Reanimatie bij kind 1 -8

Auteur Topic: Reanimatie bij kind 1 -8  (gelezen 2417 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ewald

  • Gast
Gepost op: 17 februari 2005, 13:05:01
Als ik ga reanimeren op een juniorpop kind 1-8 jaar merk ik, als ik de borstcompressie geef en het hoofdje ligt achterover breng dit fout overkomt (de pop stribbelt tegen met een dubbel geluid).

Zou het zo kunnen zijn dat ik het hoofdje dan moet loslaten om de borstcompressie te geven.   Met andere woorden moet ik tijdens de compressie het hoofdje loslaten of gewoon licht achterover laten tijdens de bostcompressie.
 :-\




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2005, 15:26:22
Tja.... het is een pop he, geen echt kindje, en de pop laat wel eens geluiden horen die er in werkelijkheid niet te horen zijn.

Het enige wat telt is of je er voldoende lucht in krijgt en voldoende comprssie kan uitvoeren, aan al die lichtjes en piepjes op poppen heb je niks qua aanleren van de vaardigheden, die zaken ontbreken namelijk in de praktijk ook bij de patient(jes) ;) Ga dus af op je aangeleerde vaardigheden en je eigen onservatievermogen
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ewald

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2005, 16:07:38
Ik denk dat ik toch in de paktijk het hoofd los moet laten bij een kind van twee / zou je genijgd zijn om het vast te houden de junior pop is een kind van vier denk ik maar er staat nergens dat ik het hoofd vast moet houden dus laat ik het maar los (geluidje ook geen punt van discussie meer.

Toch vind ik jou antwoord helder het gaat er om dat er zuurstof in komt en dat je de circulatie op overneemt.   8)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2005, 16:08:14
Komt het eigenlijk vaak voor een kinderreanimatie??
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2005, 16:10:08
Mijn was verteld:

Vraag aan een ambulancemedewerker hoeveel reanimatie's hij/zij heeft meegemaakt en je zal geen zuiver antwoord krijgen.

Vraag je naar kindereanimatie's dan krijg je een exact antwoord.

 ::)


SEH pleeg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2005, 12:14:39
Een baby en misschien ook een kind heeft een groter hoofd in verhouding tot de rest van het lichaam.
Ik heb geleerd dat wanneer je reanimeerd eerst moet zorgen voor een vrije ademweg. Dit bereik je dan door iets onder de rug van het kind te leggen, waardoor het hoofd voldoende achterover kan om de ademweg vrij te maken.
Misschien is deze fact meegenomen bij de ontwikkeling van de oefenpop.
Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl


ewald

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2005, 19:10:25
dat klopt (seh pleeg) dit is niet het geval voor de leek die dient het hoofdje neurtaal te houden en je spreekt hier over een baby pop.

Maar waar ik het over heb is een juniorpop die een kind van een jaar of 4 voor moet stellen. Dan zou je eigenlijk mogen verwachten dat je het hoofdje ligt achterover mag houden en dan stribbelt deze pop tegen. :P


Paul SEH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2005, 00:54:50
Zorg ervoor dat de thoarx omhoog komt bij beademing en dat je de thorax goed kunt comprimeren. Dan zit je goed. Die geluiden zijn maar bijzaak. Het is en blijft een pop.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2005, 19:51:55
Ewald,

een pop is een leuk hulpmiddel/ artikel om enige vaardigheden op te oefenen, maar belangrijker is gewoon je eigen observatie in de praktijk.

Zoals mijn voorgangers reeds wisten te vermelden, een pop is een pop en geen kind, waarbij lichtjes en piepjes komen bij minder goede handelingen. Gebruik je eigen kennis en observeer de anatomie van elk kind/ baby, zodat de juiste handelingen gedaan kunnen worden.

De ene keer padding onder de schouderbladen, terwijl een andere keer . . . . . . . . De meeste poppen welke gebruikt worden, zoals bij ons, zijn aardig gebruikt en "ietwat" soepel geworden. Daardoor geven ze geen rieel beeld van de werkelijkheid, maar neem van mij aan dat bij dergelijke settings in de praktijk, je er echt wel op getriggerd bent op een goede ventilatie en je de juiste handelingen uitvoerd, zoals je die geleerd hebt.
Elke hulpverlening start met communicatie.