Powernap voor agenten: de nachtdienst 'verlicht'

Auteur Topic: Powernap voor agenten: de nachtdienst 'verlicht'  (gelezen 5437 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2012, 10:24:33
Niet lang meer als het aan de minister ligt.  ???

Schrijf ik gewoon een half uur overwerk  :-X


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #11 Gepost op: 1 juli 2012, 17:57:40
En dan net na 5 minuten een melding krijgen... Dan voel je je alleen maar beroerder. Ik heb zelf ervaring met het fenomeen power-nap. Je moet het kunnen en er ook tegen kunnen. Ik kan er goed tegen en heb er ook wat aan, maar ploegmaten van me werden er echt beroerd van en gingen liever door.

Ook een praktisch bezwaar: Je gaat dus alle politiemensen in de nachtdienst in Nederland tussen 2 en 4 uur 20 minuten laten slapen? effectief komt dat al snel neer op het 30-40 minuten uit de lucht halen van een eenheid, waar de bezetting soms al minimaal is. En dan ook nog ergens tijd vinden om te eten, dus, als er verplicht een half uur pauze bij zou komen, ben je op een dienst van 9 (of 8) uur een eenheid 50 minuten "kwijt". Weer zo'n leuk theoretisch onderzoek vanachter een bureau...

Ik snap je kritiek niet helemaal. Ik vind het heel jammer dat er op dit moment een minimale bezetting is maar dat is toch echt niet mijn probleem maar die van de Minister, korpschef en beheerder. Ik doe wat ik kan doen en lukt het niet, dan de volgende dienst weer. Ik pak liever die 20 minuten dan dat ik moet vechten tegen de slaap, das vele male gevaarlijker. Uit recente onderzoeken (heb ze hier niet even paraat) is gebleken dat mensen die zwaar vermoeid achter het stuur zitten te vergelijken zijn met die wie onder invloed rijden. Dat zegt dus genoeg over je concentratie e.d. Daarnaast, zolang er genoeg collega's zijn die per dienst totaal een uur buiten staan om te roken ga ik mij echt niet druk maken om 20 minuutjes per nachtdienst gezien je maar 7 of 9 nachten max per maand mag werken.

Ik ben geen collega die er de kantjes van afloopt want daar heb ik een hekel aan, maar zolang wij als werknemers in bepaalde gevallen alleen meer geven en weinig te nemen krijgen houdt het bij al snel op.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #12 Gepost op: 2 juli 2012, 00:15:00
Ik snap je kritiek niet helemaal. Ik vind het heel jammer dat er op dit moment een minimale bezetting is maar dat is toch echt niet mijn probleem maar die van de Minister, korpschef en beheerder. Ik doe wat ik kan doen en lukt het niet, dan de volgende dienst weer. Ik pak liever die 20 minuten dan dat ik moet vechten tegen de slaap, das vele male gevaarlijker. Uit recente onderzoeken (heb ze hier niet even paraat) is gebleken dat mensen die zwaar vermoeid achter het stuur zitten te vergelijken zijn met die wie onder invloed rijden. Dat zegt dus genoeg over je concentratie e.d. Daarnaast, zolang er genoeg collega's zijn die per dienst totaal een uur buiten staan om te roken ga ik mij echt niet druk maken om 20 minuutjes per nachtdienst gezien je maar 7 of 9 nachten max per maand mag werken.

Ik ben geen collega die er de kantjes van afloopt want daar heb ik een hekel aan, maar zolang wij als werknemers in bepaalde gevallen alleen meer geven en weinig te nemen krijgen houdt het bij al snel op.

Maar hoe zie je het dan voor je? Porto uit, koppel af en even ergens op een stretcher gaan liggen? Dan ben je dus niet inzetbaar, is het eigen tijd en zal je dus gewoon dit als onbetaalde pauze gaan krijgen. Dus je nachtdienst gaat van 9 uur naar 9.30 uur. En dat slapen dan dus allemaal tussen 0200 en 0400 uur, dus in 6 perioden van 20 minuten. In A-A heb je zo'n 24 "reguliere" noodhulpeenheden. Je haalt dus 2 uur lang een kwart van de inzetbare noodhulpeenheden van straat. Van de "gespecialiseerde" noodhulp haal je dus 20 minuten 100% van straat, want daar heb je meestal maar 1 eenheid van. Je zal maar net een aanrijding met hebben op de snelweg of een haven gerelateerd incident. Of bij een aanrijding met letsel staan, terwijl de VOA zijn powernap doet. Of je wacht op een hondengeleider omdat een verdachte ergens in de bosjes zit, of voor een schildprocedure, maar ja, ze liggen even te slapen en mogen niet gewekt worden...

