Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)

Auteur Topic: Minister maant politie tot grotere snelheid (aanrijtijden)  (gelezen 47784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #200 Gepost op: 28 juni 2016, 06:36:06
Simpele oplossing: een voertuig per agent.

Bij grote vecht- en schietpartijen zul je na ter plaatse te zijn even op een collega moeten wachten, maar dat is 95% van de gevallen niet aan de orde.

Dit klinkt wel heel erg als het SIV en TS4 verhaal bij de brandweer....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #201 Gepost op: 28 juni 2016, 09:07:37
Als je alleen al de aanschafwaarde van bv een Touran neemt, en deze in 3 jaar afschrijft kost dit al meer dan de €5000 die de burgerpoliticus ons hier voorspiegelt. En dat zijn maar een deel van de kosten, onderhoud, brandstof ed komt er nog bij. De schatting van €5000/jaar is door de burgerpoliticus echt uit de lucht gegrepen, maar dat zijn we wel gewend van de politiek, rekenen met fictieve getallen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #202 Gepost op: 28 juni 2016, 09:24:09
Het voordeel van rekenen met fictieve getallen is dat het altijd klopt, op papier...


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #203 Gepost op: 28 juni 2016, 09:32:35
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1432553 date=1467042052
mijn idee is juist, dat de vier bemanningsleden elkaars specifieke vaardigheden en ervaring aanvullen. Dit voorstel is bedoeld als een uitgebreidere versie van het 'brambulance'-experiment, met een grotere bemanning. En met capaciteit voor eenvoudig gewondenvervoer en eenvoudige politietaken.

Multifunctionele hulpteams
Mijn voorstel voor multifunctionele hulpteams (MHT's) kan ook op heel andere manieren worden ingevuld. Bijvoorbeeld door zeer snelle grote station-cars in politiekleuren (bijvoorbeeld Volvo of Mercedes-GLE), die wél geschikt zijn voor achtervolgingen op autosnelwegen. En die kunnen daardoor ook extra snel ter plaatse komen bij incidenten.

Die station-cars kunnen een tweekoppige bemanning krijgen, in de vorm van een ervaren politieagent, plus een ambulance-verpleegkundige met een korte aanvullende politieopleiding. Die verpleegkundige kan een pistool dragen met laser-vizier, plus een taser, en uitschuifbare wapenstok, pepperspray en body-cam. En zo nodig een helm. In die station-car kunnen twee stuks liter-bussen pepperspray liggen, en in een kluisje twee tasjes met in elk tien extra pistool-magazijnen.

In zo'n station-car kan een smalle brancard worden meegevoerd, bijvoorbeeld door de voorstoel plat naar achteren te klappen, evenals de halve rugleuning van de achterbank. Daarboven kunnen de rails worden gemonteerd voor een brancard. En daarboven horizontale elastische bagagenetten in de auto, tegen het dak.

Zo'n station-car kan ook een grote poederblusser meevoeren, bevestigd  op een opvouwbaar steekkarretje, met 20 kilo bluspoeder, plus twee militaire gasmaskers of brandvluchtmaskers. Plus een heel smalle rubber blusslang, die snel op een gewone waterkraan kan worden geschroefd met verloopstukken in verschillende maten. Dat geeft dus een beperkte brandblus-capaciteit.

K9
Daarnaast kunnen er in de buitengebieden wat meer solo-surveillances worden gereden met een politiehond. Een politiehond is goedkoper dan een politieagent, en kan door onbetaalde vrijwilligers worden getraind. Dat heeft als extra voordeel, dat de pakkans groter wordt bij achtervolgingen te voet, en dat systeem heeft ook de andere voordelen en nadelen van een politiehond.

Solo-surveillance innovatie
Solo-surveillance kan veiliger worden gemaakt, door een taser, kogelwerende helm in de auto, beschermende, snel opschaalbare ME-kleding, extra patroon-magazijnen, en een body-cam, die de beelden met geluid zo nodig direct doorzendt naar de meldkamer.

