Beste mede-forumleden,
De berichtgeving in de media schetst een beeld van onbekwame medewerkers in oude roestbakken. Ik herken mij niet in deze situatie. Natuurlijk zijn er verbeterpunten: o.a. is de ontwikkelingen van een solo eenheid geen zorgverhogend fenomeen. Het onstaan ervan is te herleiden uit het feit dat de belangrijkste graadmeter voor performance bij de zorgvezekeraars de aanrijtijd is. Als de klok maar stopt, verder is de invulling ervan van ondergeschikt belang. En dat leidt ook tot onveilige situties, de meest schrijnende was een meisje van 13 jaar met astma. De solo heeft zolang op een ambulance moeten wachten dat ze een ademstilstand kreeg.
Ook de ontwikkelingen op meldkamer gebied baren mij zorgen. Het wordt alsmaar groter waardoor de plaatselijk kennis verdwijnt. Er wordt steeds meer op de ICT gevaren, dat ook wel eens hapert, met alle gevolgen van dien.
En uiteindelijk, toegegeven, wij moeten ook steeds langer met de spullen mee doen. Waar wij, pak een beet, tien jaar geleden stipt om de drie jaar een nieuwe auto kreeg, daar is geen sprake meer van. De monitor's die wij gebruiken zijn ook allang afgeschreven, gelukkig is er een anbestedingsprocedure opgestart, maar de oude beginnen steeds meer kuren te vertonen. Bij mijn weten is het nog niet tot een gevaarlijke situatie gekomen, maar het is wachten op...
Maar onbekwame personeel, nee, dat niet.
CM