Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?

Auteur Topic: Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?  (gelezen 21758 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2012, 19:05:18
Wel mooi om te horen dat het halve korps nog steeds aan het HB vraagt waar de heli gaat landen en ik hoor al 5 jaar hetzelfde antwoord: "Nee, dat weten wij niet."

Het beroemde antwoord van het HB: "Nee, dat bepaald de heli zelf".


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2012, 20:28:14
In Haaglanden weten veel agenten de AMON (motorpleeg, OVDG) al te vinden bij een LFL inzet, die weet namelijk wel waar de heli gaat landen, en hun eigen meldkamer niet  ::)


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #22 Gepost op: 12 juni 2012, 00:42:26
Citaat
Landingsplek helikopter

De crew van de Lifeliner bepaalt te allen tijde zelf waar ze de helikopter landen, dus markeer geen landingsplaats. Ga ook niet midden op een landingsplaats staan zwaaien dat ze daar moeten landen. Want ze hebben meer last dan gemak van je.
Laat zwaailichten ter plekke branden, zodat het incident duidelijk te zien is vanuit de lucht.
Probeer de landingsplek vrij te houden van omstanders. Een bekend gevaar zijn bijvoorbeeld vaders met kinderen op hun schouder. Ze willen even de heli laten zien aan hun kids...
Kijk uit voor rondvliegende onderdelen tijdens de landing.
Kijk uit met voertuigen. Er is al eens een rotorblad van een Lifeliner beschadigd, doordat er een brandweerwagen tegen aan gereden was.
Is het landingsterrein moeilijk te verlaten en je hebt de mogelijkheid om bijvoorbeeld hekken te openen, doe dat dan meteen.
Ga nooit uit jezelf naar de helikopter toe. Zodra de heli aan de grond staat, zal de arts al uit de heli komen en ter plaatse gaan. Mocht de helikopter ver van het ongeval geland zijn en er is geen politieauto beschikbaar, bied dan de arts een lift aan. Rij voorzichtig!
Mocht je toch om één of andere reden de helikopter moeten benaderen, wacht dan altijd tot de rotorbladen stil staan. Loop pas na het OK-teken (duim omhoog van de piloot in de rechter stoel) naar de helikopter toe. Mocht dit niet nodig zijn, blijf dan weg bij de helikopter, want als jij gaat komen er nog veel meer.
Roken en vuur is verboden bij de helikopter.

Citaat
Wanneer het Heli-MMT ter plaatse komt zien ze bij goed zicht vanaf een grote afstand de zwaailichten
al. Binnen de bebouwde kom zullen ze niet bij het incident landen, buiten de bebouwde kom indien
mogelijk wel. Normaliter vliegt de Lifeliner één cirkel boven het incident, om de landingsplek uit te
kiezen. In het donker meestal drie cirkels. Bij de laatste cirkels gaan de schijnwerpers aan de voorkant
onder de heli aan. Hiermee wordt gekeken of de landingsplek vrij is van obstakels en of het MMTteam wel van het terrein af kan komen naar het incident toe.

Bron: www.lifeflight.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 12 juni 2012, 09:15:16
Zo krijgt de ambu-bemanning 's nachts wel eens het verzoek om de blauwe lampen te activeren, op plaats incident. De heli staat gekoppeld in je gespreksgroep, ten tijde van het incident. De ambu kan dan direct communiceren met de heli.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2012, 17:34:51

Zo krijgt de ambu-bemanning 's nachts wel eens het verzoek om de blauwe lampen te activeren, op plaats incident. De heli staat gekoppeld in je gespreksgroep, ten tijde van het incident. De ambu kan dan direct communiceren met de heli.


Op zeer grote afstand is blauw zwaailicht nog niet zichtbaar. Noch met het blote oog, noch met je NVG's. Daarentegen is oranje zwaailicht met behulp van je NVG's wel zichtbaar op grote afstand.

Indien oranje zwaailicht is ontstoken, is dit vaak een eerste indicatie voor de plaats incident na UDP.

Expert.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 12 juni 2012, 23:41:16
Op zeer grote afstand is blauw zwaailicht nog niet zichtbaar.

Als die heli al bijna ter plaatse is en zo'n verzoek komt, wordt er altijd direct op gereageerd als je je blauw activeert, in de vorm van een bedankje, of men geeft aan dat je gezien bent, etc. Dat oranje (amber) beter zichtbaar is m.b.v. NVG's, dat neem ik van je aan. Helaas hebben de meeste oudere ambu's nog geen mooie amber verlichting.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2012, 18:24:28
Leer steeds meer van dit topic!

Begrijp er in ieder geval uit dat de bemanning van de heli zelf bepalen waar ze landen en dat dit niet bepaald word door iemand ter plaatsen. Het is jammer dat de informatie niet gedeeld word op internet maar wanneer er inderdaad veel publiek op afkomt begrijpelijk dat dit niet geplaatst word.

Maar nu ben ik wel nieuwsgierig of het onder andere daarom veranderd is dat de hulpverlening nu naast blauw ook amber voeren? Zie velen verouderde blauwe lichtbalken nog maar langzamerhand zie ik ze veranderen naar de transparante lichtbalk.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2012, 18:26:17
Begrijp er in ieder geval uit dat de bemanning van de heli zelf bepalen waar ze landen en dat dit niet bepaald word door iemand ter plaatsen. Het is jammer dat de informatie niet gedeeld word op internet maar wanneer er inderdaad veel publiek op afkomt begrijpelijk dat dit niet geplaatst word.
Sorry, begrijp ik het nu goed dat jij het jammer vindt dat de landingsplek van de heli niet op internet wordt gemeld?  98uiye


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2012, 18:26:30
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig of het onder andere daarom veranderd is dat de hulpverlening nu naast blauw ook amber voeren?

Nee, dit heeft betrekking op incident management. Zie meerdere topics elders op dit forum.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2012, 21:55:49
Sorry, begrijp ik het nu goed dat jij het jammer vindt dat de landingsplek van de heli niet op internet wordt gemeld?  98uiye

Het is enigszins inderdaad jammer, maar begrijp me niet verkeerd ik snap er wel uit dat het beter is dat er zo min mogelijk bezoekers treft. Echter kun je Twitter soms het beste in de gaten houden in dat geval, want zo werd ik (helaas voor mij telaat) geinformeerd waar de landingsplek was. Anders had ik er met me camera zeker even bij gestaan om wat mooie plaatjes te schieten :)

Zoals eerder vermeld, mijn doel is alleen om mooie plaatjes te schieten en te filmen en zou geen enkele hulpverlener in de weg staan. want daar heb je een zoom functie voor om dichter bij te halen ;) En als er ooit is ergens een opendag of een kijkdag is voor de heli kun je hem wel van binnen bekijken...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=