Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail

Auteur Topic: Incidentbestrijding op en rond het spoor: (on)mogelijkheden Brandweer en ProRail  (gelezen 9114 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Ik denk dat je alles in 1 zin kunt samenvatten.

Alle partijen zijn zeer deskundig om incidenten op het spoor te bestrijden alleen weten zij niet altijd hoe ze daar het snelst kunnen komen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Ik denk dat je alles in 1 zin kunt samenvatten.

Alle partijen zijn zeer deskundig om incidenten op het spoor te bestrijden alleen weten zij niet altijd hoe ze daar het snelst kunnen komen.

Ik werk zelf al ruim 15 jaar op en rond het spoor, en weet uit ervaring dat de beste manier om een plaats op het spoor te bereiken over de weg is. Daarom zal voor Nederland een normaal brandweervoertuig, eventueel geschikt voor zwasr terrein, de beste optie blijken.

Blustreinen zoals in Zwitserland in gebruik zijn zullen de brand simpelweg niet kunnen bereiken omdat ze vastlopen in de opstopping van treinen aan weerszijden van de calamitrit, treinen kunnen niet even snel aan de kant.

Hetzelfde geldt voor de ZW-voertuigen (ZW = ZweiWege, een wegvoertuig met additionele spoorwielen). Allereerst moeten die in het spoor gezet worden, hiervoor is voldoende ruimte nodig, en vooral ervaring. Onze machinisten zijn al 5 minuten bezig om hun trucks in het spoor te zetten, en het is voor hun dagelijks werk. Verder komt dit voertuig altijd maar aan 1 zijde van de trein, en met slangen of redgereedschap 360 meter door de ballast lopen is geen pretje.

Dus, gewone voertuigen, gecombineerd met een betere toegang tot de spoorbaan lijkt mij de beste oplossing.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Om nog weer even in te gaan op de incidentbestrijding: wat mij opvalt is dat er binnen het Project Specialisme Op Maat (SOM) voor zover ik heb kunnen vinden met geen woord wordt gerept over incidentbestrijding op het spoor.* Terwijl dit - naar mijn indruk - toch ook behoorlijk specifieke omstandigheden met zich meebrengt die wellicht om een specialistische aanpak vragen. Bijvoorbeeld het transport naar de locatie / bereikbaarheid, omgang met techniek van de trein, risico's met hoogspanning, etc.

Ik realiseer me dat ProRail een belangrijk aandeel heeft in die specifieke kennis en kunde, maar op basis van wat we in dit topic hebben geconstateerd, is er volgens mij nog wel een leemte tussen de mogelijkheden van ProRail (die met name bekwaam is in THV en bergen/hersporen) en de mogelijkheden van de brandweer t.a.v. brandbestrijding op en rond het spoor.

Als mijn veronderstelling klopt, is dit dan niet een terrein waarop de brandweer (al dan niet in samenwerking met ProRail) zich verder zou moeten ontwikkelen?


*behalve aanrijding wegvoertuig met een trein

Behalve voor de rode tak ligt hier ook nog een case voor de collega's van de gele tak. Wij zijn regelmatig werkzaam op locaties meer dan 2 km van de dichtstbijzijnde toegang of overweg. Zonder al te veel mee te nemen een wandeling van 30 minuten. Wat te doen als iemand van de werkploeg zwaar letsel oploopt, of erger, een hartaanval? Ondanks dat dit in de spoorsector al jaren speelt, hebben we nog geen adequate oplossing kunnen vinden.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Laat dat soort zaken bij de mensen die daar alles over weten. Brandweer voor de directe incidentbestrijding, en prorail voor de verdere afhandeling van het incident. Als brandweer moet je niet altijd en overal alles van af willen weten, en bij willen zijn. Je moet ook taken laten liggen waar deze thuis horen. ;)

Dat je als brandweer niet alles moet kunnen en willen, ben ik helemaal met je eens. Laat de taken vooral liggen bij de partijen die er goed in zijn (wat dan meestal ook aansluit bij hun dagelijkse werkzaamheden) en er de materialen voor hebben. Echter bij het stuk directe incidentbestrijding dat je noemt, zit naar mijn indruk nog wel een leemte, door Rens samengevat in één zin.
- ProRail kan er goed bij komen, maar kan geen brand bestrijden (muv kleine blusmiddelen)
- De brandweer kan goed brand bestrijden, maar komt er niet goed bij(?)

De vraag is dan denk ik of de bereikbaarheid echt een structureel probleem is (onacceptabel), of dat het incidenteel eens een keer voorkomt dat je er niet goed bij kan (wellicht wel acceptabel).