En in het weekend, de RBE? Steeds een koppel naar binnen of zo? Maar dan met spoed naar een incident moeten, waar ze nodig zijn. Dan mis je dus al snel een derde van de manschappen.

Want die mensen die een powernap doen zijn niet te bereiken, want de porto staat uit. Anders kun je niet slapen. In A-A gebeurt het hoogst zelden dat de porto volledig stil is voor 20 minuten.

En je kan wel zeggen, het is het probleem van de minister en niet het mijne, maar als jij niet gaat of onbereikbaar bent als jouw inzet nodig is, zullen ze toch echt bij jou komen met termen als plichtsverzuim enzo. De vergelijking met roken gaat ook niet op, want die rokers luisteren gewoon hun porto uit en gooien hun peuk weg als ze geroepen worden. En ja, ik erger me ook aan al die tijd die rokers doorbrengen voor hun verslaving.

En dan de volgende dienst weer? Die/dat verdachte/gewonde/hulpbehoevende/slachtoffer dan maar ook wachten op die volgende dienst? Hoe was art.2 politiewet ook al weer? Laat ze gewoon de nachtdienst naar behoren gaan belonen, zodat de zwaarte ervan tot uitdrukking komt daarin.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 2 juli 2012, 00:20:38
Maar hoe zie je het dan voor je? Porto uit, koppel af en even ergens op een stretcher gaan liggen? Dan ben je dus niet inzetbaar,
Nou, de brandweer en ambulance zijn toch ook gewoon inzetbaar? De brandweer slaapt altijd 's nachts en bij diverse ambulancediensten is dat ook niet meer als normaal.

Gewoon een kwestie van een goed systeem ontwikkelen dat je "gepiept" wordt als je even bezig bent met je powernap. Desnoods doe jij even 20 min je ogen dicht terwijl je collega wakker blijft om uit te luisteren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #14 Gepost op: 2 juli 2012, 03:17:36
Nou, de brandweer en ambulance zijn toch ook gewoon inzetbaar? De brandweer slaapt altijd 's nachts en bij diverse ambulancediensten is dat ook niet meer als normaal.

Ja, maar die draaien vaak 24 uurs diensten. Die zijn dan inderdaad inzetbaar, maar de kans bestaat dat ze dan ook al lekker een paar uur geslapen hebben en zo niet kunnen ze daarna weer gaan slapen. Of het moet wel een hele drukke dienst zijn, maar goed. Als je maar 20 minuten hebt om te slapen wordt het een ander verhaal, dan zou je in principe ook niet wakker gemaakt moeten worden, op hoge uitzonderingen na. Anders heeft het totaal geen nut, denk ik


vlinder

  • HAP Politie Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2012, 09:25:58
Voor mij geen slaapje tussen door... Ik word dan zo belabberd wakker dat ik daarna niet meer normaal kan functioneren. Gelukkig slaap ik prima na mijn nachtdiensten. Maar ik denk dat het voor veel collega's de oplossing kan zijn. Ik zie ze vechten tegen de slaap en overdag wil het slapen bij hen niet lukken. Dus als iemand even zijn/haar ogen wil sluiten ga vooral je gang!


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2012, 02:57:41
Maar hoe zie je het dan voor je? Porto uit, koppel af en even ergens op een stretcher gaan liggen? Dan ben je dus niet inzetbaar, is het eigen tijd en zal je dus gewoon dit als onbetaalde pauze gaan krijgen. Dus je nachtdienst gaat van 9 uur naar 9.30 uur. En dat slapen dan dus allemaal tussen 0200 en 0400 uur, dus in 6 perioden van 20 minuten. In A-A heb je zo'n 24 "reguliere" noodhulpeenheden. Je haalt dus 2 uur lang een kwart van de inzetbare noodhulpeenheden van straat. Van de "gespecialiseerde" noodhulp haal je dus 20 minuten 100% van straat, want daar heb je meestal maar 1 eenheid van. Je zal maar net een aanrijding met hebben op de snelweg of een haven gerelateerd incident. Of bij een aanrijding met letsel staan, terwijl de VOA zijn powernap doet. Of je wacht op een hondengeleider omdat een verdachte ergens in de bosjes zit, of voor een schildprocedure, maar ja, ze liggen even te slapen en mogen niet gewekt worden...

En in het weekend, de RBE? Steeds een koppel naar binnen of zo? Maar dan met spoed naar een incident moeten, waar ze nodig zijn. Dan mis je dus al snel een derde van de manschappen.

Want die mensen die een powernap doen zijn niet te bereiken, want de porto staat uit. Anders kun je niet slapen. In A-A gebeurt het hoogst zelden dat de porto volledig stil is voor 20 minuten.

