Ik snap je kritiek niet helemaal. Ik vind het heel jammer dat er op dit moment een minimale bezetting is maar dat is toch echt niet mijn probleem maar die van de Minister, korpschef en beheerder. Ik doe wat ik kan doen en lukt het niet, dan de volgende dienst weer. Ik pak liever die 20 minuten dan dat ik moet vechten tegen de slaap, das vele male gevaarlijker. Uit recente onderzoeken (heb ze hier niet even paraat) is gebleken dat mensen die zwaar vermoeid achter het stuur zitten te vergelijken zijn met die wie onder invloed rijden. Dat zegt dus genoeg over je concentratie e.d. Daarnaast, zolang er genoeg collega's zijn die per dienst totaal een uur buiten staan om te roken ga ik mij echt niet druk maken om 20 minuutjes per nachtdienst gezien je maar 7 of 9 nachten max per maand mag werken.
Ik ben geen collega die er de kantjes van afloopt want daar heb ik een hekel aan, maar zolang wij als werknemers in bepaalde gevallen alleen meer geven en weinig te nemen krijgen houdt het bij al snel op.
Maar hoe zie je het dan voor je? Porto uit, koppel af en even ergens op een stretcher gaan liggen? Dan ben je dus niet inzetbaar, is het eigen tijd en zal je dus gewoon dit als onbetaalde pauze gaan krijgen. Dus je nachtdienst gaat van 9 uur naar 9.30 uur. En dat slapen dan dus allemaal tussen 0200 en 0400 uur, dus in 6 perioden van 20 minuten. In A-A heb je zo'n 24 "reguliere" noodhulpeenheden. Je haalt dus 2 uur lang een kwart van de inzetbare noodhulpeenheden van straat. Van de "gespecialiseerde" noodhulp haal je dus 20 minuten 100% van straat, want daar heb je meestal maar 1 eenheid van. Je zal maar net een aanrijding met hebben op de snelweg of een haven gerelateerd incident. Of bij een aanrijding met letsel staan, terwijl de VOA zijn powernap doet. Of je wacht op een hondengeleider omdat een verdachte ergens in de bosjes zit, of voor een schildprocedure, maar ja, ze liggen even te slapen en mogen niet gewekt worden...
En in het weekend, de RBE? Steeds een koppel naar binnen of zo? Maar dan met spoed naar een incident moeten, waar ze nodig zijn. Dan mis je dus al snel een derde van de manschappen.
Want die mensen die een powernap doen zijn niet te bereiken, want de porto staat uit. Anders kun je niet slapen. In A-A gebeurt het hoogst zelden dat de porto volledig stil is voor 20 minuten.
En je kan wel zeggen, het is het probleem van de minister en niet het mijne, maar als jij niet gaat of onbereikbaar bent als jouw inzet nodig is, zullen ze toch echt bij jou komen met termen als plichtsverzuim enzo. De vergelijking met roken gaat ook niet op, want die rokers luisteren gewoon hun porto uit en gooien hun peuk weg als ze geroepen worden. En ja, ik erger me ook aan al die tijd die rokers doorbrengen voor hun verslaving.
En dan de volgende dienst weer? Die/dat verdachte/gewonde/hulpbehoevende/slachtoffer dan maar ook wachten op die volgende dienst? Hoe was art.2 politiewet ook al weer? Laat ze gewoon de nachtdienst naar behoren gaan belonen, zodat de zwaarte ervan tot uitdrukking komt daarin.