Ook kunnen er voor solo-surveillances grote agenten worden gekozen, die lichamelijk extra sterk zijn. In zeer dreigende situaties kan daarbij worden gewacht op de komst van een tweede politievoertuig. Ondertussen kan de solo-surveillant al wel rondom video-beelden maken van de incident-locatie, de situatie verkennen, en zo nodig zijn sirene aanzetten, commando's geven via de megafoon, of een achtervolging starten met de auto.

Geldbronnen
Zo zijn er nog talloze andere kostenbesparende oplossingen te verzinnen voor de veel te lange aanrijtijden in de buitengebieden. Bijvoorbeeld het gebruik van vrijwillige burgerwachten of onbemande vliegtuigjes voor achtervolgingen, enz.

De investeringen die voor dergelijke plannen nodig zijn, zoals voor de bovengenoemde snelle station-car, kunnen worden betaald, door iets minder nieuwe agenten aan te nemen. En door korte celstraffen te vervangen door hoge geldboetes, die bij elke herhaling verder verdubbelen. En door bij veelplegers hun geld en luxe eigendommen in beslag te nemen.
Ik stem links.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #204 Gepost op: 28 juni 2016, 11:14:19
Ik mis de shotgun en de AR15 !?!


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #205 Gepost op: 28 juni 2016, 12:18:08
Citaat van: CopVR3 link=msg=1432724 date=1467105259
Ik mis de shotgun en de AR15 !?!

Innovatie
Ik wil mensen vooral stimuleren, om zélf creatieve voorstellen te bedenken voor effectieve politie-innovatie. Of die voorstellen al dan niet werken, of dat ze eventueel moeten worden aangepast, kan vervolgens worden onderzocht via kleinschalige proefprojecten.

Beperkte bagageruimte
Als er in een grote stationcar al een opvouwbare brancard ligt, plus een tank met 20 kilo bluspoeder, 30 meter smalle brandslang, een compacte uitschuifladder, en de normale noodhulp-uitrusting, blijft er niet veel ruimte over voor een vrij grote wapenkluis. Daarvoor zou je een nóg grotere en duurdere snelle auto nodig hebben, of een bestelbusje, dat meestal minder snel kan.

De extra pistoolmagazijnen leken me daarom een redelijk compromis voor dit voorstel van een politieauto met mogelijkheid voor gewondenvervoer. Die reserve-magazijnen kunnen zitten in een draagsysteem, dat daarvoor speciaal geschikt is. Eventueel een draagsysteem dat snel stevig op het kogelwerende vest kan worden bevestigd. Eventueel kan het huidige vest daarvoor worden aangepast met horizontale MOLLE-banden of iets dergelijks.

Zelfstandig surveillerende politievrijwilligers
Een heel ander systeem voor het verkorten van de aanrijtijden, is het zelfstandig laten rondrijden van één of meer politievrijwilligers in een herkenbare auto met zwaailichten en sirene, waarbij ze de auto niet of weinig uitkomen, voor hun eigen veiligheid. Dat systeem wordt in de VS al jaren met succes gebruikt, vooral voor afschrikking van criminelen en voor observerende surveillance 's nachts in woonwijken.

De politievrijwilligers kunnen daarbij een bedreigend incident observeren vanuit de auto, en dat opnemen met video, en verslag uitbrengen aan de meldkamer, en eventueel in de auto de achtervolging inzetten, zodat politieauto's met gewone agenten kunnen aansluiten.

De gemaakte videobeelden kunnen daarbij direct worden verzonden aan de meldkamer, en aan alle politieauto's in de buurt. Dat is vaak duidelijker en sneller, dan mondeling een signalement doorgeven.

Dit vrijwilligerswerk wordt in de VS vaak gedaan door gepensioneerde politieagenten en gepensioneerde militairen. Ze kunnen daarbij politiewapens dragen voor zelfverdediging, plus een portofoon. Ook dit systeem van vrijwilligers, die in de auto blijven, heeft natuurlijk zijn specifieke voor- en nadelen.

