Niet zo ongeduldig Peter
Ik was achter de schermen al bezig
Het voertuig van komende week:
De Yahama FJR 1300.
Sinds dit jaar heeft de RAVU zes nieuwe motorambulances aangeschaft die in en rond Utrecht en Amersfoort dienst zullen doen.
Hieronder een stukje test van “Motormaniacs”
Groot succes
Waarom een Motorambulance zullen veel mensen zich afvragen. Via een vriend van mij die ook op een ambulance rijdt hoorde ik dat er zelfs binnen de Ambulancewereld met enige scepsis over wordt gedacht. Tijdens een training kreeg die vriend van mij van een leraar te horen dat het eigenlijk niet veel meer was dan een stel Ambulancemannen/vrouwen die zo nodig van hun hobby (motorrijden) hun werk hebben willen maken. Ik vind deze opmerking echt verschrikkelijk kort door de bocht en het succes van dit Motorambulance-project bij het RAVU toont het ongelijk van deze man gelukkig alleen maar meer dan aan.Grootste voordeel, hoe kan het ook anders, is dat je met een Motorambulance op plekken kunt komen waar een auto nooit kan komen. Denk hierbij bv. aan iemand die een hartaanval krijgt op het treinperron in Hoog Catharijne. Met de Motorambulance kun je de lift (er is daar een speciale grote goederenlift) in en zo naar het perron rijden. Normaal verliest een Autoambulance hier zeer kostbare minuten. En natuurlijk wint deze Motorambulance het altijd van een auto als er files staan in en rond een stad als Utrecht. Bijkomend voordeel is verder dat je twee Motorambulances hebt voor de prijs van één Autoambulance.
Meten is weten
De soorten hulpverlening worden onder verdeeld in zogenaamde A1, A2 en B-hulpindicaties. A1 betekent dat de situatie zeer levensbedreigend is en dat een Ambulance in minder dan 15 minuten ter plaatse dient te zijn. Ze streven naar 8 minuten bij het RAVU maar hoe sneller hoe beter dat is wel duidelijk. A2 is ook nog steeds ernstig maar duidelijk een andere categorie en hiervoor geldt dat de aanrijtijd minder dan een half uur dient te zijn. Categorie B is vervoer van bv. het ene naar het andere ziekenhuis in verband met een scan of bestraling etc. van een patiënt.
Het RAVU heeft nu 6 Motorambulances in gebruik en daardoor is de aanrijtijd met 10% gedaald. De Motorambulance is gemiddeld 1 minuut sneller ter plaatse dan een Autoambulance en in winkelcentra en stations zelfs 2 zéér kostbare minuten eerder. Dat is nogal wat en maakt duidelijk dat deze 'hobby' (zoals die leraar het noemde) zijn nut in de praktijk overduidelijk heeft bewezen.
Tevreden
Je zou misschien denken dat een patiënt minder tevreden is als er een motor ipv. van een auto voor komt rijden maar niets blijkt minder waar. De waardering van de 'klant' is een cijfer van 8-10 en dat is dus zeer goed te noemen. De Motorambulance is duidelijk niet meer weg te denken en zal naar mijn mening alleen maar terrein winnen want er zijn nog genoeg Ambulancediensten die niet over een Motorambulances kunnen beschikken. Hopelijk zijn ze geinteresseerd na het lezen van dit verhaal. Ik ga in ieder geval samen met die vriend van mij nog een Motorambulance testen voor zijn werkgever.
Waarom een Yamaha FJR1300?
In het verleden hebben er al BMW RT's en Honda Pan Europeans (het RAVU heeft drie ST1100's gehad) dienst gedaan als Motorambulance maar het nadeel van deze Motorambulances en ook sommige politiemotoren is dat ze niet echt handelbaar zijn/waren. Dat is ook niet meer dan logisch want een standaard motor 'volgooien' met (soms zelfs teveel) apparatuur en daarbij niet letten op de gewichtsverdeling en bovendien de vaak te slappe standaardvering erop laten zitten is gewoon vragen om moeilijkheden.
De projectgroep Motorambulance van het RAVU is dan ook grondig te werk gegaan en ze hebben echt met alles rekening gehouden. Dat de keuze op de Yamaha FJR1300 viel is niet meer dan logisch naar mijn mening aangezien deze motor de beste in zijn soort is. Een andere zeer geschikte motor is naar mijn mening de nieuwe BMW R1200RT (zeer goed ABS en een hele goede windbescherming) maar die was toen nog niet beschikbaar. Dat het resultaat erg goed is kan ik niet anders dan beamen want ondanks het meer-gewicht van alle medische apparatuur kan ik met deze FJR1300 Ambulancemotor nog steeds alles wat ik met een gewone standaard FJR1300 kan.
Eén van de voorgangers.
de motor beweegt zich ‘rijdend paraat’ door het verzorgingsgebied in relatie met het zogenaamd Dynamisch Ambulance Management (DAM);
de motor wordt bemand door een ervaren ambulanceverpleegkundige;
de motorambulance-verpleegkundige (MAV) wordt opgeleid door de politie;
de functie kan vervuld worden in deeltaak (minimaal 50%);
de uitrusting van de motor is – voor zover mogelijk – gelijk aan die van de auto;
er wordt gewerkt conform het LPA6;
er wordt gebruik gemaakt van AVLS/GIS;
op werkdagen rijdt de motor als ochtend- en avonddienst (07:30 - 15:30 / 15:00 – 23:00). In het weekend als dagdienst (09:00 – 18:00).
Voor de geinterreseerde de roepnummers:
09320
09321
09322
09323
09324
09325
(Bronnen: Motormaniacs, ambu1984.nl, RAVU en fastbike.nl