Aanrijdtijd brandweer en ambulance

Auteur Topic: Aanrijdtijd brandweer en ambulance  (gelezen 12851 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2005, 11:55:22
We hebben het geloof ik over mensenlevens, niet over filmpjes.
  ::)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2005, 11:56:06
We hebben het geloof ik over mensenlevens, niet over filmpjes.
  ::)

en dat bedoel ik  ;)

ambuman

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2005, 12:19:50
Mensen, let ook even op de emoticon bij het stukje over het filmpje.
Tatujordi maakte even een grapje en wordt gelijk afgebrand. Waar is de humor????

Rick, ik ben het met je eens mbt het MMT en de sedatie. Helemaal!
Echter met het andere punt ben ik het niet met je eens.
Het gaat erom dat je in principe zo snel mogelijk adequate hulp bij een zorgvrager hebt. Als je dat vanuit een centraal punt binnen bijvoorbeeld 12 minuten kan doen (binnen de norm) heeft dat in mijn opinie niet de voorkeur als je met spreiding een aanrijtijd hebt van 7 minuten. Dus in dat geval gaat je stelling niet op lijkt me.
En vwb het geld, bedoelde ik dat gezien de hoge belastingdruk dat het mogelijk zou moeten zijn dat de overheid er zorg voor zou moeten dragen dat de hulpverleningsketen goed geregeld is (waaronder de ambuzorg). In mijn visie moeten de zorgverzekeraars hun geld maar naar de overheid sluizen en moet de overheid zorgen voor een goede en verantwoorde ambulancezorg voor haar burgers.
De ziektekostenverzekeraars krijgen teveel macht en dat is niet goed. Hulpverlening is een taak voor de overheid die zich er op deze manier erg makkelijk vanaf maakt, zeker met de nieuwe Wet ambulancezorg in het verschiet.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #43 Gepost op: 20 februari 2005, 15:00:47
Misschien kan ambuman lid worden vanhet forum??  :D ;)   ''gast'' staat nl. zo kaal...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #44 Gepost op: 20 februari 2005, 16:08:16
Ambulancezorg is dure zorg van een kwalitatief hoog nivo. Als je op dat hoge nivo wil blijven en dat in 8 min, kost dat heel veel geld. Het lijkt me dat een aanzienlijke verbetering ook efficienter te bereiken valt.

Bv. door geld en energie te steken in betere spreiding en betere hulp van politie, huisarts en brandweer.

Maarja, dat betekent dus samenwerken, afspraken maken en uit handen geven en dat ligt gevoelig.

Toch is dit de toekomst zoals blijkt uit de praktijk waar de politie en de brandweer al bezig zijn met hun AED als de ambulance aankomt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #45 Gepost op: 20 februari 2005, 19:59:03
Om even alles weer duidelijk te krijgen:

De brandweer is per definitie gemeentelijk georganiseerd
(brandweerwet/verordening brandveiligheid en hulpverlening/ en zelfs het bouwbesluit (voorkomen is tenslotte beter dan genezen).
Hierdoor hebben de gemeentebesturen nog een grote invloed op "hun" brandweer.
Gaan we heel objectief kijken naar het aantal kazernes in Nederland dan zouden we nog wel eens grote verschuivingen kunnen krijgen.

De opkomsttijd voor de brandweer is zelfs afhankelijk van het soort gebouw, maar is voor de eenduidigheid gesteld op 8 minuten; als je rekening houdt met de niet-paraatheid van de vrijwilligers moeten veel korpsen zelfs dan hun stinkende best doen om dit te halen.
Deze 8 minuten is niet uit de lucht komen vallen maar heeft oa te maken met de voortplantingssnelheid van vuur en de kans op dodelijke slachtoffers bij brand.

De Ambulance-dienst is echter regionaal georganiseerd, mede omdat deze DESKUNDIGEN inderdaad veel te duur zijn om de hele dag op een stoel te laten zitten wachten op dat ene incident in hun (kleine) verzorgingsgebied.
Door de gebieden te vergroten en daarbij continu te schuiven met het (inderdaad te geringe) aantal ambulances proberen de CPA's de paraatheid zo optimaal mogelijk te houden.
Op medisch gebied gaat men er vanuit dat veel letsels binnen een uur gestabiliseerd dienen te zijn, die letsels die sneller behandeld moeten worden zijn in principe zo levensbedreigend dat we moeilijk een ambu op de inrit van alle woningen  kunnen zetten om levens te redden.
Binnen dit uur moet de ambu tp zijn, de patient gestabiliseerd, vervoergereed gemaakt en vervoerd naar een basiszorg-ziekenhuis.