Hier in de randstad kun je er over het algemeen vanaf de weg wel goed bij komen geloof ik, maar hoe zit dit in de landelijke of bosrijke gebieden? Rangeerterreinen (zoals die fik in Kijfhoek)? Tunnels? Bruggen (zoals over het Hollands Diep)?

Misschien dat je na zo'n analyse wel uitkomt op een aantal specifieke voertuigen of units voor brandbestrijding, op strategische plaatsen in het land.


(tijdens het opstellen van dit bericht heeft Railchief al een deel van de vragen beantwoord)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2013, 23:04:48
Met het aanleggen van extra rijplaten en de daarbij horende deuren in de hekken is het grootste probleem (op de rails komen) getackeld, en door het aanvragen van een rijweg het tweede probleem namelijk van de oprijlokatie naar de incidentlokatie komen. Gewoon de benodigde apparatuur aansluiten; is niet veel, zie maar welke minimale benodigdheden er op een stoomtrein zitten. Een zender, een noodknop, en de snelheidsindicatoren.

Het probleem met HV-voertuigen is dat ze te licht zijn om op het spoor een goede detectie te garanderen, hierdoor functioneert de spoorbeveiliging niet goed en is rijden op alleen rijweginstelling niet toegestaan. Niemand zit nl te wachten op een hulpverleningsvoertuig dat ontspoord omdat de computers een wissel ten onrechte vrijgeven.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Dat je als brandweer niet alles moet kunnen en willen, ben ik helemaal met je eens. Laat de taken vooral liggen bij de partijen die er goed in zijn (wat dan meestal ook aansluit bij hun dagelijkse werkzaamheden) en er de materialen voor hebben. Echter bij het stuk directe incidentbestrijding dat je noemt, zit naar mijn indruk nog wel een leemte, door Rens samengevat in één zin.
- ProRail kan er goed bij komen, maar kan geen brand bestrijden (muv kleine blusmiddelen)
- De brandweer kan goed brand bestrijden, maar komt er niet goed bij(?)

De vraag is dan denk ik of de bereikbaarheid echt een structureel probleem is (onacceptabel), of dat het incidenteel eens een keer voorkomt dat je er niet goed bij kan (wellicht wel acceptabel).

Hier in de randstad kun je er over het algemeen vanaf de weg wel goed bij komen geloof ik, maar hoe zit dit in de landelijke of bosrijke gebieden? Rangeerterreinen (zoals die fik in Kijfhoek)? Tunnels? Bruggen (zoals over het Hollands Diep)?

Misschien dat je na zo'n analyse wel uitkomt op een aantal specifieke voertuigen of units voor brandbestrijding, op strategische plaatsen in het land.


(tijdens het opstellen van dit bericht heeft Railchief al een deel van de vragen beantwoord)

Bereikbaarheid is in landelijke gebieden een structureel probleem dat nog steeds groter wordt door het opheffen van steeds meer kleine overwegen en deze te vervangen door tunnels. Eén toegang per 5 km is buiten de Randstad inmiddels meer regel dan uitzondering.

Binnen de stedelijke gebieden is dit vaak beter, hoewel de alom aanwezige geluidsschermen niet meehelpen aan een goede bereikbaarheid. In tunnels is het vaak wel goed geregeld, vanwege de uitvoerige wetgeving op dit gebied (droge blusleidingen, vluchttrappen e.d.). Over de diverse grote bruggen zwijg ik liever...
A train can never carry as much as the track beneath it.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Behalve voor de rode tak ligt hier ook nog een case voor de collega's van de gele tak. Wij zijn regelmatig werkzaam op locaties meer dan 2 km van de dichtstbijzijnde toegang of overweg. Zonder al te veel mee te nemen een wandeling van 30 minuten. Wat te doen als iemand van de werkploeg zwaar letsel oploopt, of erger, een hartaanval? Ondanks dat dit in de spoorsector al jaren speelt, hebben we nog geen adequate oplossing kunnen vinden.

Het duurt even voordat dit materieel (zie onder) ter plaatse is, dus voor een enkele spoedeisende situatie schiet je er niet veel mee op. Maar voor vervoer van gewonden bij grootschalige incidenten zijn er dus wel trolleys ontwikkeld, de gekoppeld kunnen worden aan de zelfstandig aangedreven unit van ProRail.

Ik heb de wagens met die modules wel eens in Utrecht zien staan. Helaas heb ik er geen foto van. Wel heb ik een scan de ProRail kalender in de aanbieding. Waar die goodies al niet goed voor zijn ;)



Rechts op de foto de rekken waar de trolleys in gaan. Per trolley kun je twee wervelplanken kwijt en twee 'begeleiders'.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s