Aanrijdtijd brandweer en ambulance

Auteur Topic: Aanrijdtijd brandweer en ambulance  (gelezen 12843 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2005, 13:46:22
ambuman tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat je met spreiding dan op 7 minuten zit. echter houdt er dan wel rekening mee dat de volgende inzet in dat deel van het verzorgingsgebied een aanrijtijd van pakweg 20 minuten heeft. want je weet dat een ongeval nooit alleen komt en dus zul je net zien dat er daar in de buurt en tegelijkertijd nog een inzet komt en dan is de, door verspreiding verder weg staande auto wel opeens heeeeeeeel ver weg. leuk als je een reanimatie hebt en je wacht op een 2e auto. en van een centrale plek was het dus 2x 12 minuten geweest.

Maar het gaat er uiteindelijk om, om een goede spreiding te bewerkstellen. Niet alle ambu's te centraliseren, maar een gedeelte over de regio te verspreiden, zodat een "eerste aanval" een kort delay kent. Tja en een tweede ambu er de "regulaire" tijd over doet.
Afgelopen vrijdag stonden door omstandigheden alle 8 ambu's overdag op onze kazerne, terwijl onze collega's in het noordelijk deel van dezelfde CPA regio zich helemaal een slag in de ronde reden.
Daarna, 's middags, moet ik naar een buur regio en meld mij aldaar in, nadat ik vrij ben en krijg diverse ritten aangeboden. In die regio lag de gemiddelde wachttijd op een besteld vervoer op 2,5 uur.

Is dat slim omgaan met de beschikbare ambulances?

Dit zijn dan wel weer praktijk voorbeelden, maar er moet toch een "goed" gemiddelde te behalen zijn? Het spreekwoord zegt niet voor niets:


"Verdeel en heers!!"
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2005, 13:58:50
Is dan het sneller kunnen laten arriveren van een ambu een kwestie van geld of van organisatie?

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2005, 14:11:07
Is dan het sneller kunnen laten arriveren van een ambu een kwestie van geld of van organisatie?

Henk
Beide, zonder geld geen lokaties voor regiospreiding. En zonder organisatie geen spreidingslokaties. En zonder spreidingslokaties geen extra geld en  . . . . . . . . .

Juist de cirkel is weer rond.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2005, 14:53:22
Maar zou je wellicht met een betere spreiding niet juist tot een kostenbesparing kunnen komen? Bij de één alle ambu's in de garage en bij de ander 2,5 uur wachttijd voor besteld vervoer... komt bij mij niet zo efficiënt over.

Henk


Ambuman

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2005, 17:35:30
Er wordt ook niet efficient gewerkt in de ambulancezorg. En dat bedoel ik dan voornamelijk op beleidsmatig niveau.
Ook op het operationeel niveau schort het er nog wel eens aan.
Hoe vaak ik niet over de mobilofoon hoor dat er geen auto's vrij zijn in de regio en dat er bij ons 3 wagens vrij op de post zitten. Die keren zijn niet op 1 hand te tellen. Of je mag dan de besteld vervoertjes gaan doen omdat het druk is in dat deel van de regio. (en dan vind ik persoonlijk dat je nog beter besteld vervoer kunt rijden dan de hele dag met 1 of 2 ritten op de post zitten)
Veel staat en valt met de MKA.
Zelfde met VWS ritten. Vaak nemen MKA's de gok dat er toch niets gebeurd en geven geen VWS ritten uit.
En tja, dan is het niet gek dat er dan ambu's van verre moeten komen met als gevolg tijdsoverschrijdingen of aanrijtijden van 12 a 13 minuten.
Het voorbeeld wat Rescue geeft is bij ons in de regio ook herkenbaar. Er moet worden afgestapt van de "hokjesgeest". Er moet meer regionaal gedacht worden. Maar ja, dat zal wel niet gebeuren zolang je nog per rit betaald wordt in plaats van dat er voor paraatheid betaald wordt.
Ik begrijp niet dat onze werknemers dat nog steeds pikken en zich laten ringeloren door de ziektekostenverzekeraars.


Ambuman

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2005, 17:43:10
@ Rick

Ik ga mee met wat Rescue zegt. Bij een reanimatie is het van belang dat er snel een eerste wagen is die de interventie kan starten. Aanvullend politie erbij voor de BLS zodat de chauffeur zijn handen vrij heeft voor de assisterende handelingen. Dat is een goed werkbare situatie.
Bedenk dat als er 12 minuten aanrijtijd is dat het delay dan eigenlijk al veel te groot is (is ook zo met 8 minuten overigens).
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat de brandweer een aanrijtijd heeft van 8 minuten. Bij de bepaling van die grens is gekeken naar de brandbaarheid van de gebouwen.
In de ambulancesector is het kennelijk niet relevant naar de overlevingskansen te kijken. Ik blijf het raar vinden dat de brandweer er maar 8 minuten over mag doen om bij een leegstaand pand  dat in brand staat te komen en wij er 15 minuten over mogen doen om bij een reanimatiebehoeftige patient te komen.
Toch weer het economische belang dat voor gaat.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2005, 23:58:14
@ Rick

Ik ga mee met wat Rescue zegt. Bij een reanimatie is het van belang dat er snel een eerste wagen is die de interventie kan starten. Aanvullend politie erbij voor de BLS zodat de chauffeur zijn handen vrij heeft voor de assisterende handelingen. Dat is een goed werkbare situatie.
Bedenk dat als er 12 minuten aanrijtijd is dat het delay dan eigenlijk al veel te groot is (is ook zo met 8 minuten overigens).
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat de brandweer een aanrijtijd heeft van 8 minuten. Bij de bepaling van die grens is gekeken naar de brandbaarheid van de gebouwen.
In de ambulancesector is het kennelijk niet relevant naar de overlevingskansen te kijken. Ik blijf het raar vinden dat de brandweer er maar 8 minuten over mag doen om bij een leegstaand pand  dat in brand staat te komen en wij er 15 minuten over mogen doen om bij een reanimatiebehoeftige patient te komen.
Toch weer het economische belang dat voor gaat.

Inderdaad ambuman, er wordt door overheid (te)weinig naar overlevingskansen gekeken en daarnaar gehandeld, een golden hour is voor de reanimatiepatient vaak beetje te laat.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #57 Gepost op: 2 maart 2005, 10:15:03
Misschien niet echt ter zake, maar hoorde vanmorgen op de radio de volgende tekst in een liedje:

"In Engeland heb je statistisch gezien meer kans dat je pizza op tijd geleverd wordt, dan dat de ambulance er op tijd is!"

Zou dat in Nederland ook zo zijn?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #58 Gepost op: 2 maart 2005, 10:18:45
Misschien niet echt ter zake, maar hoorde vanmorgen op de radio de volgende tekst in een liedje:

"In Engeland heb je statistisch gezien meer kans dat je pizza op tijd geleverd wordt, dan dat de ambulance er op tijd is!"

Zou dat in Nederland ook zo zijn?

Met de manier waarop de pizzakoeriers hier rijden zou het me niet verbazen, maar volgens mij rijdt ruim 90% van de ambu's op tijd. Misschien dat pizzakoeriers de 98% halen? Het is btw. niet eerlijk hoor: een grote auto tegen een kleine opgevoerde brommer in de binnenstad...
Arts  www.alphalog.nl


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #59 Gepost op: 2 maart 2005, 12:58:14
ja hoor dat klopt dat de pizza op tijd is want toen ik gister belde zeiden ze op voorhand al dat ze binnen
1 uur zouden komen en inderdaad na 55 minuten waren ze er al

dus dan kan de ambu wel 100% halen