mijn idee is juist, dat de vier bemanningsleden elkaars specifieke vaardigheden en ervaring aanvullen. Dit voorstel is bedoeld als een uitgebreidere versie van het 'brambulance'-experiment, met een grotere bemanning. En met capaciteit voor eenvoudig gewondenvervoer en eenvoudige politietaken.
Multifunctionele hulpteams
Mijn voorstel voor multifunctionele hulpteams (MHT's) kan ook op heel andere manieren worden ingevuld. Bijvoorbeeld door zeer snelle grote station-cars in politiekleuren (bijvoorbeeld Volvo of Mercedes-GLE), die wél geschikt zijn voor achtervolgingen op autosnelwegen. En die kunnen daardoor ook extra snel ter plaatse komen bij incidenten.
Die station-cars kunnen een tweekoppige bemanning krijgen, in de vorm van een ervaren politieagent, plus een ambulance-verpleegkundige met een korte aanvullende politieopleiding. Die verpleegkundige kan een pistool dragen met laser-vizier, plus een taser, en uitschuifbare wapenstok, pepperspray en body-cam. En zo nodig een helm. In die station-car kunnen twee stuks liter-bussen pepperspray liggen, en in een kluisje twee tasjes met in elk tien extra pistool-magazijnen.
In zo'n station-car kan een smalle brancard worden meegevoerd, bijvoorbeeld door de voorstoel plat naar achteren te klappen, evenals de halve rugleuning van de achterbank. Daarboven kunnen de rails worden gemonteerd voor een brancard. En daarboven horizontale elastische bagagenetten in de auto, tegen het dak.
Zo'n station-car kan ook een grote poederblusser meevoeren, bevestigd op een opvouwbaar steekkarretje, met 20 kilo bluspoeder, plus twee militaire gasmaskers of brandvluchtmaskers. Plus een heel smalle rubber blusslang, die snel op een gewone waterkraan kan worden geschroefd met verloopstukken in verschillende maten. Dat geeft dus een beperkte brandblus-capaciteit.
K9
Daarnaast kunnen er in de buitengebieden wat meer solo-surveillances worden gereden met een politiehond. Een politiehond is goedkoper dan een politieagent, en kan door onbetaalde vrijwilligers worden getraind. Dat heeft als extra voordeel, dat de pakkans groter wordt bij achtervolgingen te voet, en dat systeem heeft ook de andere voordelen en nadelen van een politiehond.
Solo-surveillance innovatie
Solo-surveillance kan veiliger worden gemaakt, door een taser, kogelwerende helm in de auto, beschermende, snel opschaalbare ME-kleding, extra patroon-magazijnen, en een body-cam, die de beelden met geluid zo nodig direct doorzendt naar de meldkamer.
Ook kunnen er voor solo-surveillances grote agenten worden gekozen, die lichamelijk extra sterk zijn. In zeer dreigende situaties kan daarbij worden gewacht op de komst van een tweede politievoertuig. Ondertussen kan de solo-surveillant al wel rondom video-beelden maken van de incident-locatie, de situatie verkennen, en zo nodig zijn sirene aanzetten, commando's geven via de megafoon, of een achtervolging starten met de auto.
Geldbronnen
Zo zijn er nog talloze andere kostenbesparende oplossingen te verzinnen voor de veel te lange aanrijtijden in de buitengebieden. Bijvoorbeeld het gebruik van vrijwillige burgerwachten of onbemande vliegtuigjes voor achtervolgingen, enz.
De investeringen die voor dergelijke plannen nodig zijn, zoals voor de bovengenoemde snelle station-car, kunnen worden betaald, door iets minder nieuwe agenten aan te nemen. En door korte celstraffen te vervangen door hoge geldboetes, die bij elke herhaling verder verdubbelen. En door bij veelplegers hun geld en luxe eigendommen in beslag te nemen.