Dit vroeg ik me ook al af. Het is eigenlijk een vrij gewone zeer grote brand. Het gebouw was groot maar niet bijzonder. Ik denk dat het gedaan is omdat de rook over bebouwd gebied in meerdere gemeenten trok. Als de sirenes geactiveerd worden dan moet ook de voorlichting geregeld worden en met GRIP 4 heb je wel iedereen die je nodig gaat hebben gemobiliseerd.
Het activeren van de WAS-palen (de sirenes dus) levert in theorie altijd een GRIP 3-situatie op. In de praktijk wordt echter nog wel eens 'vergeten' op te schalen naar GRIP 3 bij activering van de WAS-palen...
En daar heeft GRIP 4 voor de rest ook weinig mee te maken; zolang het effectgebied slechts één gemeente bestrijkt zal het gemeentelijk beleidsteam, met alle gemeentelijke actiecentra, de zaken moeten kunnen regelen (even losstaand van een eventueel enorm incident in een gemeente waarbij bijstand door andere gemeentelijke actiecentra kan worden geboden).
Ga maar spritsen eten, want de wind was oostelijk. En GRIP-4 heeft volgens mij in principe niets met internationaal te maken want het gaat over de interregionale samenwerking in Nederland. Als het internationaal wordt dan zal het NCC bijspringen, maar daar hoef je denk ik geen GRIP 4 voor te maken.
Je spreekt bij GRIP 4 over -minimaal- een intergemeentelijk effectgebied, waarbij de verschillende GRMT's centraal aangestuurd zullen moeten worden. Om dat te bewerkstelligen komt het regionaal beleidsteam bijeen en inderdaad: voor een incident met uitstraling naar het buitenland is er nog geen vaste procedure.
Zei er overigens iemand dat 'men' ook voorzichtig bezig is met het opstellen van een procedure voor GRIP 5........?