Incidenten en nieuws rondom #Euro2012 #EK2012 Voetbal - Juni 2012

Auteur Topic: Incidenten en nieuws rondom #Euro2012 #EK2012 Voetbal - Juni 2012  (gelezen 13927 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rustige Nieuwstraat Kerkrade dankzij politiemacht
Published on Jun 13, 2012 by Limburgreporter
Citaat
KERKRADE - Vele tientallen Duitse en Nederlandse politieagenten handhaafden woensdagavond de orde op de Nieuwstraat/Neustrasse in Kerkrade. De politie was in grote getale aanwezig omdat er in 2010 tijdens de WK enkele gewonden vielen bij vechtpartijen op de Nieuwstraat, aldus een woordvoerder van de Duitse politie.

Me arriveert in Nieuwstraat
Published on Jun 13, 2012 by LimburgerTV
Samen sterk in de hulpverlening!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Den Haag - Na de verloren wedstrijd tegen Duitsland is het weer onrustig geweest op en rond het Jonckbloetplein.

Na ongeregeldheden tijdens eerdere eindrondes, was de politie duidelijk zichtbaar aanwezig op en rond het Jonckbloetplein, in het Laakkwartier. De politie is er alles aan gelegen dat het Europees Kampioenschap een groot feest wordt. Althans, voor zover de uitslagen daar uiteraard aanleiding toe geven.

Na de wedstrijd tegen Duitsland verzamelde zich al gauw een menigte van zo'n 100 tot 150 personen op het plein. De sfeer was gelaten. De politie besloot op te treden toen er wat werd gegooid. Er werd besloten om het Jonckbloetplein preventief te ontruimen. Met paarden en jeeps heeft de mobiele eenheid de menigte de omringende straten in gedreven. Hierbij werd een aantal aanhoudingen verricht.

Gedurende enige tijd ontstond er daarna een kat en muis spel tussen de politie en jongeren, maar rond middernacht was de rust voor het grootste deel wdergekeerd.




Foto's: Rene Hendriks en Robert Johnson/Regio15


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2012, 12:07:29
Pfff, triest maar had niet anders verwacht. Die jongeren staan daar puur en alleen om met de politie te vechten en het aantal mediaploegen wordt ook steeds groter.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2012, 12:15:50
Ondersteuning vanuit Utrecht zo te zien?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2012, 12:18:09
Pfff, triest maar had niet anders verwacht. Die jongeren staan daar puur en alleen om met de politie te vechten en het aantal mediaploegen wordt ook steeds groter.

Het 'leuke' is dat van vechten en/of rellen eigenlijk geen sprake was. Dat gold ook de vorige keer, dus na de wedstrijd tegen Denemarken. Toevallig is dat ik in beide gevallen namens Regio15 net had getwitterd dat de sfeer gemoedelijk dan wel gelaten was (na portofooncontact met onze fotografen daar) en dat in beide gevallen gelijk hierna de politie besloot op te treden.

Zaterdag was het verhaal dat er flessen/vuurwerk gegooid zou zijn en gisteren zei de politie zelf al dat het om een 'preventieve ontruiming' ging. Onze mensen hebben gisteren hooguit 1 flesje over straat zien rollen vlak voor de ontruiming.

De inzet van de politie was ook heel anders dan voorgaande eindrondes. Toen was er het publiek op straat en kwamen pas naderhand de ruiters en later de ME als het te onrustig was c.q. het verkeer werd belemmerd. Dit jaar was de ME al bij voorbaat op het plein en zag je gewoon dat alles er op was gericht om eventuele menigten te verdrijven, of ze nu aan het rellen waren of niet. De politie had dat de buurtbewoners ook vooraf gezegd in een brief, dat het plein dit jaar eigenlijk een no go area was.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Snel actie op Jonckbloetplein
Published on Jun 13, 2012 by omroepwest
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2012, 12:56:15
De politie had dat de buurtbewoners ook vooraf gezegd in een brief, dat het plein dit jaar eigenlijk een no go area was.

Was/is er van te voren overwogen om een noodverordening uit te vaardigen, bijv een samenscholingsverbod? Ik kon er in ieder geval niks over vinden. Dat zou de politie wel meer mogelijkheden en armslag geven om echt preventief op te treden.
(Om discussie te voorkomen: ik weet dat de politie dit op zich niet nodig heeft om op te treden bij verstoring van de openbare orde. Alleen wordt de Politie nu gedwongen om op de grenzen van haar bevoegdheden te opereren, of af te wachten tot er een aanleiding is. Dat lijkt me niet prettig werken.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2012, 14:35:59
Arie,
Bedankt voor de verheldering, ik was er zelf niet bij dus ga af op de filmpjes. Wat ik bedoel te zeggen is dat de jongeren uit zijn op het provoceren van de politie, dat is duidelijk op de filmpjes te zien en is ook duidelijk de reden dat ze naar het plein trekken. Ik snap daarom ook de ME inzet, maar vraag me af of dit juist niet kan werken als een rode lap op een stier.

Nu ga je een kat en muis spelletje krijgen door alle omliggende straten, en dat is waar die gasten hun kick van krijgen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2012, 14:49:13
Arie,
Bedankt voor de verheldering, ik was er zelf niet bij dus ga af op de filmpjes. Wat ik bedoel te zeggen is dat de jongeren uit zijn op het provoceren van de politie, dat is duidelijk op de filmpjes te zien en is ook duidelijk de reden dat ze naar het plein trekken. Ik snap daarom ook de ME inzet, maar vraag me af of dit juist niet kan werken als een rode lap op een stier.

Nu ga je een kat en muis spelletje krijgen door alle omliggende straten, en dat is waar die gasten hun kick van krijgen.

Een typisch geval van 'effe laten wie de langste heeft' zoals dat heet. De politie laat gewoon even zien wie het te zeggen heeft op straat.

Ik heb het de laatste tijd vaker gezien, bijv. dat Integra-controles worden gehouden op locaties waar normaliter straatjeugd 'het voor het zeggen heeft'. Zal je zeggen: er hangt daar dan een niet zo'n leuk sfeertje want de spanning is echt om te snijden. Maar ik hoor dan ook idd van de politie dat men met opzet voor die locatie kiest bij wijze van signaalwerking.

Maar t.a.v. dat filmpje heb je gelijk: je ziet bijv. die Marokkaan met die zonnebril echt staan provoceren. Krijg dan visioenen van een politiehond die per ongeluk losschiet :D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #29 Gepost op: 14 juni 2012, 15:10:56
Maar t.a.v. dat filmpje heb je gelijk: je ziet bijv. die Marokkaan met die zonnebril echt staan provoceren. Krijg dan visioenen van een politiehond die per ongeluk losschiet :D
oh, ehm sorry, dat doet ķe anders nooit hoor...  ;)