Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)

Auteur Topic: Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)  (gelezen 47792 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #160 Gepost op: 6 april 2016, 17:47:30
Norm reactietijden nog niet helemaal gehaald


Nederland - Het is een norm die de politie zichzelf heeft opgelegd: in 90 procent van de gevallen binnen 15 minuten ter plaatse zijn bij een spoedmelding. ‘In plaats daarvan lukt het ons in 85 procent van de gevallen. Dat moeten we dus verbeteren' , zegt politiechef Oscar Dros van de Eenheid Noord-Nederland, die namens de politietop de reactietijden in portefeuille heeft.

Ooit was de norm 80 procent. ‘De norm van 90 procent hebben we ons toen zelf opgelegd omdat we écht een verbetering wilden bereiken’, zegt Dros. Volgens hem is duidelijk dat de politie het percentage samen met het lokaal bestuur en de andere hulpdiensten omhoog moet brengen. ‘In de stedelijke gebieden halen we de norm al wel. Het probleem doet zich het meest voor in enkele landelijke en uitgestrekte gebieden met een relatief lage bevolkingsdichtheid.’

'Incidentdichtheid'
Volgens Dros wordt bij elke melding waar de reactietijd niet wordt gehaald, bekeken wat beter en sneller had gekund en gemoeten. ‘Maar we moeten ook in ogenschouw nemen dat de gebieden waar we de reactienorm te vaak niet halen, veelal de veiligste van Nederland zijn, als je de ‘‘incidentdichtheid’’ meeweegt. Bovendien gebeurt het ook vaak dat als wij de reactietijd niet halen, de brandweer of de ambulance er al wel is.’

Investering
Hoewel Dros een verbetering van het percentage haalbaar acht, is het volgens hem realistisch dat  90 procent niet overal haalbaar blijkt. ‘Het halen van de norm vergt in sommige landelijke gebieden een zeer grote investering van mensen en middelen. Het is daardoor de vraag of in sommige gebieden die 15 minuten reactietijd af en toe niet iets kan oplopen.’
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #162 Gepost op: 6 april 2016, 20:35:56
Citaat van: DiNozzo link=msg=1417765 date=1459957685
In een kaartje: http://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/veiligheid/zo-vaak-de-politie-te-laat-bij-noodgevallen-jouw-gemeente

Opvallend. Amsterdam 12,7% en Rotterdam maar liefst 17,7% te laat, terwijl men het juist heeft over de landelijke gebieden?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #163 Gepost op: 6 april 2016, 20:39:44
Opvallend. Amsterdam 12,7% en Rotterdam maar liefst 17,7% te laat, terwijl men het juist heeft over de landelijke gebieden?
Dat viel mij ook op. Komt dat door verkeerd gebruik van de apparatuur?


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #164 Gepost op: 6 april 2016, 20:57:41
Het slecht plotten zorgt al voor slechtere cijfers ook.

Daarnaast helpt de centralisering naar grotere RBT's niet echt mee met de aanrijtijden. Maar daar komen ze wel weer op terug over een jaar of 20.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #165 Gepost op: 6 april 2016, 23:00:24
Besparen op de politie maar wel hogere normen stellen.  98uiye


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #166 Gepost op: 6 april 2016, 23:05:22
Besparen op de politie maar wel hogere normen stellen.  98uiye
Ja idd. Gaat dus ook niet gebeuren is mijn in schatting. De tendens is dat steeds meer politie uit de dorpen naar de stad worden getrokken...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #167 Gepost op: 19 april 2016, 20:35:20
Het gaat nog veel gekker worden zag ik net op twitter met jullie uberchef Ard van der Steur.  :'( :'(

Nine Kooiman @NineKooiman
Politiedebat: Aanrijtijden worden langer, bureaus worden gesloten maar deze minister geeft nu toe:
ja ik bezuinig straks op politieauto's :(

19:31 uur · 19 Apr 2016 · Twitter for iPhone

Nine Kooiman SP Tweede Kamerlid woordvoerder Jeugdzorg, Justitie & Veiligheid
Utrecht  ·  sp.nl/ninekooiman

Ik ben niet heel erg geleerd maar die man is echt knettergek wt mij betreft.
Ik zie jullie binnenkort wel allemaal met paard en wagen door de steden en dorpen rijden vrees ik.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #168 Gepost op: 19 april 2016, 20:39:42
Nicole Temmink @NicoleTemmink
Vd Steurs redenatie mbt aanrijtijden: "Het is niet zo, want we hebben afgesproken dat het niet zo is. Dus." #politie pic.twitter.com/mg8N4wpZ2L
19:34 uur · 19 Apr 2016 · Twitter for Android



Nicole Temmink:
Medewerker Tweede Kamerfractie SP, Binnenlandse Zaken&Veiligheid, bestuurslid SP Amsterdam, houdt enorm van hobby's. Prr.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #169 Gepost op: 19 april 2016, 20:57:23
Wat een politiek gel*l. Er is al een tekort aan politieauto's en als bureaus dichtgaan zal dit alleen maar erger worden. #naief.

Punt.