ambuman tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat je met spreiding dan op 7 minuten zit. echter houdt er dan wel rekening mee dat de volgende inzet in dat deel van het verzorgingsgebied een aanrijtijd van pakweg 20 minuten heeft. want je weet dat een ongeval nooit alleen komt en dus zul je net zien dat er daar in de buurt en tegelijkertijd nog een inzet komt en dan is de, door verspreiding verder weg staande auto wel opeens heeeeeeeel ver weg. leuk als je een reanimatie hebt en je wacht op een 2e auto. en van een centrale plek was het dus 2x 12 minuten geweest.
Maar het gaat er uiteindelijk om, om een goede spreiding te bewerkstellen. Niet alle ambu's te centraliseren, maar een gedeelte over de regio te verspreiden, zodat een "eerste aanval" een kort delay kent. Tja en een tweede ambu er de "regulaire" tijd over doet.
Afgelopen vrijdag stonden door omstandigheden alle 8 ambu's overdag op onze kazerne, terwijl onze collega's in het noordelijk deel van dezelfde CPA regio zich helemaal een slag in de ronde reden.
Daarna, 's middags, moet ik naar een buur regio en meld mij aldaar in, nadat ik vrij ben en krijg diverse ritten aangeboden. In die regio lag de gemiddelde wachttijd op een besteld vervoer op 2,5 uur.
Is dat slim omgaan met de beschikbare ambulances?
Dit zijn dan wel weer praktijk voorbeelden, maar er moet toch een "goed" gemiddelde te behalen zijn? Het spreekwoord zegt niet voor niets:
"Verdeel en heers!!"