uitleggen. :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat is de P van Papier rollen aan boord... soort gevarenteken..  :)
Waarom een gevarenteken?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Waarom een gevarenteken?
Omdat een rol papier heel gevaarlijk is voor pijler van bruggen  098uo
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
De verbinding tussen de pijler en het opliggende stuk is vooral gericht op het opvangen van neerwaartse krachten, en moet een bepaalde bewegingsvrijheid hebben om zijwaartse bewegingen van wegdek en pijler ten op zichte van elkaar op te kunnen vangen (anders breekt de verbinding door bijv het uitzetten door warmte).
Dus is die verbinding inderdaad (bijna) los.

(Opgegraven uit een stukje hersenen die nog wat natuurkunde lessen bevatten. Er zijn ongetwijfeld mensen die dit veel beter kunnen uitleggen. :) )
Geheel correct, technisch gezien is die verbinding helemaal los en puur gebaseerd op zwaartekracht.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Om de ellende compleet te maken:

p2kflex
19:26:13 06-06-12GROUP-1ALARM TOTALE POST HEESCH > ONGEVAL MET BEKNELLING: A59 RE 154,9 HEESCH 746TS
1170701BRW Brabant-Noord (Heesch) (A ploeg)
1170702BRW Brabant-Noord (Heesch) (B ploeg)
1170703BRW Brabant-Noord (Heesch) (C ploeg)
1170705BRW Brabant-Noord (Heesch) (Bevelvoerders)
1170749BRW Brabant-Noord (Heesch) (Monitorcode)
1180748BRW Brabant-Noord (Heesch) (Lichtkrant)
1180749BRW Brabant-Noord (Heesch) (Techniek)
p2kflex
19:28:24 06-06-12GROUP-1ALARM HV B-PLOEG OSS > ONGEVAL BEKNELLING: (COP AUTOSNELW: 2.1 HV KLEIN) A59 RE 154,9 HEESCH 771HV
1171431BRW Brabant-Noord (Oss) (HA/HW/SB en Meet ploeg)
1171449BRW Brabant-Noord (Oss) (Monitorcode)
1181448BRW Brabant-Noord (Oss) (Lichtkrant)
1181449BRW Brabant-Noord (Oss) (Techniek)
p2kflex
19:25:47 06-06-12-ALPHA-A1 154,9 : A59 Re HEESCH
1121220Ambu 21-122 (Haps)
p2kflex
19:30:11 06-06-12GROUP-1A1 154,9 A59 R Heesch NKA Brabant Noord O21B
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
p2kflex
19:30:23 06-06-12-ALPHA-A1 154,9 : A59 Re HEESCH
1121802MKA Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD-G 802)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Zitten die alleen vast in de grond?
Dat is afhankelijk van de constructie. Zoals zwelgje terecht opmerkt is de constructie primair gericht op de overbrenging van verticale krachten; ofwel de last van het brugdek plus de last óp het brugdek (normaal gesproken dus verkeer). Gelet op de "werking" van beton is het niet gebruikelijk om middenkolommen (pijlers, pilaren, zo u wilt) stijf aan het dek te verankeren (dus of alleen maar opleggen of licht verankeren). Uitzetten van het beton in de kolommen of het dek heeft dan geen invloed op de oplegging van het dek. Een uitzondering zijn de dekken die tegelijk met de kolommen in het werk worden gestort; hierbij is het beton homogeen uitgehard en voorzien van wapening in de hele constructie. Deze constructie is wel berekend op uitzetten en is dus samen met de oplegging een stijve constructie.
Een lichte verankering is dat middenkolommen wel aan het dek worden vastgezet, maar dan alleen maar om horizontale verplaatsingen van de kolommen tegen te gaan ("omvallen"). Omdat het dek ligt ingeklemd tussen de landhoofden gaat het dek niet bewegen. Daardoor kun je de kolommen met een eenvoudige bevestiging (een paar bouten is genoeg) aan het dek bevestigen. Je rekent dan met het eigen gewicht van de kolommen. De horizontale krachten die vrijkomen door rollen papier van enkele tonnen zijn daar natuurlijk niet in meegerekend...

Overigens is er bij het wegvallen van één kolom nog niet zomaar sprake van instortingsgevaar. Zoals gezegd zijn de kolommen en het brugdek berekend op het gewicht van het brugdek plus de verkeersbelasting. En de verkeersbelasting is daarin vaak bepalend. Van instortingsgevaar is dus pas sprake als de verkeersbelasting zich precies boven het zwakste punt bevindt. Bovendien is het in dit geval een betonconstructie. Op het moment dat het brugdek het zou begeven, dan zal het beton inscheuren en het staal vloeien. Dat is een (relatief) geleidelijk proces: het is niet *KNAP* en het brugdek ligt in tweeën (tenzij er ongelooflijke constructiefouten zijn gemaakt...). Gegeven een wegafsluiting voor het verkeer óver het viaduct is het nog altijd relatief veilig om onder het viaduct door te lopen/rijden, mits er goed in de gaten wordt gehouden of het brugdek zelf het houdt.

Overigens ben ik wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Naast dit viaductje (echt een viaductje voor een B-weg) wordt een nieuw ecoduct aangelegd, en het viaductje is voor zover ik weet de enige reguliere en begaanbare ontsluiting naar het te realiseren bouwterrein...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
VID ‏@vid

Alle hulpdiensten op de A59 > Oss bij Heesch keren huiswaarts. Het bleek 'loos alarm'. Nog wel 10 km file i.v.m. de situatie op A50 bij Oss.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
NieuwsUitOss.nl @nieuwsuitoss
FOTO 3, Schade vrachtwagen en viaduct goed te zien. http://pic.twitter.com/TfHr4VQx

6 juni 12 om 18:22 via web

Foto met dank aan: NieuwsUitOss.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrachtwagen knalt tegen viaduct op A50 bij Schaijk
Published on Jun 6, 2012 by arenalokaal
Citaat
SCHAIJK - Op de A50 Oss-Arnhem, ter hoogte van Schaijk, is een vrachtwagen woensdagmiddag rond vier uur tegen een viaduct aangereden. Traumahelicopter, ambulance en brandweer zijn op de plaats van het ongeval aanwezig om eerste hulp te verlenen. In verband met herstelwerkzaamheden aan het viaduct is de A50 in beide richtingen tot middernacht afgesloten voor verkeer, zo meldt de politie. Dit zorgt voor lange files.

UPDATE: De Verkeersinformatiedienst (VID) laat weten dat het gevaar bestaat dat het viaduct over de A50 instort als gevolg van de aanrijding. Om dit te voorkomen wordt het viaduct gestut. meer op www.arenalokaal.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
A50 dicht na rammen pijler viaduct
Published on Jun 6, 2012 by omroepbrabant
Citaat
Op de snelweg A50 van Oss richting Arnhem is woensdag een vrachtwagen tegen de middenpijler van een viaduct gebotst. Het viaduct is zwaar beschadigd en moet worden gestut om instorting te voorkomen. Van Nijmegen naar Oss is een deel van de vangrail weggehaald, zodat verkeer kan draaien. De andere kant op staat nog vast. Rond half acht woensdagavond kwam daar een tweede ongeval bij op de A59 bij Heesch.
Samen sterk in de hulpverlening!