Inschatten nek- en rugletsel.

Auteur Topic: Inschatten nek- en rugletsel.  (gelezen 3965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Gepost op: 13 juni 2012, 01:01:48
Onlangs heb ik een herhalingsles van de EHBO gehad waarbij in een casus een vrouw van de trap was gevallen. Ze viel volgens de casus van bovenaan de trap, en rolde vervolgens zo 3 meter omlaag en kwam met de rug en hoofd tegen de muur.

Tijdens de behandeling heb ik rekening gehouden met mogelijk letsel in de nek of rug waardoor ik de beenbreuk niet kon behandelen omdat ik het slachtoffer dan moest verplaatsen. Tijdens de evaluatie werd verteld dat ik geen rekening had hoeven houden met letsel in de wervels aangezien het slachtoffer zelf al aangaf dat het waarschijnlijk spierpijn was en ze zich nog ietwat verplaatste uit zichzelf.

Nu had ik enkele jaren geleden bij de strandwacht een slachtoffer die betrokken was bij een verkeersongeval en vervolgens een zwembadgebouw was ingelopen met de bijrijdster. Deze was op een bureaustoel neergezet in afwachting op komst van de ambu. Op dat moment kwam ik met mijn collega van de strandwacht ter plaatse en gezien het ongeval en de klachten van het so (hoofdpijn, misselijkheid) heb ik besloten het so op de grond te leggen. Bij aankomst van de ambu bestelde deze direct een tweede auto voor de bijrijder en deze werd net als het eerste so gestabiliseerd. Beiden zijn geplankt afgevoerd naar het ziekenhuis.

Nu mijn vraag (lange intro, ik weet het), wanneer moet je rekening houden met rug- en nekletsel. Ikzelf houd er altijd rekening mee en had het daarom bij de casus van de ehbo ook verwacht. Klopt mijn instelling van 'rekening houden met letsel totdat tegendeel bewezen is' of had de instructeur bij de ehbo voldoende redenen om te zeggen dat het so geen letsel kon hebben omdat ze zelf al zei dat het spierpijn was en ze zich nog kon verplaatsen?

Alvast bedankt:)


Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2012, 01:36:33
De instructeur had het niet bij t rechte eind, geen idee wanneer dit gebeuren zich heeft afgespeeld maar bijscholing van de instructeur in de cwk immobilisatiecriteria is wel gewenst als hij de onjuiste informatie geeft. Ongevalsmechanismen en wat opatient voelt plus de lichamelijke klachten van de patient zijn leidend. Bij het door jouw beschreven ongeval is het onjuist om de door de patient beleefde pijn dat zij aangaf als spierpijn ook alleen maar als spierpijn te ''behandelen' Het ongevalsmechanisme is hierin meer leidend en pijnnbeleving is altijd subjectief.

De instructeur had het ongevalsmechanisme mee moeten nemen in de afweging om wel/niet de nek te immobilisieren ipv de subjectieve pijnbeleving en diagnose van de patient leidend te laten zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2012, 14:58:10
De instructeur had het ongevalsmechanisme mee moeten nemen in de afweging om wel/niet de nek te immobilisieren ipv de subjectieve pijnbeleving en diagnose van de patient leidend te laten zijn.

Wat mij betreft, en ik ga er uit dat ze kon praten, ga ik absoluut voor mogelijk nek- en rugletsel.
Fixeren in de stand zoals het hoofd aangetroffen wordt.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2012, 20:49:39
Bedankt voor de reacties. Dan zat ik met mijn inschatting toch op de juiste weg.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li