En je kan wel zeggen, het is het probleem van de minister en niet het mijne, maar als jij niet gaat of onbereikbaar bent als jouw inzet nodig is, zullen ze toch echt bij jou komen met termen als plichtsverzuim enzo. De vergelijking met roken gaat ook niet op, want die rokers luisteren gewoon hun porto uit en gooien hun peuk weg als ze geroepen worden. En ja, ik erger me ook aan al die tijd die rokers doorbrengen voor hun verslaving.

En dan de volgende dienst weer? Die/dat verdachte/gewonde/hulpbehoevende/slachtoffer dan maar ook wachten op die volgende dienst? Hoe was art.2 politiewet ook al weer? Laat ze gewoon de nachtdienst naar behoren gaan belonen, zodat de zwaarte ervan tot uitdrukking komt daarin.

Ik zie het meer voor me dat als er collega's zijn die die behoefte ze hebben gewoon bij het plot een stoel pakken en even de ogen dicht knijpen. Zo doe ik het tenminste als ik die behoefte heb. Niet iedere nacht is hetzelfde en de ene keer heb je het drukker als de andere nacht. Als het druk is of er komt een goede melding binnen dan tikt de chef me aan en gaan we weer verder. En wat betreft dat artikeltje 2, tsja als ik een voertuig van vermoeidheid in de kreukels rijdt of een ongeluk veroorzaak wordt mijn wijkteamchef en anders ik wel ook niet vrolijk van. Zo een luxe is het nou ook weer niet dat we een voertuig kunnen missen. Dus op alles is wel een antwoord te geven. Al die collega's die minimaal 5 keer per dienst terug naar het bureau gaan om een sigarettje te roken zijn dus niet actief aan het surveilleren in de wijk, met als gevolg dat er minder collega's op straat zijn en daar wellicht zomaar een straatroof plaats vindt die anders voorkomen had kunnen worden. Promt word ik geroepen om daar naartoe te gaan....

Wat betreft die beloning voor de nachtdiensten, onze toelages zijn over het algemeen aan de lage kant. De vrienden van Handhaving verdienen op nachtdiensten en speciale (feest) dagen 11 euro ipv 5.82 per uur.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2012, 11:20:56
Ik zie het meer voor me dat als er collega's zijn die die behoefte ze hebben gewoon bij het plot een stoel pakken en even de ogen dicht knijpen. Zo doe ik het tenminste als ik die behoefte heb. Niet iedere nacht is hetzelfde en de ene keer heb je het drukker als de andere nacht. Als het druk is of er komt een goede melding binnen dan tikt de chef me aan en gaan we weer verder. En wat betreft dat artikeltje 2, tsja als ik een voertuig van vermoeidheid in de kreukels rijdt of een ongeluk veroorzaak wordt mijn wijkteamchef en anders ik wel ook niet vrolijk van. Zo een luxe is het nou ook weer niet dat we een voertuig kunnen missen. Dus op alles is wel een antwoord te geven. Al die collega's die minimaal 5 keer per dienst terug naar het bureau gaan om een sigarettje te roken zijn dus niet actief aan het surveilleren in de wijk, met als gevolg dat er minder collega's op straat zijn en daar wellicht zomaar een straatroof plaats vindt die anders voorkomen had kunnen worden. Promt word ik geroepen om daar naartoe te gaan....

Wat betreft die beloning voor de nachtdiensten, onze toelages zijn over het algemeen aan de lage kant. De vrienden van Handhaving verdienen op nachtdiensten en speciale (feest) dagen 11 euro ipv 5.82 per uur.

Als het aan mij ligt, kom ik de hele nacht niet binnen. Plot hebben we niet in de nachtdienst en pas sinds kort een chef in de nachtdienst, voor zo lang het nog duurt. Eten en roken kun je ook gewoon buiten doen, dan ben je ook gewoon in je wijk.

Maar het blijft allemaal heel persoonlijk en dat is ook mijn grootste bezwaar tegen dit onderzoek. Ik kan heel goed tegen nachtdiensten en slaap overdag ook goed. Heb dan ook mijn slaapkamer voorzien van verduisterende gordijnen en doe lekker oordoppen in.

En ik blijf er bij, er zijn te veel praktische bezwaren. Op een bureau met meer dan genoeg bezetting en lichte werkdruk kan het misschien. Maar op het gemiddelde bureau zie ik het echt niet gebeuren.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #18 Gepost op: 9 juli 2012, 11:53:07
Powernap is aan mij niet besteed. Ik word beroerder wakker dan dat ik daarvoor was. Laat mij maar gewoon van 22.00 tot 7 wakker blijven. Ik slaap daarna wel! O0