Aangezien de kennis en techniek (denk aan AED) het mogelijk maken dat ook "leken" adequate eerste hulp kunnen verlenen zie je dat de 15 minutengrens onder druk komt te staat.
Geld / personeel en materieel en politieke wil is er niet  om de ambulancezorg anders te organiseren en de opkomsttijd te verlagen, ik denk ook dat dit de kwaliteit van de zorg niet erg veel zou verbeteren.

Wel zie je een verschuiving optreden om de patient te stabiliseren in afwachting van de ambulance. Dit zal met name gaan gebeuren door de brandweer welke landelijk opgeleid gaat worden om als een soort First-Responder mee te rijden met een ambulance om de patient te defibrileren of anderszins in leven te houden tot da ambulance tp is om het over te nemen.
Dit kost (bijna) niets en kan toch een hoop levens redden.
Over de wenselijkheid van deze oplossing kunnen we in een nieuwe topic lekker verder bomen, maar in Gelderland-Midden zijn hier al de nodige levens door gered.

Greetz,
The Chief

Centralist hulpverleGelderland Midden
bevelvoerder/instructeur brw Lingewaard, post Bemmel

tatujordi

• Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
    • Ambulancesite.nl
Reactie #46 Gepost op: 20 februari 2005, 20:04:16
Mensen, let ook even op de emoticon bij het stukje over het filmpje.
Tatujordi maakte even een grapje en wordt gelijk afgebrand. Waar is de humor????

Rick, ik ben het met je eens mbt het MMT en de sedatie. Helemaal!
Echter met het andere punt ben ik het niet met je eens.
Het gaat erom dat je in principe zo snel mogelijk adequate hulp bij een zorgvrager hebt. Als je dat vanuit een centraal punt binnen bijvoorbeeld 12 minuten kan doen (binnen de norm) heeft dat in mijn opinie niet de voorkeur als je met spreiding een aanrijtijd hebt van 7 minuten. Dus in dat geval gaat je stelling niet op lijkt me.
En vwb het geld, bedoelde ik dat gezien de hoge belastingdruk dat het mogelijk zou moeten zijn dat de overheid er zorg voor zou moeten dragen dat de hulpverleningsketen goed geregeld is (waaronder de ambuzorg). In mijn visie moeten de zorgverzekeraars hun geld maar naar de overheid sluizen en moet de overheid zorgen voor een goede en verantwoorde ambulancezorg voor haar burgers.
De ziektekostenverzekeraars krijgen teveel macht en dat is niet goed. Hulpverlening is een taak voor de overheid die zich er op deze manier erg makkelijk vanaf maakt, zeker met de nieuwe Wet ambulancezorg in het verschiet.

juist waar is de humor eerst even kijken voor je antwoord had er een gezichtje bijgezet ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 20 februari 2005, 20:12:52
juist waar is de humor eerst even kijken voor je antwoord had er een gezichtje bijgezet ???
mijn humor is er gewoon hoor,en ik kijk ook voordat ik antwoord  ::)

Ambuman

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2005, 12:13:49
@ Joffry

Bij deze geregeld  ;)

Ik ben dan wel wat kalend, maar hier zal ik me minder kaal voelen als forumlid  ;D

Tot later

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2005, 13:07:50
ambuman tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat je met spreiding dan op 7 minuten zit. echter houdt er dan wel rekening mee dat de volgende inzet in dat deel van het verzorgingsgebied een aanrijtijd van pakweg 20 minuten heeft. want je weet dat een ongeval nooit alleen komt en dus zul je net zien dat er daar in de buurt en tegelijkertijd nog een inzet komt en dan is de, door verspreiding verder weg staande auto wel opeens heeeeeeeel ver weg. leuk als je een reanimatie hebt en je wacht op een 2e auto. en van een centrale plek was het dus 2x 12 minuten geweest.