Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail

Auteur Topic: Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail  (gelezen 9111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Prorail is bezig met een aanbesteding van een nieuw wagenpark (de huidige Volvo's worden vervangen voor iets anders) optioneel wordt in het bestek mee genomen dat er ook een mogelijkheid moet zijn om treinstellen te kunnen trekken/duwen.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Ik vind het vreemd dat wij zoiets in Nederland nog niet hebben. Wij hebben het drukste spoorwegnet van Europa, meerdere lange spoortunnels en veel spoordammen. Dit maakt het voor de hulpdiensten lastig om het incident goed te bereiken. Zo'n voertuig zet je op het spoor en je rijdt gemakkelijk naar het incident toe en je hebt gelijk alle materialen bij de hand.

Of een ander protocol voor de machinisten. In diverse landen mag de machinist bij een noodsituatie alleen stoppen op een voor hulpdiensten bereikbare plaats, zoals een station of overweg.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Gast

  • Gast
En als de noodrem wordt getrokken door een passagier, dan is er weinig keuze waar er gestopt wordt, me dunkt?


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
En als de trein zo brand ook niet.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
En als de noodrem wordt getrokken door een passagier, dan is er weinig keuze waar er gestopt wordt, me dunkt?

Ook dan is er die mogelijkheid. De noodrem geeft namelijk een signaal naar de machinist, die moet de remming vervolgens fysiek uitvoeren. Of, bij andere treintypen, wordt de remming automatisch in gang gezet maar kan de machinist deze onderbreken.
A train can never carry as much as the track beneath it.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
En als de noodrem wordt getrokken door een passagier, dan is er weinig keuze waar er gestopt wordt, me dunkt?
Goeie!
Daarbij opmerkend....
Pneumatische remmen ontgrendelen wanneer er druk op wordt gezet. Dat is wat ik altijd heb begrepen. Dit i.v.m. veiligheid bij eventueel wegvallen van druk.
Wanneer zo'n pneumatisch leiding om wat voor reden dan ook lek raak valt de druk weg en activeren de remmen.
Brand zou in theorie het pneumatische systeem kunnen beschadigen, met dus spontaan remmen tot gevolg en ook dan kan je het wel vergeten om een bereikbare plaats aan te doen.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Goeie!
Daarbij opmerkend....
Pneumatische remmen ontgrendelen wanneer er druk op wordt gezet. Dat is wat ik altijd heb begrepen. Dit i.v.m. veiligheid bij eventueel wegvallen van druk.
Wanneer zo'n pneumatisch leiding om wat voor reden dan ook lek raak valt de druk weg en activeren de remmen.
Brand zou in theorie het pneumatische systeem kunnen beschadigen, met dus spontaan remmen tot gevolg en ook dan kan je het wel vergeten om een bereikbare plaats aan te doen.

en als mensen aan de noodrem trekken omdat het te heet wordt onder de voeten lijkt stoppen ook het meest voor de hand liggend. De rest is dan jammer maar komt later wel, eerst ontruimen is dan prioriteit denk ik.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Goeie!
Daarbij opmerkend....
Pneumatische remmen ontgrendelen wanneer er druk op wordt gezet. Dat is wat ik altijd heb begrepen. Dit i.v.m. veiligheid bij eventueel wegvallen van druk.
Wanneer zo'n pneumatisch leiding om wat voor reden dan ook lek raak valt de druk weg en activeren de remmen.
Brand zou in theorie het pneumatische systeem kunnen beschadigen, met dus spontaan remmen tot gevolg en ook dan kan je het wel vergeten om een bereikbare plaats aan te doen.

Dat ligt er nog maar net aan wat voor een pneumatische kleppen er tussen staan. Dit kan een ATO of een ATC zijn. Air to open/Air to close, wat het gedrag van de klep definieert bij luchtdruk.
Meestal wordt er (zoals je zegt) voor de veilige gekozen, waarbij de remmen erop springen als de luchtdruk weggaat.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Om nog weer even in te gaan op de incidentbestrijding: wat mij opvalt is dat er binnen het Project Specialisme Op Maat (SOM) voor zover ik heb kunnen vinden met geen woord wordt gerept over incidentbestrijding op het spoor.* Terwijl dit - naar mijn indruk - toch ook behoorlijk specifieke omstandigheden met zich meebrengt die wellicht om een specialistische aanpak vragen. Bijvoorbeeld het transport naar de locatie / bereikbaarheid, omgang met techniek van de trein, risico's met hoogspanning, etc.

Ik realiseer me dat ProRail een belangrijk aandeel heeft in die specifieke kennis en kunde, maar op basis van wat we in dit topic hebben geconstateerd, is er volgens mij nog wel een leemte tussen de mogelijkheden van ProRail (die met name bekwaam is in THV en bergen/hersporen) en de mogelijkheden van de brandweer t.a.v. brandbestrijding op en rond het spoor.

Als mijn veronderstelling klopt, is dit dan niet een terrein waarop de brandweer (al dan niet in samenwerking met ProRail) zich verder zou moeten ontwikkelen?


*behalve aanrijding wegvoertuig met een trein
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik denk dat de brandweer al genoeg op het bordje heeft liggen.
Treinincidenten zijn zaken waar in de opleiding van brandwacht (manschap) al aandacht wordt besteed, je leert er over ongevallen met treinen en brandbestrijding bij treinen. En je leert over de gevaren bij het werken aan het spoor, en over ruim uitschakelen van de bovenleidingen en dat je dan een veiligheidstester moet plaatsen als er uitgeschakeld is.
Dus je krijgt als brandweerman/vrouw al een behoorlijke dosis aan informatie mee om verantwoordt aan incidentbestrijding te kunnen doen.

Al het andere is een taak voor prorail, die zijn volledig toegerust om treinen te hersporen enz. Laat dat soort zaken bij de mensen die daar alles over weten. Brandweer voor de directe incidentbestrijding, en prorail voor de verdere afhandeling van het incident. Als brandweer moet je niet altijd en overal alles van af willen weten, en bij willen zijn. Je moet ook taken laten liggen waar deze thuis horen. ;)