Wat ik een beetje mis in de discussie is dat je hier spreekt over een "norm". We moeten ons echter wel realiseren dat dit geen wet is. Het zal wel zo zijn dat bij een geschil voor een rechtbank de rechter de norm zal hanteren als richtlijn maar nergens staat in de wet dat een brandweerwagen binnen 6 min (norm voor ziekenhuizen e.d) of 8 min. ter plaatse moet zijn.
Bij de brandweer is die 6 en 8 min o.a.opgebouwd uit een aantal standaardtijden die gehanteerd worden voor de ontwikkeling van een brand
Uiteraard spreekt men van norm, omdat je in geval van een overtreding van de wet, er een strafrechtelijke procedure aan vast geknoopt zou moeten. Zie de norm eigenlijk als de "Branche richtlijn optische en geluidssignalen", het is geen verplichting, maar wel zeer wenselijk geacht.
Waar men binnen ambulancezorg wel hard aan de weg mee is, is om deze tijden zo kort mogelijk te maken. Zodat de kwaliteit gewaarborgt en zelfs verbeterd kan worden. Binnen mijn dienst worden sinds kort alle rijtijdoverschrijdingen uitgeplozen, waarom deze is overschreden. Ligt het delay op de meldkamer, de instaptijd, de rijtijd/ gereden weg. Ondertussen is al gebleken dat de ambulances qua rijtijd niet de schuldige zijn van het delay, maar op andere vlakken kan dus nog aardig worden afgehaald, qua tijd.