Overigens heeft de NP denk ik wel een voordeel als het gaat om meldingen op rijkswegen.
Nu is het zo dat eerst uitgezocht moet worden welke meldkamer de melding gaat afhandelen; KLPD of regio.
Straks zal het (volgens mij) zo zijn dat de melding altijd naar de regio gaat, welke dan immers ook een eigen verkeersdienst heeft.
Ik verwacht dat de regio op die manier beter kan sturen op capaciteit en inzet voor de rijkswegen. Én je komt als melder gelijk in de juiste meldkamer terecht (mits 112 via mobiel dan direct naar de regio gaat), zodat je geen tijd verliest met doorschakelingen.
Wat betreft meldingen op de Rijkswegen is er al het e.e.a. veranderd kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Vroeger was het zo als ik mijn vaste nummer van het KLPD belde en vroeg om de meldtafel verkeer dan werd ik
24/7/365 doorverbonden naar een van de centralisten.
Tegenwoordig is dat niet meer het KLPD is minder gaan werken. Hieronder 2 voorbeelden van echt vrij recent.
1. Paar weken terug ( donderdag 25 mei ) onderweg naar Steenwijk omstreeks 05:40 uur kom ik door de bocht van de A27 Re
naar de A28 Re t.h.v. A27 Re 80,7E een onbeheerde motor tegen en in de wijde omgeving geen motorrijder te bekennen.
Dus ik bel mijn vaste nummer en maak me bekend en vraag meldtafel verkeer. Krijg ik te horen tot 07:00 uur rijdt het KLPD
niet ik zet je door naar de Regio. Vervolgens Utrecht aan de lijn en meldt me wederom, krijg de vraag of ik even wil blijven
hangen omdat RWS gebeld gaat worden, vervolgens krijg ik te horen dank je wel voor je melding CMI was al opgestart.
Liever een keer te veel gebeld om CMI op te starten dan dat er iemand op klapt die niet oplet en er ontstaat een chaos.
2. Zaterdag 9 Juni eind van de middag kom van een cursus af en stuit doordat de matrix ineens aangaat op de A27 Li Hmp 82,9
op een voertuig wat letterlijk haaks op de vluchtstrook staat en van voren goed in elkaar zit. Pak me gsm en bel wederom
mijn vaste nummer en vraag meldtafel verkeer. Krijg nu te horen in het weekend rijden we geen meldingen. Wat is je melding ?
Dus kort gemeld A27 Li Hmp 82,9 auto haaks op vluchtstrook ingekorte neus en ik heb een rood kruis nodig.
Antwoord: Ik schakel je door met Utrecht. Meldkamer Utrecht bovenstaande info gegeven, Utrecht vraagt blijf aan de lijn ga
RWS bellen voor je. Op het moment dat hij bij me terugkomt komt CPA en Regio met OGS tegelijkertijd t.p. en worden de
maatregelen erop gezet. Ambu bijgesproken over het SO en na kort gesprek met de mannen van de Regio kon ik verder.
Voor de rijkswegen die onder A-A / HGL en R-R vallen belde ik altijd al de regio als er wat op hun grondgebied was
en daar komt tegenwoordig in de nachturen en weekenden nu ook de andere regio's bij via 112.
Blijkbaar rijdt het KLPD alleen nog maar meldingen van 07:00 uur tot 22:00 of 23:00 uur en de rest van de tijd gaat alles
direct via de regio.