Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail

Auteur Topic: Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail  (gelezen 9112 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Ik weet niet wat de mogelijkheden van prorail in dit soort situaties zijn. Als zij een karretje voor op het spoor hebben kan de brandweer een mobiele pomp of de hele MSA daarop zetten. Water is inderdaad geen probleem in de omgeving, maar het is wel zaak een pomp te hebben om enigszins druk op de slangleiding te kunnen houden...

Helaas zijn de mogelijkheden van Prorail zeer beperkt, de ongevallenbestrijding van Prorail is niet op dit soort branden ingericht.
A train can never carry as much as the track beneath it.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Ik weet dat prorail aparte trein/wagon heeft die ze met ongevallen op het spoor zetten. Stefan heeft hier wel een filmpje/foto's van ik kan ze niet zo vinden

Bedoel je de vierkante spoormodules die ze met een vrachtwagen vervoeren en bij een overweg oid in het spoor hijzen?
PRIO 1 ProRail Ongevallenbestrijding in Utrecht (t.b.v. filmopnames) - ©StefanVerkerk.nl
Die zal zeker onderweg zijn schat ik zo, maar voor het blussen kunnen ze er weinig mee.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik weet niet wat de mogelijkheden van prorail in dit soort situaties zijn. Als zij een karretje voor op het spoor hebben kan de brandweer een mobiele pomp of de hele MSA daarop zetten. Water is inderdaad geen probleem in de omgeving, maar het is wel zaak een pomp te hebben om enigszins druk op de slangleiding te kunnen houden...
Helaas zijn de mogelijkheden van Prorail zeer beperkt, de ongevallenbestrijding van Prorail is niet op dit soort branden ingericht.

En de brandweer is niet ingericht op vervoer over spoor. Ik ruik kansen ;)

ProRail heeft natuurlijk wel van die koppelbare units die autonoom over het spoor kunnen verplaatsen (intussen heeft Simon daar een filmpje van geplaatst). Alleen moet je dan een mobiele pomp hebben die je bovenop het dak van zo'n unit legt, want veel andere opties zijn er volgens mij niet. Wellicht iets voor ProRail om samen met de brandweer en aparte unit voor brandbestrijding te ontwikkelen.

Of misschien is dat in de aanbesteding voor nieuwe voertuigen van ProRail al meegenomen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
En de brandweer is niet ingericht op vervoer over spoor. Ik ruik kansen ;)

ProRail heeft natuurlijk wel van die koppelbare units die autonoom over het spoor kunnen verplaatsen (intussen heeft Simon daar een filmpje van geplaatst). Alleen moet je dan een mobiele pomp hebben die je bovenop het dak van zo'n unit legt, want veel andere opties zijn er volgens mij niet. Wellicht iets voor ProRail om samen met de brandweer en aparte unit voor brandbestrijding te ontwikkelen.

Of misschien is dat in de aanbesteding voor nieuwe voertuigen van ProRail al meegenomen.

Klinkt inderdaad interessant. Vind het toch wel gek dat er zoiets nog niet bestaat. Een haakarmbak ingericht op spoorongevallen/spoorbrandbestrijding zou een oplossing kunnen.
Er zijn al verschillende "bijzondere" haakarmbakken voor de brandweer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haakarmbak
Dus zo'n haakarmbak voor spoorvervoer is zo gek nog niet. Een aantal gestationeerd in de randstad (ivm grotere trein-drukte daar). Leuk onderwerp.

Misschien een apart topic over starten in verband met offtopic gepost in deze GRIP 1 situatie?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Een recente ontwikkeling voor het afslepen is wel dat ze vorig jaar een speciale Unimog in dienst/op proef hebben genomen.
Deze Unimog kan snel(ler) over de weg komen en dan via een overweg op de rails gezet worden.
Eigenlijk net zoals veel trambedrijven in binnen- en buitenland dat kunnen, maar dan neem ik aan één met wat meer trekkracht...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35770.0


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Feuerwehr-Schienenfahrzeug HLF 24/16-S der Freiwilligen Feuerwehr St.Georgen [HD]

In Duitsland hebben ze bij diverse korpsen een dergelijk voertuig voor op het spoor.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Een recente ontwikkeling voor het afslepen is wel dat ze vorig jaar een speciale Unimog in dienst/op proef hebben genomen.
Deze Unimog kan snel(ler) over de weg komen en dan via een overweg op de rails gezet worden.
Eigenlijk net zoals veel trambedrijven in binnen- en buitenland dat kunnen, maar dan neem ik aan één met wat meer trekkracht...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35770.0

Extreem veel kracht is niet nodig, zolang de draaistellen maar niet beschadigd zijn.
A train can never carry as much as the track beneath it.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Een recente ontwikkeling voor het afslepen is wel dat ze vorig jaar een speciale Unimog in dienst/op proef hebben genomen.
Deze Unimog kan snel(ler) over de weg komen en dan via een overweg op de rails gezet worden.
Eigenlijk net zoals veel trambedrijven in binnen- en buitenland dat kunnen, maar dan neem ik aan één met wat meer trekkracht...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35770.0

De unimog was een proef. Deze is inmiddels niet meer in dienst


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Een recente ontwikkeling voor het afslepen is wel dat ze vorig jaar een speciale Unimog in dienst/op proef hebben genomen.
Deze Unimog kan snel(ler) over de weg komen en dan via een overweg op de rails gezet worden.
Eigenlijk net zoals veel trambedrijven in binnen- en buitenland dat kunnen, maar dan neem ik aan één met wat meer trekkracht...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35770.0

Citaat van: http://www.aanbesteden.prorail.nl/secure/Filemanager/Documenten/520787_Aanvullende_informatie_bij_selectieleidraad.pdf
Sleepfunctie
In het voorjaar van 2012 heeft ProRail een proef uitgevoerd met een railwegvoertuig met
sleepfunctie waarmee treinen gesleept kunnen worden. Tijdens de overleg en
onderhandelingsfase 1 wordt met marktpartijen deze optie besproken. Na deze fase zal
besloten worden of de sleepfunctie aan het aanbestedingspakket wordt toegevoegd en op
welke wijze. Dit besluit is afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar is aan oplossingen op
dit gebied. Voor ProRail Ongevallenbestrijding is het belangrijk dat de hoofdtaken uitgevoerd
kunnen worden, het aldanniet toevoegen van de sleepfunctie is afhankelijk van de eventuele
concessies die gedaan moeten worden op de uitvoering van de hoofdtaken.

Meer over het materieel van de ongevallenbestrijding in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8789.0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Feuerwehr-Schienenfahrzeug HLF 24/16-S der Freiwilligen Feuerwehr St.Georgen [HD]

In Duitsland hebben ze bij diverse korpsen een dergelijk voertuig voor op het spoor.

Ik vind het vreemd dat wij zoiets in Nederland nog niet hebben. Wij hebben het drukste spoorwegnet van Europa, meerdere lange spoortunnels en veel spoordammen. Dit maakt het voor de hulpdiensten lastig om het incident goed te bereiken. Zo'n voertuig zet je op het spoor en je rijdt gemakkelijk naar het incident toe en je hebt gelijk alle materialen bij de hand.