Powernap voor agenten: de nachtdienst 'verlicht'

Auteur Topic: Powernap voor agenten: de nachtdienst 'verlicht'  (gelezen 5388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 14 juni 2012, 22:10:52
De nachtdienst 'verlicht'

bron: http://www.politieenwetenschap.nl/index_1024.html

Gordijn, dr. M.C.M. Politiewetenschap nr. 60, Politie en Wetenschap, Apeldoorn/Reed Business, Amsterdam, 2012.

Abstract
Werken in de nachtdienst is voor de meeste mensen onnatuurlijk; de biologische klok vertelt ons dat we ’s nachts moeten slapen en overdag wakker moeten zijn. Het gevolg is dat men ’s nachts minder goed presteert en er op lange termijn vaak gezondheidsklachten ontstaan. Toch werkt in Nederland 16 procent van de beroepsbevolking regelmatig in de nachtdienst.

Ook bij de politie moet op onregelmatige tijden worden gewerkt. In een samenwerking tussen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en politiekorps Drenthe is in opdracht van het programma Politie en Wetenschap een onderzoek opgezet naar effectieve manieren om het werken in de nachtdienst te verlichten. Het onderzoek spitst zich toe op twee mogelijke interventies: een powernap - een dutje van 20 minuten tussen 2 en 4 uur ’s nachts - of een korte blootstelling aan een hoge intensiteit licht - 20 minuten 5000 lux tussen 4 en 6 uur ’s nachts. In een twaalf weken durend onderzoek werden bij 86 deelnemers twee interventies getest: Iedere deelnemer onderging de eerste vier weken één van deze interventies en de tweede vier weken de andere. De derde periode van vier weken gold als controleconditie en hierin vond dus geen interventie plaats.

Functioneren en welbevinden werden op verschillende manieren gemeten. Bij de powernap verbeterden onder andere de subjectieve mate van slaperigheid en extreme vermoeidheid in de nachtdienst. In theorie zou dit het risico op ongevallen met 40 procent kunnen verlagen. Deze conclusie wordt onderbouwd door het gegeven dat na de powernap 18 procent van de mensen aangaf weggesuft te zijn bij het naar huis rijden na de nachtdienst, tegen 36 procent in dezelfde groep in de controleconditie; een halvering van het risico. De 20 minuten lichtbehandeling leidde niet tot duidelijke verbetering. Leeftijd speelt in de resultaten alleen een rol bij het effect van de powernap op reactiesnelheid; vooral voor oudere werknemers was de powernap in dat opzicht effectief.

De onderzoeker pleit er op basis van de resultaten voor om te kijken of het organisatorisch haalbaar is om agenten de gelegenheid te geven tot het doen van een korte powernap in het begin van de nachtdienst en in vervolgonderzoek de effecten hiervan te meten.



De nachtdienst verlicht (pdf)


Samen sterk in de hulpverlening!


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2012, 08:44:29
straks ook een onbetaalde pauze in de nachtdienst.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2012, 14:43:42
straks ook een onbetaalde pauze in de nachtdienst.

Dat hebben wij al jaren  ::)
Ohnee, de dienst duurt gewoon een half uur langer  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2012, 16:37:14
Sorry maar mijn nachtdienst duurt 8 uur dus onbetaalde pauze.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2012, 23:10:06
8 uur maar? Dan heb je ook geen pauze nodig...;D

Hier 9 uur, maar ook echt geen onbetaalde pauze in de nachtdienst. Voor zover ik weet is dat ook de afspraak in AA, nachtdienst is betaalde pauze.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2012, 23:27:12
In die half uur onbetaalde pauze kun je mooi ff wat slapen dus?


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2012, 23:42:21
En dan net na 5 minuten een melding krijgen... Dan voel je je alleen maar beroerder. Ik heb zelf ervaring met het fenomeen power-nap. Je moet het kunnen en er ook tegen kunnen. Ik kan er goed tegen en heb er ook wat aan, maar ploegmaten van me werden er echt beroerd van en gingen liever door.

Ook een praktisch bezwaar: Je gaat dus alle politiemensen in de nachtdienst in Nederland tussen 2 en 4 uur 20 minuten laten slapen? effectief komt dat al snel neer op het 30-40 minuten uit de lucht halen van een eenheid, waar de bezetting soms al minimaal is. En dan ook nog ergens tijd vinden om te eten, dus, als er verplicht een half uur pauze bij zou komen, ben je op een dienst van 9 (of 8) uur een eenheid 50 minuten "kwijt". Weer zo'n leuk theoretisch onderzoek vanachter een bureau...


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2012, 09:09:18
Ik bedoelde een betaalde pauze.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2012, 09:22:36
8 uur maar? Dan heb je ook geen pauze nodig...;D

Voor zover ik weet is dat ook de afspraak in AA, nachtdienst is betaalde pauze.

Alle nachten in A-A, ongeacht welke dienst is gewoon een betaalde pauze idd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2012, 10:22:14
Niet lang meer als het aan de minister ligt.  ???
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein