Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?

Auteur Topic: Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?  (gelezen 21457 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #30 Gepost op: 13 juli 2012, 10:41:32
Maar goed de piloot is altijd zelf de baas waar hij de heli neerzet. De politie is verplicht de ruimte te geven voor een heli. Dit door bijvoorbeeld de weg af te sluiten. De piloot blijft in veel van de gevallen zelf de heli bewaken. Op verzoek van de piloot kan de politie dit overnemen. Dit omdat de piloot bijvoorbeeld extra materiaal moet brengen wat de arts en verpleegkundige niet mee hadden. Vaak zie ik fotografen in Friesland het MMT meenemen op een scooter, in een personen auto of stellen zei hun fiets beschikbaar. Daar maken de hulpverleners dankbaar gebruik van. Natuurlijk stelt de politie hun wagens waar nodig ook beschikbaar.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2012, 22:36:56
Vandaag een incident in Rozendaal waar de Traumaheli bij moest komen. Aangezien de locatie van het incident dicht bij een open vlakte was toch eens die kant op gereden. Met resultaat! Deze keer op nog geen enkele meters van die mooie machine mogen afstaan.

Helaas niet zien landen maar wel zien stijgen.
het leverde weer een mooie plaatjes op...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #32 Gepost op: 18 juli 2012, 10:24:08
Kan een derde partij een adviserende rol hebben in de landingsplaats voor de heli?

Voor bijvoorbeeld (tijdelijke) festivals wordt er in overleg met de brandweer wel eens afgeweken van de standaar aanrijdroutes voor de blusvoertuigen. Zou een organisatie of bedrijf op een zelfde manier een plaats kunnen aanwijzen waar hun de heli willen laten landen, uiteraard na overleg met de GHOR?

Op het Zwarte Cross terrein is een heli-plek aangewezen, grote cirkel. Daar staat de hele tijd een golfkarretje klaar.
Vorig jaar was er een incident waarbij inzet van trauma-arts noodzakelijk was. De piloot besloot af te wijken van de aangewezen plek en landde op 20 meter van het incident af, midden op de festivalweide. Dat leverde verbaasde gezichten op van de bezoekers én beveiliging.

Of er dit jaar ook weer een heli-pad is, weet ik niet.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2012, 16:21:34
Beetje laad , maar 1 keer bij een melding in Stadspolders (Dordrecht) Lande hij bij een schoolplein maar dat was zerker 2 KM er vandaan terwijl er 20M van vandaan een veiligere plek was om te landen. Waarom zouden ze dan voor die andere plek hebben gekozen?
(Mischien dat hiet iemand van het MMT het beste andwoord kan geven.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2012, 16:53:59
@lennard,
Zie pagina 1 reactie #15 en van reactie #16 alinea 1+2.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #35 Gepost op: 1 augustus 2012, 09:22:21
Een 'eis' is dat overdag een landingsplaats wordt gekozen met een vrije ruimte van 25x25 meter. 's Nachts moet dit in principe 25x50 meter zijn. Er wordt wel eens in smallere situaties geland, maar uiteraard wordt daarvoor goed bekeken of de locatie geschikt is voor de landing.

Over dat, die plek was wel 25M breed, maar niet lang. en die andere plek was meer dan 50x50M ;)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #36 Gepost op: 19 juni 2014, 01:43:00
Het is al weer eem tijdje geleden dat hier gereageerd is dus hoop het topic zo weer even naar boven te halen...

Echter een vraag, waar in de omgeving van Venlo word vaak gebruikt als rendex vous plaats?
In Arnhem word namelijk veel al de parkeerplaats van  het Gelredome gebruikt om daar de arts te laten instappen...

Nu kan ik het me in Arnhem daar het beste voorstellen wanneer men door gaat naar nijmegen per ambu want ja A325 ligt er naast... maar waar in Venlo zou dat kunnen zijn iemand een idee?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #37 Gepost op: 19 juni 2014, 17:07:32
Al geprobeerd bij de vliegeniers zelf? Even mailtje sturen o.i.d..


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #38 Gepost op: 20 juni 2014, 08:29:46
Citaat van: Expert link=msg=1047489 date=1339272539
Klopt, de landingsite is een zogenaamde "crew Decision". Als een van de crewmembers niet happy is met de landingsite, wordt er gezocht een andere locatie. Vanuit de lucht wordt er bij daglicht een verkenningsronde gevlogen waarbij er wordt gelet op hoogte, obstakels, lengte (afmeting terrein), bodemgesteldheid en vreemde voorwerpen (HOLBV).

Tijdens de landingsprocedure wordt de call "final" gegeven. Vanaf dat moment geldt er "cockpitstilte" en gaat de c2000 radio uit.

Expert.

Klopt het dat een patiënt enkel vervoerd wordt per heli wanneer deze volledig onder narcose is? Kan me voorstellen dat dit zo is ter stabilisatie van het slachtoffer. Als in een ambu complicaties ontstaan kan je de auto stilzetten langs de weg, jullie kunnen niet even stoppen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #39 Gepost op: 26 juni 2014, 11:51:59
Citaat van: noordernieuws link=msg=1060178 date=1342168892
Maar goed de piloot is altijd zelf de baas waar hij de heli neerzet. De politie is verplicht de ruimte te geven voor een heli. Dit door bijvoorbeeld de weg af te sluiten. De piloot blijft in veel van de gevallen zelf de heli bewaken. Op verzoek van de piloot kan de politie dit overnemen. Dit omdat de piloot bijvoorbeeld extra materiaal moet brengen wat de arts en verpleegkundige niet mee hadden. Vaak zie ik fotografen in Friesland het MMT meenemen op een scooter, in een personen auto of stellen zei hun fiets beschikbaar. Daar maken de hulpverleners dankbaar gebruik van. Natuurlijk stelt de politie hun wagens waar nodig ook beschikbaar.

Meen je dat nu? Leuk als er zo een scooter tegen de grond gaat met MMT arts erbij...

Dan is het in Belgie nog niet zo slecht geregeld.