Ach laat ik ook eens mee doen. Ik vraag mij af vanaf welk moment men begint met tellen, vanaf het moment van incident of het moment van melden?
1- incident vindt plaats
2- melding via 112
3- meldkamer doorschakeling bij mobiel melden
4- regiomeldkamer ontvangt melding en schrijft voor NH eenheid
5- regiomeldkamer geeft melding uit aan eenheid
6- eenheid rijdt aan op melding
7- eenheid is ter plaatse
Volgens mij ben ik niks vergeten. Waarom zeiken we over de laatste twee stappen en doen we niks aan die andere 5 stappen? Ik weet uit verscheiden eigen ervaringen dat er minstens 5 minuten zitten in de eerste 5 stappen, en dan meld ik direct aan de eigen meldkamer! Dus ik sla de stap KLPD meldkamer- doorschakelen regio meldkamer over.
Als de aanrijd tijd in Amsterdam al gemiddeld op 7 tot 8 minuten ligt, zal dat in een buiten regio ongeveer 2x zoveel zijn. Volgens mij blijf ik dus nooit binnen die 15 minuten.
En dan kunnen we de politie manen tot hogere snelheid, maar eenheden mogen niet sneller door bepaalde regels. En reken zelf eens uit wat de tijdswinst is als je geen 70 km/u maar 90 km/u rijdt over een afstand van zeg 20 km.
En dan het bekende dekkingsgebied systeem. (o.a.) De regio Amsterdam werkt met dat systeem, maar iedereen kan toch ook bedenken dat als de eenheid van een bepaald dekkingsgebeid bezig is (staandehouding/ hulpverlening/ opdracht) er een andere auto moet komen uit een ander dekkingsgebied en het hele systeem in duigen valt.
Om de dekking te kunnen blijven garanderen MOET je dus gaan werken met een back-up eenheid of eenheden. En aangezien de hoeveelheid dienders niet oneindig is, wordt dat lastig.
Opstelten doet er dus beter aan zijn redenering om te draaien. Niet harder rijden of sneller uitgeven of afschuiven maar het hele systeem aanpassen.
Regiomeldkamers moeten het Amerikaanse systeem overnemen, een melding bevat: Wat - waar - gevaar. Voorbeeld:
"AM3101 (eenheid code) u ontvangt een 310 (diefstal) Albert Heijn Ganzenhoef 18 min (minderjarige verdachte)"
"AM 2301 en AM2302 (eenheid codes) u ontvang een 317 (overval met geweld) ABN AMRO middenweg code 2 (vuurwapens)"
Dat is het niet meer en niet minder. Melding in het computersysteem (mobipol of Orion of wat dan ook) met aanrij route. De melding wordt ook via de computer door gezet naar eventuele wijkteam(s) voor levering extra eenheden. In de melding staat (via de routeplanner) precies waar de eenheid heen moet voor omsingelen van (bijvoorbeeld) de bank.
Melding komen straks gelukkig binnen in maar een paar (5?) meldkamers, doorschakelen wordt daardoor afgeschaft. En het personeel op de meldkamers moet professioneler worden. Beter luisteren en vragen stellen want een verkeerde lokatie doorgeven is desastreus voor de aanrijd tijden.
En uiteraard werken met prio eenheden. Een prio 1 eenheid mag bepaalde taken niet verrichten om de inzet te kunnen garanderen. Prio 2 eenheden mogen die taken weer wel verrichten. En prio 3 eenheden mogen doen wat ze zelf willen. Het systeem schuift in prio op bij inzet van de Prio 1 eenheid (de prio 3 komt dus te vervallen en je krijgt 2 prio 1 eenheden) Bij het voorbeeld van de bankoverval worden de prio 1 en 2 eenheid in 1x ingezet.
Al met al dus: het is het systeem dat niet deugt. Ga nou niet de diender (ALWEER) de schulkd geven. Want OPSTELTEN denk jij nou echt dat ik nog meer risico's ga nemen voor die paar centen die jij ons geeft?
Ook ik heb een thuis, en ik ben niet van plan om zelf een prio 1 melding te worden!