Laat dat soort zaken bij de mensen die daar alles over weten. Brandweer voor de directe incidentbestrijding, en prorail voor de verdere afhandeling van het incident. Als brandweer moet je niet altijd en overal alles van af willen weten, en bij willen zijn. Je moet ook taken laten liggen waar deze thuis horen.
Dat je als brandweer niet alles moet kunnen en willen, ben ik helemaal met je eens. Laat de taken vooral liggen bij de partijen die er goed in zijn (wat dan meestal ook aansluit bij hun dagelijkse werkzaamheden) en er de materialen voor hebben. Echter bij het stuk directe incidentbestrijding dat je noemt, zit naar mijn indruk nog wel een leemte, door Rens samengevat in één zin.
- ProRail kan er goed bij komen, maar kan geen brand bestrijden (muv kleine blusmiddelen)
- De brandweer kan goed brand bestrijden, maar komt er niet goed bij(?)
De vraag is dan denk ik of de bereikbaarheid echt een structureel probleem is (onacceptabel), of dat het incidenteel eens een keer voorkomt dat je er niet goed bij kan (wellicht wel acceptabel).
Hier in de randstad kun je er over het algemeen vanaf de weg wel goed bij komen geloof ik, maar hoe zit dit in de landelijke of bosrijke gebieden? Rangeerterreinen (zoals die fik in Kijfhoek)? Tunnels? Bruggen (zoals over het Hollands Diep)?
Misschien dat je na zo'n analyse wel uitkomt op een aantal specifieke voertuigen of units voor brandbestrijding, op strategische plaatsen in het land.
(tijdens het opstellen van dit bericht heeft Railchief al een deel van de vragen beantwoord)