Wat je daar ziet dat hebben alle meldkamers al, heet GIS. De Meldkamer kan via GPS zien waar de eenheden rijden, de kleurtjes van de eenheden geven hun status aan. Groen is bijv. beschikbaar.
Op dit moment statussen wij in de regio zelf, dat doen we door een cijfer op de mobilofoon in gedruk te houden. Als ik de 1 ingedrukt houd dan komt mijn status op beschikbaar, status 2 is aanrijdend en doet de meldkamer. Als ik ter plaatse ben houd ik de 3 ingedrukt, en dan ziet de MK dat ik daadwerkelijk ter plaatse ben.
Bijv. om 10:01 krijgen we de melding, en om 10:04 ben ik er (en druk ik een 3'tje). Dan ziet de MK dat wij ter plaatse zijn om 10:04 en zo worden die aanrijtijden berekend.
Er zijn korpsen die dit systeem (het ter plaatse melden) nog niet hebben, ik vraag me dus ook af of Wout bedoelt dat ze dat krijgen of juist dat ze helemaal geen status meer hoeven te drukken, maar de GPS bepaald of een eenheid TP is of niet.
Het is politie Nederland, maar iedereen gebruikt weer wat anders. Niet iedereen heeft de meest moderne systemen, en de statussen zijn in elk korps zowat verschillend. Zo kan een 1 in Haaglanden in korps Utrecht onder de 7 zitten.