In het district waar ik werk is Een-Mans-Surveillance zo goed als uitgevonden. Hier wordt dan ook al jaren EMS gereden. Dit is uiteraard aan diverse regels gebonden, maar werkt tot op heden goed. Uiteindelijk is het geen wenselijke situatie, maar je moet wat...
Aanrijtijden te lang
In buitengebieden in Nederland is de gemiddelde aanrijtijd van hulpdiensten al decennialang veel te lang. Het is niet acceptabel, als de brandweer of politie pas na een half uur arriveert, als er gewapende inbrekers in je boerderij zijn, of als je mega-varkensstal in brand staat, enz.
Er is daarvoor helaas niet meer geld beschikbaar. Maar er kunnen wél allerlei experimenten worden gedaan, met kostenbesparende, sterk vernieuwende creatieve oplossingen. Iedereen kan daarover suggesties doen. Ik geef hieronder een voorbeeld daarvan. Ik zeg niet dat dat de ideale oplossing is, maar iedereen kan meedenken over verbeteringen en over andere mogelijke vernieuwingen.
Multifunctionele hulpteams
Er kunnen in buitengebieden bijvoorbeeld multifunctionele bestelbusjes rondrijden, die worden bemand door één politieagent plus een politievrijwilliger, plus een militair met medische opleiding plus een militair met een brandweeropleiding. Het leger heeft namelijk eigen brandweerlieden en medisch opgeleiden in dienst.
Al die bemanningsleden kunnen worden uitgerust met politiewapens, tasers, uitschuifbare wapenstokken, body-cams en modular utility-vests. En in het voertuig een pistoolmitrailleur en shotgun in een kluisje, kleine ME-schilden en lichtgewicht kogelwerende helmen.
Verder kunnen er in dat multifunctionele busje grote brandblussers worden meegevoerd, inclusief een tank met bluswater, een smalle blusslang en een persluchtmasker. Ook kan dat busje een gewonde vervoeren op een brancard.
Natuurlijk kan zo'n multifunctioneel team niet de kwaliteit leveren van een volwaardige brandweerauto met een team van brandweerlieden, of een volwaardige ambulance. En het zal niet geschikt zijn voor achtervolgingen op de snelweg met zeer hoge snelheid.
Maar voor eenvoudige incidenten kan zo'n multifunctioneel hulpteam wel afdoende zijn, eventueel in afwachting van een gespecialiseerd hulpvoertuig. Bovendien zijn er maar liefst vier bemanningsleden.
Zo'n multifunctioneel hulpteam is geschikt voor bijvoorbeeld het vervoer van iemand die stomdronken is, of een autobrandje, een beginnend keukenbrandje, parkeeroverlast, jongerenoverlast, enz.
Die militairen kunnen worden betaald door Defensie, omdat dit werk gezien kan worden als een nuttige en sportieve oefening voor militaire missies. Dus zij kosten de overheid niet extra geld. Ze moeten een aanvullende training krijgen voor dit werk, deels via kostenbesparende leervideo's. Daarnaast moeten die militairen ook normale militaire trainingen blijven volgen.
Zo'n multifunctioneel hulpteam kan vermoedelijk sterk kostenbesparend werken, omdat het min of meer het werk kan doen van een ambulance, brandweerauto en politieauto met bemanning.
Voorlichting over zelfredzaamheid
De werkdruk van hulpdiensten kan flink dalen, door burgers uitgebreide en motiverende voorlichting te geven via massamedia, en via video's op scholen, en via internet-fora met experts.
Burgers kunnen daarbij leren om allerlei incidenten te voorkomen, en zo nodig zélf af te handelen. Bijvoorbeeld het blussen van een klein brandje, EHBO, conflictbemiddeling, voorkomen van ongelukken in huis en op het werk, morele voorlichting, enz.