Eventueel kunnen er verschillende van de eerder door mij genoemde voorstellen naast elkaar worden toegepast, zodat de systemen elkaar kunnen aanvullen. Het doel blijft vooral verkorting van aanrijtijden en het vergroten van de capaciteit, zonder extra kosten.
Ik stem links.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #206 Gepost op: 28 juni 2016, 12:35:32
Citaat
Als je alleen al de aanschafwaarde van bv een Touran neemt, en deze in 3 jaar afschrijft kost dit al meer dan de €5000 die de burgerpoliticus ons hier voorspiegelt. En dat zijn maar een deel van de kosten, onderhoud, brandstof ed komt er nog bij. De schatting van €5000/jaar is door de burgerpoliticus echt uit de lucht gegrepen, maar dat zijn we wel gewend van de politiek, rekenen met fictieve getallen.

Zucht... zijn er echt alleen auto's in jullie wereld? Bestaan er geen fietsen, scooters, motoren meer? Het betere voetenwerk? Neem van deze voertuigen de gemiddelde afschrijving en je komt op... € 5000. Iemand die het tegen durft te spreken? Kom dan zelf met een berekening.

Op dit forum valt op dat iedereen zich op de details richt en de grote lijn vergeet. Tuurlijk zal nu wel iemand zeggen dat het niet handig is om in afgelegen gebied 1 auto en 1 fiets te hebben rijden om 3 uur 's nachts. Snap ik echt wel, hoor. Hetgaat hier om gemiddelden, om de grote lijn, om... ach, laat ook maar. Het is gewoon leuker met z'n tweeën in de Touran, ook dat snap ik.

En ja: de gemiddelde aanrijtijd halveert, dat is brugklas wiskunde. En ook: natuurlijk moet je bij grote incidenten soms wachten op een collega. Maar die incidenten zijn er nauwelijks, en je bent er zó veel sneller, dat je alvast kentekens, signalementen etc. kan opslaan, en evt. vluchtauto's kan volgen. Is dit nou echt zo moeilijk?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #207 Gepost op: 28 juni 2016, 13:00:24
Heel misschien zijn er nog twee agenten bij wij je een keer een avondje op de achterbank mag meerijden.

Ik durf het om te draaien en zijn nauwelijks incidenten in de noodhulp waar je niet met zijn tweeën naar toe kan.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #208 Gepost op: 28 juni 2016, 13:02:20
Dat zou leuk zijn, ik hoor het graag. In het echt ben ik best aardig... ;)
Wie durft het aan?


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #209 Gepost op: 28 juni 2016, 13:03:06
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432743 date=1467110132
Zucht... zijn er echt alleen auto's in jullie wereld? Bestaan er geen fietsen, scooters, motoren meer? Het betere voetenwerk? Neem van deze voertuigen de gemiddelde afschrijving en je komt op... € 5000. Iemand die het tegen durft te spreken? Kom dan zelf met een berekening.

Op dit forum valt op dat iedereen zich op de details richt en de grote lijn vergeet. Tuurlijk zal nu wel iemand zeggen dat het niet handig is om in afgelegen gebied 1 auto en 1 fiets te hebben rijden om 3 uur 's nachts. Snap ik echt wel, hoor. Hetgaat hier om gemiddelden, om de grote lijn, om... ach, laat ook maar. Het is gewoon leuker met z'n tweeën in de Touran, ook dat snap ik.

En ja: de gemiddelde aanrijtijd halveert, dat is brugklas wiskunde. En ook: natuurlijk moet je bij grote incidenten soms wachten op een collega. Maar die incidenten zijn er nauwelijks, en je bent er zó veel sneller, dat je alvast kentekens, signalementen etc. kan opslaan, en evt. vluchtauto's kan volgen. Is dit nou echt zo moeilijk?

Fietsen brommer en de schoenen zijn leuk voor in de stad maar op het platteland lijkt het mij niet mogelijk zonder auto / motor. En dat de aanrijdtijd halveert is lang niet in alle gevallen zo.