Dit klinkt in ieder geval niet als een heel plezierige omgang met vrijwilligers.
Ik ben wel van mening dat het er uiteindelijk om gaat dat er zorg op niveau geleverd kan worden en niet om het koste wat het kost binnen houden van vrijwilligers die niet aan het gewenste niveau voldoen.
Daar waar dit voort komt uit nervositeit voor het examen zou het natuurlijk erg zonde zijn van de geinvesteerde tijd om iemand dan gelijk af te branden in plaats van te begeleiden bij die nervositeit. Dat ben je ook wel verschuldigd aan de vrijwilliger die er zoveel tijd in heeft geinvesteerd.
Helaas is er blijkbaar een onplezierige wisselwerking ontstaan tussen examinator en cursisten. Heeft de AVP hier nog iets over gezegd. Je bent natuurlijk met z'n 4en tijdens zo'n examen (kandidaat, lotus, AVP en examinator). Ik heb tot nu toe altijd feedback gekregen van zowel examinator als AVP.
5 van de 11 is inderdaad niet een hele gunstige score. Of dat iets zegt over de examinator, de casus, de opleiding of de cursist is natuurlijk onmogelijk te beantwoorden op een afstand. De casus wordt landelijk gebruikt en zou het probleem dus niet mogen zijn.
Mijn ervaring in Amsterdam is overigens wel dat er regelmatig discussie ontstaat over hoe bepaalde handelingen uit te voeren (bijvoorbeeld hoe plaats je je handen bij het beoordelen van de ademhaling). De versies van het boek, docent, avp, examinator zijn dan niet altijd gelijk.
Zolang je veilig en doelmatig werkt en de rest van de casus goed loopt levert dit geen problemen op. Maar als het een opeenstapeling is, dan kunnen ook dat soort zaken punten gaan kosten.
RemcoV
P.S. gefeliciteerd met het behalen van je profcheck en welkom bij de club! (Voor zolang het nog duurt...)