Oké ik ben weer aan de beurt. Dit keer heb ik voor meerdere voertuigen gekozen. Dan is er niet zo snel over uitgepraat. Zijn er vragen? Vuur ze maar af en dan zal ik ze proberen te beantwoorden. Foto's zijn door mij zelf gemaakt.
Mercedes-Benz Gewondentransport
De Mercedes-Benz gewondentransport oftewel de ziekenauto MB 290 is bestemd voor het vervoer van behandelde en onbehandelde zieken en gewonden naar en tussen geneeskundige installaties binnen het legerkorpsgebied.
Het voertuig is geschikt voor het vervoer van patiënten, en voor eenvoudige verzorging tijdens het transport over korte afstanden.
Het transport is zowel op verharde als op onverharde wegen en in het terrein mogelijk.
Het voertuig is uitgerust met een voorin geplaatste 5-cilinder dieselmotor, een versnellingsbak met 5 versnellingen en achterwielaandrijving.
Voor het rijden in het terrein kan de differentieelblokkering van de achteras worden ingeschakeld en via een verdeelbak kunnen de wielen van de vooras worden bijgeschakeld. De chauffeurscabine is een gesloten stalen constructie op een stalen chassis. De carrosserie is met veren en schokdempers op de assen tegen schokken beveiligd.
Gewicht. afmetingen en prestaties:
Voertuigafmetingen:
Totale lengte 5290 mm
Breedte met buitenspiegels 2250 mm
Breedte zonder buitenspiegels 1760 mm
Breedte opbouw 1930 mm
Hoogte bovenkant opbouw, onbeladen 2740 mm
Hoogte bovenkant opbouw, beladen 2672 mm
Wielbasis 3120 mm
Spoorbreedte 1475 mm
Bodemvrijheid vooras 218 mm
Bodemvrijheid achteras 211 mm
Kleinste draaicirkel 14,42 meter
Massa’s:
Toelaatbaar totaal massa 3700 kg
Nuttige lading 800 kg
Lege massa (incl. Alle uitrustingstukken en chauffeur) 2875 mm
Toelaatbare asbelasting voor 1450 kg
Toelaatbare asbelasting achter 2300 kg
Prestaties:
Toelaatbare maximum snelheid 110 km/h
Brandstofverbruik L/100 km 12,7 liter
De draagbaar onderstellen zijn gemaakt voor het transporteren van patiënten in liggende of zittende houding.De opnamecapaciteit:- 6x zittende patiënt- 3x zittende patiënt + 2x liggende patiënt- 4x liggende patiëntDe opnamecapaciteit kan worden gewijzigd door het linker en/of het linker en het rechter onderstel aan te passen.
_____________________________________________
Het luchtmobiel speciaal voertuig:
Specificaties
Lengte 3310 mm, breedte 1720 mm, hoogte 1780 mm, massa leeg 1350 kg, massa max. helikopter 1915 kg, massa max. 2250, motor 4 cilinder diesel, vermogen 51 kW/4600 tpm, koppel120 Nm/2000 tpm, bemanning 2.
Achtergrondinformatie
Het luchtmobiel speciaal voertuig bestaat grotendeels uit een buizenframe met polyester carrosserie en is een veelzijdig voertuig dat bestemd is voor het vervoer van verbindingsmiddelen, munitie, bevoorradingen, gewonden transport. Tevens kan de LSV beschikken over een anti-tank wapen. Het voertuig heeft een automatische versnellingsbak en een permanente vierwielaandrijving. Het voertuig heeft een maximum snelheid van tachtig kilometer per uur en kan moeiteloos een helling van zestig procent beklimmen.
In gewondentransport uitvoering kan deze meerdere personen vervoeren en wordt bemand door een chauffeur/ gewondenverzorger en een algemeen militair verpleegkundige.
_____________________________________________
De boxer GWT gewondentransport uitvoering.
Over dit prototype voertuig heb ik weinig specificatie's kunnen vinden. Het voertuig is opgebouwd door visser in Leeuwarden. Het wordt een mogelijke opvolger voor de YPR. Dit is alleen nog niet zeker.
YPR
Boxer GWT: