Aanrijdtijd brandweer en ambulance

Auteur Topic: Aanrijdtijd brandweer en ambulance  (gelezen 12824 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 17 februari 2005, 09:00:54
In mijn region en dat is volgens mij landelijk is de aanrijtijd voor de brandweer naar een brand gesteld op 8 minuten. Voor hulpverlening en duikinzetten gelden (merkwaardig genoeg) andere (langere) aanrijtijden.

Ik snap heel goed dat als je huis in brand staat het prettig is dat de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse is.

De aanrijtijd voor een ambulance is gesteld op 15 minuten. Moet dit net als bij de brandweer ook naar 8 minuten?

firemanr

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2005, 09:27:39
Dat kun je wel willen stellen, maar dan gaan er toch ambulances EN plaatsen bij moeten komen.....soms halen ze die 15 minuten nog niet.... :-X :-X

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2005, 09:32:38
Zorg eerst maar eens dat de norm van 15 minuten overal gehaald wordt, voor er 50% van die tijd afgehaalt wordt.
Ik denk niet dat er genoeg geld is voor dit soort (nobele) plannen  :-[
Arts  www.alphalog.nl

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2005, 09:38:02
Natuurlijk is het beter om als ambulance een kortere aanrijtijd te hebben en alles binnen acht minuten aan te kunnen rijden. Maar weet je hoeveel geld een dergelijke wijziging kost?
De ambulance zorg redt op vele plaatsen in Nederland de 15 minuten niet eens. Ongeveer 3.8 % van alle A1 ritten zijn we te laat of hebben wij meer tijd nodig dan dewettelijke norm. Ligt dat dan aan het aantal ambulances, de verwachte zorg, spreiding, infrastructuur, verkeersdrukte of aan . . . .  .?

Bijna elk dorp of gehucht heeft een brandweer, maar hoeveel dorpen en steden hebben een eigen ambulance dienst?
Elke hulpverlening start met communicatie.

Karim

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2005, 10:09:44

Bijna elk dorp of gehucht heeft een brandweer, maar hoeveel dorpen en steden hebben een eigen ambulance dienst?

Precies.

Voor 10 gemeenten is hier 1 ambulancepost, terwijl er in 8 van die 10 gemeenten wel een brandweerkazerne staat.

Dus eerst maar 's 'n betere speiding + uitbreiding van 't ambulancenetwerk voor we over kortere aanrijtijden gaan beginnen.

ambupaul

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2005, 10:11:48
de veiligheid in het verkeer staat natuurlijk voorop maar een hulpverleningsvoertuig mag MITS dat mogelijk is de maximum snelheid overschrijden met 20 km/h.
als je zoiets zou willen dan moet je gewoon meerdere posten plaatsen en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Wij hier in Veenendaal hebben een groot werkgebied en redden het overal wel om er in 15 minuten te zijn.
maar wij hebben ook andere plaatsen in onze regio waar we wel 10 km voor moeten rijden.
maar 8 minuten is gewoon niet haalbaar als je zo'n groot werkgebied hebt.

Robin Hundman

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2005, 10:23:33
:( Groot werkgebied??? Bij ons als auto Hoogkarspel (12km van Medemblik 6km van Enkhuizen) aan het rijden is en dan komt de volgende oproep voor bijvoorbeeld een A1 Medemblik of Enkhuizen wat eigenlijk het gebied van de auto van Hoogkarspel is en dan kunnen ze uit Hoorn komen (20km van Medemblik en 20km van Enkhuizen). Medemblik is alleen maar over de snelweg dat halen ze meestal nog wel. Maar Enkhuizen is nog een stuk door Hoorn heen en dan haal je het al vaak niet meer.

ambupaul

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2005, 10:46:21
maar wij moeten het allemaal binnendoor doen he
wij kunne voor geen 1 plaats de snelweg op!!

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2005, 11:14:33
hier in aalsmeer gaat het wel aardig geloof ik,
maar de maximale overschrijding word ook niet gehouden

ze gaan hier met 140 over een 50 km weg dus
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2005, 17:11:00
maar wij moeten het allemaal binnendoor doen he
wij kunne voor geen 1 plaats de snelweg op!!

We hebben het hier toch niet over dierenambulances maar over de 'mensenambulances'?
 ;)

Christian